Helt uden at tage stilling til, om du vil have godt af piller eller terapi, så vil jeg sige, at der er masser af grunde til, at du lige nu har det som du har, som intet har med et skrøbeligt sind at gøre...
Jeg husker præcis hvordan jeg havde det under min anden barsel - og det minder rigtig, rigtig meget om det, du skriver: Ungerne hev i mig på skift i hver sin retning, så jeg aldrig nåede noget; jeg følte at jeg druknede i vasketøj, madlavning og rengøring - og jeg endte med at være rigtigt sur og ked af det.
Hos os blev problemerne først for alvor løst, da jeg begyndte at arbejde igen - og ansvaret for de hjemlige pligter helt tydeligt blev fælles, samtidigt med at jeg igen fik en hverdag med andre udfordringer end bleskift uden gråd eller madlavning med to sultne børn, der hænger om benene.
Nu ved jeg jo meget lidt om, hvordan I har det hjemme hos dig, men jeg tror, du vil have godt af at parkere noget af ansvaret for det hjemlige hos børnenes far. Hos os havde vi en masse skænderier om badeværelserne, der aldrig var rene nok - og det endte med at jeg sagde til min mand, at jeg ikke gad høre, at han brokkede sig - nu var ansvaret for badeværelserne hans. Så holdt jeg op med at gøre badeværelserne rent - og faktisk holdt jeg samtdigt op med at se, at de var snavsede, fordi jeg jo vidste, at jeg ikke behøvede tage mig af det. Og manden gjorde rent!
Meget af det huslige arbejde er "småting", der kan løses i det daglige - mellem bleskift og middagslur. Men hvis du kan gennemskue at hive nogle af småopgaverne ud af dagligdagen og give dem som opgaver til børnenes far, så får du mere luft til de resterende småopgaver. Måske skal han have eneansvaret for tøjvask i en måned? Det prøvede vi også her, og dels gav det lidt ro til mig, dels opdagede manden jo, hvor meget tid det hele tog, så han bagefter hjalp lidt mere til over hele linjen.
Du skal ikke have hjælp til at klare det daglige - nej, I er to voksne mennesker, der i fællesskab har skabt en familie, og nu har en fælles ansvar. Det må I sammen finde ud af at dele mellem jer.
Det er ikke tilfældigt, at skilsmisseprocenten er højst i familier med to små børn. Hvis I vil klare jer igennem som familie har I et fælles ansvar for at du kan holde ud at være en del af den familie. Og det må du gøre klart for din mand.
Anmeld