Man kan sige ting på mange måder. Om de bliver forstået er en helt anden sag. Og på en eller anden måde går kommunikationen mellem dig og din svigermor åbenbart helt galt. For selvfølgelig skal hun ikke blande sig i, om din dreng får lov til at have beskidt tøj (på præcis som alle andre børn også gør ind imellem) og lignende ting.
Det er rigtig svært at give dig et konkret råd, fordi der ligger så mange følelser i det for både dig, din mand, jeres barn og din svigermor. Jeg ved ikke, om du er for sart, eller om din svigermor er dominerende, ufølsom, neurotisk eller bare ør af lykke over at have en baby i familien igen og ude af stand til at sætte grænser for sig selv i sit ønske om at gøre det bedst muligt for jer. Men jeg tror, at du og din mand skal bruge lidt tid på at finde ud af, hvor filmen knækker for hende og så lægge en strategi for, hvordan I kommer videre.
Tænk over hvordan I fortæller din svigermor, når hun jokker jer over tæerne. "Jeg bliver ked af det, når du blander dig i, hvilket tøj min søn har på, fordi det for mig virker, som om du udtrykker, at jeg er en dårlig mor, og så begynder jeg at tvivle på, at jeg er god nok." Det kunne vær en indgangsvinkel til at snakke om, hvad hun gør ved dig, hvad hun får dig til at føle.
Og så tror jeg, at du skal være meget tydelig. Jeg ved ikke, hvordan du reagerede på Okker gokker trøjen, men du kunne jo fx have sagt "sikken flot trøje - men vi har ikke brug for den, så nej tak" og insisteret på at hun tog den med ned i butikken igen (eller have smidt den i Røde Kors containeren for øjnene af hende). Det burde sende et helt klart signal, hvis det ellers hang sammen med de andre signaler, I sender.
Det er ikke nemt at blive mor - og noget af det, der er svært, er at man indgår i helt nye relationer også til andre mennesker omrking sig. Jeg tror, at det er noget af det, der modner en som menneske - men det er ikke sjovt hele vejen igennem.
Held og lykke.
Anmeld