Astma, måling af ilt i blodet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.225 visninger
24 svar
1 synes godt om
28. marts 2015

Anonym trådstarter

Hejsa. Er det nogen der ved om man kan måle iltningen i blodet et par døgn tilbage?

min læge tager mig ikke seriøst og kan mærke det snart fylder så meget i mig at jeg fortrænger mine følelser for mit ufødte barn.

jeg havde ikke astma inden jeg blev gravid, men siden uge 22 (uge 29 nu) har jeg haft flere perioder med slem astma. Hvor jeg i en lille uge vågner op om morgenen med blå læber.

det piber og hvæser og bobler når jeg trækker vejret.

Min læge tror ikke på det er pga iltningen i mit blod mine læber bliver  blå, han sagde ordret " hvis det var det var det jo rimelig skidt for barnet, nej det er nok vare virussen" (er forkølet) men det er hver gang jeg for det med astmaen at jeg bliver hvid om munden og mine løber får et blå/Lilla skær.

ville bare gerne være sikker på baby får nok ilt og ikke tager skade. Har læst mig frem til at de kan give underudviklede, for tidlig fødte og hjerneskade børn. 

Hjælp

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2015

Anonym trådstarter

Måske er der nogle med astma der har oplevet forværinger/anfald under graviditet og stadig fået raske børn som kan berolige mig lidt?

Anmeld Citér

28. marts 2015

Rockertand

Anonym skriver:

Hejsa. Er det nogen der ved om man kan måle iltningen i blodet et par døgn tilbage?

min læge tager mig ikke seriøst og kan mærke det snart fylder så meget i mig at jeg fortrænger mine følelser for mit ufødte barn.

jeg havde ikke astma inden jeg blev gravid, men siden uge 22 (uge 29 nu) har jeg haft flere perioder med slem astma. Hvor jeg i en lille uge vågner op om morgenen med blå læber.

det piber og hvæser og bobler når jeg trækker vejret.

Min læge tror ikke på det er pga iltningen i mit blod mine læber bliver  blå, han sagde ordret " hvis det var det var det jo rimelig skidt for barnet, nej det er nok vare virussen" (er forkølet) men det er hver gang jeg for det med astmaen at jeg bliver hvid om munden og mine løber får et blå/Lilla skær.

ville bare gerne være sikker på baby får nok ilt og ikke tager skade. Har læst mig frem til at de kan give underudviklede, for tidlig fødte og hjerneskade børn. 

Hjælp

Når man måler iltningen i blodet, er det et her-og-nu-billede.

Du nævner, at du ikke har haft astma før - må jeg spørge, hvorfor du mener, at du har astma nu?  

Anmeld Citér

28. marts 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Når man måler iltningen i blodet, er det et her-og-nu-billede.

Du nævner, at du ikke har haft astma før - må jeg spørge, hvorfor du mener, at du har astma nu?  

Fordi jeg har haft abfald/akut forværring to gange i en uge nu.

og lægen kalder det latent astma som er blusset op/forværret pga graviditeten. Det sker åbenbart ofte.

Anmeld Citér

28. marts 2015

Anonym trådstarter

Får 4 sug symbicort to gange dagligt og 2 sug bricanyl 6 gange dagligt,

har jeg fået 5 dage nu,

trappet op fra 2 sug symbicort 2 gange daglige siden uge 22.

og det bobler, vibrere og piber stadig væk. Nogen gange føles det som om der sidder en elefant på min brystkasse.

Anmeld Citér

28. marts 2015

Rockertand

Anonym skriver:

Får 4 sug symbicort to gange dagligt og 2 sug bricanyl 6 gange dagligt,

har jeg fået 5 dage nu,

trappet op fra 2 sug symbicort 2 gange daglige siden uge 22.

og det bobler, vibrere og piber stadig væk. Nogen gange føles det som om der sidder en elefant på min brystkasse.

Men har du fået lavet peakflow? Lavet lungefunktionsundersøgelse?

Metakolintest? Undersøgt af en lungemediciner?

Specielt i din situation er det vigtigt, at du bliver korrekt diagnosticeret og får nøjagtigt den medicin, der er hensigtsmæssig, så håber bestemt, at din læge er sikker.

Anmeld Citér

28. marts 2015

Anonym trådstarter

Men har du fået lavet peakflow? Lavet lungefunktionsundersøgelse?

Metakolintest? Undersøgt af en lungemediciner?

Specielt i din situation er det vigtigt, at du bliver korrekt diagnosticeret og får nøjagtigt den medicin, der er hensigtsmæssig, så håber bestemt, at din læge er sikker.

Nej intet af det du siger. Skal man det? Har du astma eller hvor har du din erfaring fra?

men ville være rigtig tryg ved en ordenlig undersøgelse, er vildt frustreret og bange for mit barns sikkerhed!

Men det er vel for sent at gøre noget, første omgang er jo hele 6 uger siden! Så babyen kan jo ikke redes hvis skaden er sket

Anmeld Citér

28. marts 2015

Anonym trådstarter

Hvem skal jeg kontakte? Og hvad skal jeg gøre? Hverken egen læge eller lægevagt tager mig seriøst.

Anmeld Citér

28. marts 2015

Lisette W

Anonym skriver:

Hvem skal jeg kontakte? Og hvad skal jeg gøre? Hverken egen læge eller lægevagt tager mig seriøst.

Du skal kontakte svangerskabs ambulatoriet på det hospital du er tilknyttet. Alle med astma skal holdes øje med af deres lungeafdeling fordi graviditeten kan forværre astma og fordi medicinen kan hæmme babys vækst. Så du skal også tilbydes regelmæssige tilvæksscanninger.

Jeg ved det fordi jeg selv har astma og er blevet fulgt.

Jeg vil anbefale dig at skifte læge til en der tager dig seriøst. Jeg har haft alt for mange læger der har fejl-medicineret mig gennem tiden, og har nu endelig fundet en som ved hvad astma går ud på.  

Anmeld Citér

28. marts 2015

Anonym trådstarter

Lisette W skriver:

Du skal kontakte svangerskabs ambulatoriet på det hospital du er tilknyttet. Alle med astma skal holdes øje med af deres lungeafdeling fordi graviditeten kan forværre astma og fordi medicinen kan hæmme babys vækst. Så du skal også tilbydes regelmæssige tilvæksscanninger.

Jeg ved det fordi jeg selv har astma og er blevet fulgt.

Jeg vil anbefale dig at skifte læge til en der tager dig seriøst. Jeg har haft alt for mange læger der har fejl-medicineret mig gennem tiden, og har nu endelig fundet en som ved hvad astma går ud på.  

Tak!

skal jeg lade det gå til mandag? Eller kontakte fødegangen? 

Har hovedpine af alt den medicin jeg får og hoster konstant.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.