Soleksem -hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2009

Jordbærpigen

Soleksem går desværre ikke over. Huden er overfølsom overfor UVA strålerne og det er derfor eksem kommer. Selvfølgelig forsvinder der igen, når du ikke længere tager sol, men så længe du er i solen, bliver det kun værre. Jeg har selv haft soleksem hele livet og det eneste der hjælper er, HØJ solfaktor, skygge og at undgå solen midt på dagen så vidt mulig.
Er skaden sket, er der ik andet for end at bruge en creme mod det fx. hydrokortison(mener det staves sådan)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2009

Jordbærpigen

Renée88 skriver:

Omkring april måned begynder jeg at tage et dagligt tilskud af Tidselolie (fåes i kapsler, 3stk dagligt) samt tager lidt solarie, for at min hud ikke er alt for sårbar når den skal luftes i sommermånederne.. jeg fortsætter med at tage tidselolien hele sommeren igennem... måske du kan prøve det til næste år, for at undgå en gentagelse

Tidselolie hjælper ikke på alle. Jeg tog det også for at forebygge, men vil næsten bare sige, at mit soleksem bleve meget værre det år, så det droppede jeg igen.

Anmeld

1. september 2009

DK

Saped90 skriver:

Jeg ved desværre ikke noget om det.. Men ville bare lige berolige dig og sige at Tina2 har skrevet 3 dage og ikke 3 uger   Hihi..

He he he... altså Jeg er vist lidt nervøs omkring det her.... Ejjj nu vil jeg gerne bare have at udslættet går væk igen! Men det sker vist ikke på 3 dage. Der er i alt fald ikke sket en synlig ændring endnu.

Anmeld

1. september 2009

DK

Jane84 skriver:

Soleksem går desværre ikke over. Huden er overfølsom overfor UVA strålerne og det er derfor eksem kommer. Selvfølgelig forsvinder der igen, når du ikke længere tager sol, men så længe du er i solen, bliver det kun værre. Jeg har selv haft soleksem hele livet og det eneste der hjælper er, HØJ solfaktor, skygge og at undgå solen midt på dagen så vidt mulig.
Er skaden sket, er der ik andet for end at bruge en creme mod det fx. hydrokortison(mener det staves sådan)

Hej

Jeg har jo aldrig haft det før, og jeg har ikke taget sådan direkte sol i den sidste uge, men blot været meget mere udendørs end jeg plejer. Det var da endda ikke engang sådan super godt vejr... Nå. Men altså jeg plejer også at skulle passe meget på solen for ikke at blive rød, og plejer også at bruge høj solfactor, så det er ikke den store forskel.
Jeg kan sagtens holde mig ude af solen, bare så længe at det her eksem-udslæt går væk og ikke kommer igen!!! Det er godt nok træls. Jeg smører med det jeg har fået ordineret fra lægen, og det håber jeg hjælper. Det svider i alt fald ret meget når det kommer på, så det virker det nok, he he!!

Anmeld

1. september 2009

Tulle28

Aj altså er du HELT sikker på at det nu også ER soleksem? Var du hos din egen læge? Måske skulle du få en henvisning til en hudlæge? Synes det lyder helt vildt at du har fået det så slemt, hvis du ikke engang har været ude i solen sådan rigtigt. er du normalt meget følsom overfor solen?

Anmeld

1. september 2009

BubbieBear

jeg har før døjet med soleksem. Aftersun eller creme med aloe vera plejede at hjælpe

Anmeld

1. september 2009

DK

tulle28 skriver:

Aj altså er du HELT sikker på at det nu også ER soleksem? Var du hos din egen læge? Måske skulle du få en henvisning til en hudlæge? Synes det lyder helt vildt at du har fået det så slemt, hvis du ikke engang har været ude i solen sådan rigtigt. er du normalt meget følsom overfor solen?

Hej

Jeg har kun talt med lægen over telefonen, men han lød ret sikker på at det var det. Jeg har nu selv undersøgt yderligere på nettet og lignende, og de billeder jeg har set af soleksem ligner godt nok det jeg har -desværre.

Altså det er jo "rigtig" soleksem, som i sygdommen polymorft lysudslæt, og ikke bare de der varme/solknopper man kan få efter en dag i solen, der så går væk af sig selv.

Men ja, jeg er ægte blond, og lys med fregner, og bliver let forbrændt og der skal meget til før jeg bliver brun. Men de der UV stråler kan sagtens trænge igennem, selv om det ikke er super skønt vejr. Så det er nok bare fordi jeg ikke plejer at være ude fra kl 8 til kl 17 hver dag, og så fordi jeg ikke brugte solcreme som jeg plejer, fordi at solen ikke bagede ned, og det var så langt henne på sæsonen. Dumt af mig.

Jeg synes her til aften af den der binyrebarkhormon-creme har virket. Jeg har også taget nogle tidselolie piller og prøvet det der zinkcreme, og jeg synes faktisk at både rødmen og lidt af hævelsen er forsvundet. Så der er lys forude (eller, det må der jo så helst ikke være jo, he he).

Min far har en hudlægeaftale med en hudlæge"ven" på næste torsdag, og der tager jeg med, bare for at han lige kan bekræfte det hele. Jeg har selv fået en priktest aftale om 100 år, da jeg også er pollenallergiker, og aldrig har fået taget mig sammen til at få taget sådan en. Men det får jeg nu, samtidig med at jeg håber de vil lave sådan en UV-lystest, så de kan se om det er UVA eller UVB eller begge dele jeg er allergisk overfor.  

Så det.... jeg ser lidt lysere på det hele her til aften. Jeg synes det ligner det er ved at gå væk Eller også har jeg bare vænnet mig lidt til det 

Knus og tak for de mange svar!

Anmeld

1. september 2009

Tina2

Jeg fik faktisk at vide jeg skulle tage 2 spsk hørfrøolie hver dag i ca 1 md inden vi skulle afsted..... Prøvede også, men fandt bare ikke en god måde at tage det på, stod og var meget tæt på at kaste op hver gang *YYYYRK*

Men det skulle altså hjælpe, så man ikke er så modtagelig for soleksem......

Anmeld

1. september 2009

Tina2

Har du smurt med aloe vera gel? Det gjorde jeg 3 gange om dagen og det var som sagt væk efter 3 DAGE:-)
Gelen SKAL ha min 97-98% aloe vera.......

Anmeld

2. september 2009

DK

Tina2 skriver:

Har du smurt med aloe vera gel? Det gjorde jeg 3 gange om dagen og det var som sagt væk efter 3 DAGE:-)
Gelen SKAL ha min 97-98% aloe vera.......

Det lyder dælme effektivit. Jeg har ikke noget gel, men vil da prøve at købe noget i dag!
Jeg synes her til morgen at det har hjulpet meget. Dejligt at der sker noget!! Der er stadig lidt tilbage, men det er ikke rødt mere, og det er som om at knopper/blærerne er skrumpet rigtig meget ind. SKØNT!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.