Lisbeth1985 skriver:
Hvornår skal i så have børn? Spørgsmålet rammer mig, som så mange gange før, som en knytnæve i ansigtet. Jeg tøver et sekund og kommer med et af de obligatoriske svar ”det er vi ikke klar til endnu”, ”jeg skal lige have styr på min jobsituation” eller ”vi skal lige finde det rigtige sted at bo først”. Det svar som jeg sjældent deler med andre end mine tætte venner og familie er ”vi har været igennem utallige forsøg med IUI, IVF og ICSI, og det vil desværre ikke lykkes”. Det sidste svar er sandheden, men det er desværre ikke det svar, som andre har lyst til at høre, når man sidder til julefrokosten eller bryllupsfesten. Jeg har prøvet at smide sandheden i hovedet på folk i de ovenfor beskrevne situationer og folks reaktioner har mildest talt ofte være af en sårende karakter for den triste, barnløse kvinde, som ville give sin højre arm for ønskebarnet. Det hjælper mig jo ærlig talt ikke at få at vide, at ”det kommer, når i mindst venter det” eller ”tænk på noget andet, så kommer det helt af sig selv”. For nej, det gør det ikke for os, det har vi (desværre) lægens ord for.
Hvordan kommer man så videre, når man ikke kan få ønskebarnet, som man har brugt mange år af sit liv på at indrette livet efter? Jeg mangler stadig den bog, den film eller den person, som kan give mig svaret her. Foreningen for ufrivilligt barnløse er en glimrende forening, som hjælper med information om diverse behandlingsmetoder og adoption, men når man reelt og definitivt er ufrivilligt barnløs, så er der desværre ikke meget hjælp at hente. Skal vi bare efterlades til os selv? Det må jeg desværre erkender er min opfattelse af situationen.
Og hvorfor er det sådan? I et land, hvor ca. 10 % af alle par kæmper med barnløshed i en sådan grad, at de må opsøge en af landets fertilitetsklinikker, og hvor en tredjedel af disse må gå derfra uden guldet i maven, burde vi gøre mere. Burde vi ikke?
Kære Lisbeth,
Så fik jeg oprettet en profil så jeg kan svare dig 
Jeg er permanent barnløs - som i at jeg aldrig bliver mor. Jeg har været igennem flere års behandling, men da det stod klart, at det bare ikke ville lykkes for os, var jeg også efterladt med en desperationsfølelse, og det store spørgsmål: Hvor er de permanent barnløse? For sandheden er jo, at der er hjælp at hente mens man er i behandling, men så snart det stopper og man i virkeligheden er allermest skrøbelig, så er der ingen.
Landsforeningen forsøger at gøre noget for os permanent barnløse. Jeg er fx lige blevet interviewet til en artikel i deres blad. Men realiteten er, at der stadig primært er fokus på behandlings-processen og alle dem det lykkes for.
På facebook har jeg fundet en fantastisk gruppe kvinder, som alle selv er permanent barnløse, og sammen har vi startet en gruppe, der stødt og roligt vokser og bliver stærkere. Vi støtter hinanden i den livssituation vi alle deler - de dårlige dage, hvor sorgen fylder, og de gode dage, hvor det lykkes at tænke fremad.
Du er mere end velkommen til at være med, og se om det er noget for dig. Du er også meget velkommen til bare at skrive til mig, hvis du skulle få lyst.
Jeg har som sagt lige oprettet denne profil for at svare dig, så jeg ved ikke om man kan skrive til hinanden privat. Men ellers så svar mig her, så får du min mail adresse 
De bedste hilsner fra Tina