Barsel penge - hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Så er det jo det, du får, så behøver du ikke tænke på udregning 

For mig er det da ret vigtigt at jeg ikke kun få min su , når jeg havde arbejde ved siden af min su inden ???  så det betyder da meget i vores økonomi at jeg pludselig mister 7000 kr 

Men har haft ringet ind til udbetaling danmark og de har sagt jeg er berettet til både barsel penge og min su 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2015

Anonym trådstarter

MHB skriver:

Men du kan ikke modtage barselsdagpenge og su på samme tid? Så skal du søge orlov fra studiet og i stedet modtage barselsdagpenge! I så fald er det 13 uger fra før barselstidspunktet du skal have arbejdet mindst 120 timer så vidt jeg ved...

Har lige haft ringet til udbetaling danmark de siger jeg også er berettet til mine barsel dagpenge sammen med min su 

Anmeld Citér

23. marts 2015

ErDetSnartNU

Ganske enkel googlesøgning: 

http://lmgtfy.com/?q=barselsdagpenge+og+su

Anmeld Citér

23. marts 2015

Anonym trådstarter

ErDetSnartNU skriver:

Ganske enkel googlesøgning: 

http://lmgtfy.com/?q=barselsdagpenge+og+su

Jeg har googlet mig frem og tilbage - men det besvarede ikke noget om at man godt kan få su og barselpenge samtidig! da borger.dk skriver noget andet som kan forvirre en helt 

så jeg ved ikke hvordan jeg skal antyde din kommentar som en flabet hentydning til jeg bare kunne google mig frem!??! 

Anmeld Citér

23. marts 2015

ErDetSnartNU

Jeg har googlet mig frem og tilbage - men det besvarede ikke noget om at man godt kan få su og barselpenge samtidig! da borger.dk skriver noget andet som kan forvirre en helt 

så jeg ved ikke hvordan jeg skal antyde din kommentar som en flabet hentydning til jeg bare kunne google mig frem!??! 

Tag det som du vil, men på SUs hjemmeside (det første søgeresultat) står der direkte: 

Hvis du er berettiget til at få barselsdagpenge (på baggrund af indkomst fra et fritidsjob), kan du kombinere dem med din ekstra SU.

Går du på barsel i en periode, hvor du er i lønnet praktik, hvor barselsdagpengene erstatter praktiklønnen, kan du ikke få SU og barselsdagpenge samtidig (fordi lønnet praktik udelukker SU). 

Og på studenterrådgivningen (det andet søgeresultat) står der direkte: 

Du har ret til barselsdagpenge under én af følgende omstændigheder: 

1. Du har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før barselsorlovens start, og du har i denne periode været beskæftiget i mindst 120 timer.

Du må gerne have flere ansættelsesforhold, men det er et krav, at man er beskæftiget umiddelbart op til orlovens start. Betingelserne for at modtage barselsdagpenge skal være opfyldt senest ved fødslen.

2. Du ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge, såfremt du ikke gik på barsel.

3. Du har indenfor den seneste måned før fødslen afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed. Her er der ingen krav om A-kasseindmelding.

4. Du afslutter en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed efter fødslen, men inden for den almindelige barselsorlov (46 uger efter fødslen).

Du har i dette tilfælde ret til barselsdagpenge fra det tidspunkt, hvor du er dagpengeberettiget medlem af en A-kasse og altså ville have modtaget arbejdsløshedsdagpenge, hvis ikke du havde fået barn.

5. Du er elev i lønnet praktik på en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.

Du skal være opmærksom på, at du, hvis du modtager barselsdagpenge på grundlag af lønnet praktik, fortsat vil være berettiget til dagpenge efter praktikperiodens ophør.

Bemærk, at du godt kan modtage SU og barselsdagpenge samtidig. En undtagelse herfra er, hvis du har opnået retten til barselsdagpenge på grundlag af en praktikløn.

Held og lykke med det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.