Ny enlig mor :-( Hvad gør man?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.440 visninger
12 svar
22 synes godt om
13. marts 2015

Camillahj

Hej :-).

Jeg står i den trælse situation, at min (eks)kæreste har valgt at gå fra mig. Nu sidder jeg så her og ikke aner hvordan jeg skal få tingene til at hænge sammen rent praktisk.

Jeg har søgt de ekstra ydelser osv. Men tror i jeg kan nå at få det til den 1.? Jeg har lige søgt i dag, da han først nu har flyttet sin adresse og fået sin egen lejlighed..

Min søn er 15 måneder og kræver jo MEGET opmærksomhed og det er jo fint. Men det er sådan nogle småting jeg ikke ved hvordan jeg lige skal få ordnet.. Hvordan får jeg lige lavet mad hver dag? Kan jo ikke stå med den bette på armen hele tiden, og han er ikke særlig god til at underholde sig selv. Han vil heller ikke sidde i sin højstol og kigge på imens.

Hvordan får i andre enlige hverdagen til at fungere rent praktisk? Madlavning, tøjvask, rengøring osv? Synes godt nok det hele virker uoverskueligt lige nu

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2015

Mettefpigen

Boligsikring tager et par måneder Før det går igennem, pengene fra faderen kan du søge om hvis ikke faren selv giver dem hver måned og de ekstra børnepenge mener jeg du får fra næste gang.... jeg lærte det stille og roligt.. tingene skal jo ordnes så barnet lærer også at mor ikke kan Være der hele tiden... Her lærte han at underholde sig selv mens jeg lavede mad ellers var han med ude i køkkenet.. jeg lader altid døren stå åben mens jeg går i bad og snakker med ham engang imellem... angående vasketøj så foregår det i kælderen og der var han med dernede.. nu er han 3 år så han kan godt være i lejligheden imens men ellers er han med dernede.. rengøring det gjorde jeg imens han legede eller så tv og da han blev lidt ældre så gjorde vi det sammen.. så det jeg egentlig gjorde var at han fik lov til at være med til det ☺

Anmeld

13. marts 2015

Frk.S

Nu er jeg ikke enlig, men har da været alene med pigerne nogle dage ad gangen når min mand har været ude og rejse med job.

Og jeg må sige jeg har stor respekt for enlige mødre, for det kræver da noget at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Heldigvis har mine børn godt kunnet ligge og lege lidt selv eller kigge med fra højstolen når der fx skal laves mad. 

Jeg tænker lidt at din søn så småt begynder at kunne være med til nogle ting (giv ham en alm. sløv spisekniv og lad ham skære fx peberfrugt i små tern). Når der skal gøres rent, så giv ham en klud han kan gå rundt med (de elsker jo som regel at efterabe os).

Ellers tænker jeg at gøre meget af det når han sover eller er på samvær med far. Når du laver mad, så lav til 2 dage så du bare kan varme dagen efter... eller lav større portioner og frys ned så der er noget nemt at tage op.

Og så husk på at jo ældre han bliver jo nemmere bliver det at have ham med i tingene og han bliver bedre til at gøre flere og flere ting selv. 

Anmeld

13. marts 2015

Maise86

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har noget særlig klogt og konkret svar til dig. 

Jeg blev alene med mine børn da de var 18 mdr og 3,5 år. 

Jeg vil bare komme med en ringe trøst og sige at alting løser sig. Man lærer at få tingene gjort også det som du lige nu finder umuligt. Du skal nok klare både madlavning, rengøring, tøjvask, madpakker indkøb og de 10.000 andre ting som der bare skal klares - selvom man er alene. 

Måske det lyder hårdt, men det er absolut ikke sådan ment, men du har ikke noget valg, tingene SKAL gøres og når man er alene om dem, så klarer man det også, man har jo ikke rigtig noget valg  

det skal nok gå det hele - det lover jeg

Anmeld

14. marts 2015

serinasmor

Serina var med til at lave maden fra hun var 1 år ...  Hun sad på køkkenbordet og pillede løg (efter jeg havde skåret dem halvt over og top og bund af) eller pillede kerner og stilk af halverede peberfrugter... Det gik fint - og var nødvendigt .. hendes far havde fået job langt væk og for at få det hele til at gå op skulle jeg ha maden klar når han kom hjem...

Jeg stemmer klart for at du lader din søn hjælpe hvor han kan .. lad ham hjælpe med at putte vasketøj i maskinen og hænge det op ... Stik ham en klud når du gør rent... Lad ham prøve at støvsuge.. Når det bliver kedeligt og han bliver større kan han jo nogle gange få valget at underholde sig selv eller hjælpe til ...

Anmeld

14. marts 2015

Mama85

serinasmor skriver:

Serina var med til at lave maden fra hun var 1 år ...  Hun sad på køkkenbordet og pillede løg (efter jeg havde skåret dem halvt over og top og bund af) eller pillede kerner og stilk af halverede peberfrugter... Det gik fint - og var nødvendigt .. hendes far havde fået job langt væk og for at få det hele til at gå op skulle jeg ha maden klar når han kom hjem...

Jeg stemmer klart for at du lader din søn hjælpe hvor han kan .. lad ham hjælpe med at putte vasketøj i maskinen og hænge det op ... Stik ham en klud når du gør rent... Lad ham prøve at støvsuge.. Når det bliver kedeligt og han bliver større kan han jo nogle gange få valget at underholde sig selv eller hjælpe til ...

Sønnen er 15 mdr. Han kan nok ikke sætte en vask over, eller hænge tøj til tørre, ej hellere svinge støvsugeren 

Anmeld

14. marts 2015

serinasmor

Mama85 skriver:

Sønnen er 15 mdr. Han kan nok ikke sætte en vask over, eller hænge tøj til tørre, ej hellere svinge støvsugeren 

Han kan da sagtens hjælpe med at putte tøj i maskinen ... Hente tøj (strømper)og give klemmer til mor ..  Og hjælpe med støvsugeren - der var ingen der sagde at gulvet blev rent eller at han kan sætte en vask over selv ... Men derfor kan han da sagtens hjælpe og dermed blive underholdt imens mod at det måske tager lidt ekstra tid 

Anmeld

14. marts 2015

Linkaa

Træls situation du står i, men tingene skal nok løse sig med tiden. 

Ift de økonomiske ting, så er jeg ikke ekspert. Men tror ikke du skal regne med at det hele kan nås til 1. April. 

Tilgengæld så synes jeg du overveje, om ikke det er på tide at din søn lærer at sidde i sin højstol ved siden af dig når du laver mad? Eller sidder på bordet ved siden af? Hvis han er vant til at få opmærksomhed meget af tiden, så skal han jo lære at tingene bliver anderledes. Så bare kast dig og ham selv ud i det, og lav nye rutiner

Anmeld

14. marts 2015

lineog4

Jeg er ikke enlig, men er græsenke 11 dage og så er manden min hjemme 3 dage osv.

Vil sige man klarer det bare, man får nogen kræfter man ikke vidste man havde, og det man frygtede løser sig. Der er dage hvor jeg dårligt kan slæbe mig i seng, dage hvor rodet vokser mig over hovedet og hvor det at få lavet mad føles som af bestige Mount Everest. Men ikke desto mindre lykkes det hele.

Man må jo skære ned på ambitionsniveauet, og kriteriet for succes bliver mindre. Man jubler mere over de smp sejre.  

Og egentlig har jeg været overrasker over der også er noget der er nemmere når man kun er en voksen, og hvor meget jeg nyder mine alene aftener - frygter helt han kommer hjem her til påske og de alene aftener er fortid.

med hensyn til opmærksomhed, så vil jeg tro det udligner sig, for når du er alene for ham automatisk mere opmærksomhed og kan måske undvære den i andre situationer. Og så som andre råder dig til, får ham med i aktiviteterne om det er madlavning, vasketøj eller rengøring og så slæk lidt på kravene

Anmeld

14. marts 2015

Elgaard73

Mama85 skriver:

He he...Jeg tror ikke at hun mente at han skulle gøre det på egen hånd, men "hjælpe" hende. Vores dreng har hjulpet mig med de fleste huslige ting, siden han var 1 år. Han elskede det og gør det stadig, nu han er over 3 år. Det giver dem altså bare nogle point på selvtillidskontoen, at de får lov at føle at de bidrager med noget.

Og så er der jo også den bonus ved det, at jo før de lærer hvad der SKAL til for få en dagligdag til at fungere, jo bedre sætter det sig fast på ryggraden og jo bedre vil de være til at få deres egen dagligdag til at fungere, når de kommer dertil en gang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.