Hejsa
Jeg har en søn på 4½ år der gennem de seneste måneder nogle gange har været til at lege numselege (sådan beskriver pædagogerne det) i børnehaven med nogle andre børn. Det foregår ved at de går ind på et toilet og trække bukserne ned. Om de rører ved hinanden ved jeg ikke, men de er jo temmelig sikkert nysgerrige.
Det er naturligvis ikke i orden at han gør det i børnehaven, men samtidig har både jeg og hans mor et meget frit forhold til kroppen, sexualitet osv. og ønsker at alle vores børn får det samme forhold til deres krop, sexualitet m.m.
Samtidig synes jeg pædagogernes måde at håndtere det at fortælle os det er yderst ubehagelig. Vi bliver bedt om at komme med ind i et tilstødende lokale, og vores søn må IKKE komme med.
Dermed ved vores søn (som på ingen måde er dum) jo godt at nu skal der fortælles noget om ham - og samtidig føler vi som forældre at det er noget yderst skamfuldt.
Jeg har forklaret pædagogerne at vi DER HJEMME har et frit forhold til kroppen og nøgenhed, og vi har også hver især snakket med vores søn om at man ikke tager tøjet af i børnehaven, men kun derhjemme.
Mit spørgsmål går derfor på to ting.
- Hvad ville I gøre ift barnet? Jeg tænker i hvert fald ikke at han skal have skæld ud, for i mine øjne er det ikke farligt det han gør (på nuværende tidspunkt), og jeg ønsker han får så naturligt et forhold til sin egen krop som muligt.
- Hvad ville I gøre ift. pædagogerne? Jeg har tænkt mig at tage en snak med dem om deres måde at give os disse meddelelser på - for som sagt finder jeg det højst ubehageligt.
Det skal lige nævnes, at hans mor og jeg blev skilt i efteråret sidste år, og flyttede fra hinanden EFTER at dette begyndte, og INDEN børnene fik det at vide. Men vi har et fantastisk samarbejde omkring børnene!
Jeg synes som nævnt IKKE at der er noget forkert ved mit barn, men er helt indforstået med at det ikke er en acceptabel adfærd i børnehaven - but what to do!?
Anmeld
Citér