Barn der leger numselege i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.684 visninger
18 svar
29 synes godt om
10. marts 2015

netdaddy

Hejsa

Jeg har en søn på 4½ år der gennem de seneste måneder nogle gange har været til at lege numselege (sådan beskriver pædagogerne det) i børnehaven med nogle andre børn. Det foregår ved at de går ind på et toilet og trække bukserne ned. Om de rører ved hinanden ved jeg ikke, men de er jo temmelig sikkert nysgerrige.

Det er naturligvis ikke i orden at han gør det i børnehaven, men samtidig har både jeg og hans mor et meget frit forhold til kroppen, sexualitet osv. og ønsker at alle vores børn får det samme forhold til deres krop, sexualitet m.m.

Samtidig synes jeg pædagogernes måde at håndtere det at fortælle os det er yderst ubehagelig. Vi bliver bedt om at komme med ind i et tilstødende lokale, og vores søn må IKKE komme med.
Dermed ved vores søn (som på ingen måde er dum) jo godt at nu skal der fortælles noget om ham - og samtidig føler vi som forældre at det er noget yderst skamfuldt.
Jeg har forklaret pædagogerne at vi DER HJEMME har et frit forhold til kroppen og nøgenhed, og vi har også hver især snakket med vores søn om at man ikke tager tøjet af i børnehaven, men kun derhjemme.

Mit spørgsmål går derfor på to ting.

1. Hvad ville I gøre ift barnet? Jeg tænker i hvert fald ikke at han skal have skæld ud, for i mine øjne er det ikke farligt det han gør (på nuværende tidspunkt), og jeg ønsker han får så naturligt et forhold til sin egen krop som muligt.
  2. Hvad ville I gøre ift. pædagogerne? Jeg har tænkt mig at tage en snak med dem om deres måde at give os disse meddelelser på - for som sagt finder jeg det højst ubehageligt.

Det skal lige nævnes, at hans mor og jeg blev skilt i efteråret sidste år, og flyttede fra hinanden EFTER at dette begyndte, og INDEN børnene fik det at vide. Men vi har et fantastisk samarbejde omkring børnene!

Jeg synes som nævnt IKKE at der er noget forkert ved mit barn, men er helt indforstået med at det ikke er en acceptabel adfærd i børnehaven - but what to do!?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2015

ErDetSnartNU

Er det ikke meget naturligt, at børn gør sådan? Og svarer det ikke bare til de gamle puderumslege? Så længe de gør det med nogle, som er med på den, så det ikke er mobning, så kan jeg helt ærligt ikke se, at der er noget galt med det. 

Anmeld Citér

10. marts 2015

modesty

Hejsa

Jeg har en søn på 4½ år der gennem de seneste måneder nogle gange har været til at lege numselege (sådan beskriver pædagogerne det) i børnehaven med nogle andre børn. Det foregår ved at de går ind på et toilet og trække bukserne ned. Om de rører ved hinanden ved jeg ikke, men de er jo temmelig sikkert nysgerrige.

Det er naturligvis ikke i orden at han gør det i børnehaven, men samtidig har både jeg og hans mor et meget frit forhold til kroppen, sexualitet osv. og ønsker at alle vores børn får det samme forhold til deres krop, sexualitet m.m.

Samtidig synes jeg pædagogernes måde at håndtere det at fortælle os det er yderst ubehagelig. Vi bliver bedt om at komme med ind i et tilstødende lokale, og vores søn må IKKE komme med.
Dermed ved vores søn (som på ingen måde er dum) jo godt at nu skal der fortælles noget om ham - og samtidig føler vi som forældre at det er noget yderst skamfuldt.
Jeg har forklaret pædagogerne at vi DER HJEMME har et frit forhold til kroppen og nøgenhed, og vi har også hver især snakket med vores søn om at man ikke tager tøjet af i børnehaven, men kun derhjemme.

1. Hvad ville I gøre ift barnet? Jeg tænker i hvert fald ikke at han skal have skæld ud, for i mine øjne er det ikke farligt det han gør (på nuværende tidspunkt), og jeg ønsker han får så naturligt et forhold til sin egen krop som muligt.
  2. Hvad ville I gøre ift. pædagogerne? Jeg har tænkt mig at tage en snak med dem om deres måde at give os disse meddelelser på - for som sagt finder jeg det højst ubehageligt.

Det skal lige nævnes, at hans mor og jeg blev skilt i efteråret sidste år, og flyttede fra hinanden EFTER at dette begyndte, og INDEN børnene fik det at vide. Men vi har et fantastisk samarbejde omkring børnene!

Jeg synes som nævnt IKKE at der er noget forkert ved mit barn, men er helt indforstået med at det ikke er en acceptabel adfærd i børnehaven - but what to do!?

Hvorfor i alverden må de ikke lege numselege i børnehaven?? I min drengs børnehave har de puderum og private områder bl.a. så der er mulighed for at de kan være lidt alene. Jeg kan slet ikke se problemet. Jeg var blevet rasende på børnehaven og ville nok kigge mig om efter et andet sted. Mit barns naturlige nysgerrighed skulle ikke gøres skamfuld.

Anmeld Citér

10. marts 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har været til et foredrag omkring børn og deres seksualitet. Der er ikke noget forkert i numselege så længe, at børnene ikke tvinger hinanden eller stikker noget op i hinanden. Man må gerne kigge og det er helt naturligt.

Anmeld Citér

10. marts 2015

Christine

netdaddy skriver:

Hejsa

Det lyder lidt vanvittigt at pædagoger reagerer sådan?! Man skulle tro de har modtaget undervisning i pædagogik som også berører de nævnte lege. Jeg ville også drøfte det med dem og hvis de giver en årsag til hvorfor din søn skulle behandles som en kriminel,  så vil jeg da meget gerne vide det. .

Anmeld Citér

10. marts 2015

netdaddy

modesty skriver:

Hvorfor i alverden må de ikke lege numselege i børnehaven?? I min drengs børnehave har de puderum og private områder bl.a. så der er mulighed for at de kan være lidt alene. Jeg kan slet ikke se problemet. Jeg var blevet rasende på børnehaven og ville nok kigge mig om efter et andet sted. Mit barns naturlige nysgerrighed skulle ikke gøres skamfuld.

Det er ikke fordi de ikke må være alene, eller ikke har områder hvor de må være lidt private.

Men som udgangspunkt synes jeg heller ikke det skal foregå i børnehaven, men jeg har i den grad svært ved at se hvorfor det skal blæses op til så stort et problem, som jeg føler de gør det til.

Børn er jo nysgerrige og undersøgende, og jeg gør alt for at mine børn bibeholder deres nysgerrighed, for det er den måde de nu engang lærer bedst på - ved at forfølge deres nysgerrighed.

Ift. at vælge en anden institution er det totalt no-go, da kvaliteten i de øvrige børnehaver i området ganske enkelt er for ringe, og vi bevidst har valgt denne børnehave pga. deres musiske profil.

Men helt klart jeg skal have en snak med pædagogen når jeg henter mit guld på fredag...

Anmeld Citér

10. marts 2015

netdaddy

MoarHvidovre skriver:

Jeg har været til et foredrag omkring børn og deres seksualitet. Der er ikke noget forkert i numselege så længe, at børnene ikke tvinger hinanden eller stikker noget op i hinanden. Man må gerne kigge og det er helt naturligt.

Det er jo netop det - der er ingen der er blevet tvunget til noget, og hvad jeg ved af er der ikke nogen der har forsøgt at stikke noget som helst ind nogen steder (der er tale om 2 drenge og 2 piger).

Jeg er lidt i vildrede, for jeg føler mig lidt stemplet som en forælder der ikke vejleder og opdrager mit barn ordentligt. Jeg skriver bevidst ikke "opdrager rigtigt", for ingen kender den "rigtige" måde at opdrage børn på, da børn er forskellige....

Anmeld Citér

10. marts 2015

Ciss

Jeg kan seriøst ikke se at dette er et problem i det hele taget, så længe alle fire var med til det frivilligt og ingen af dem gik over grænsen - og det havde du nok fået at vide, hvis det var.

Børnene er i dag i børnehaven stort set hele dagen. Hvis de ikke skal gøre det i børnehaven, hvor skal de da gøre det?

Jeg vil sige, at det er ret vigtigt, at børn får set, hvordan det andet køn ser ud, før de kommer så langt, at det hele drejer sig om sex. Ellers gør man det til noget unaturligt eller skambelagt eller sætter gang i al verdens mærkelig fantasier.

Jeg er ikke spesielt fan af mange af elementerne fra 70'ernes børneopdragelse, men lige det punkt med, at man ikke skal være bange for den nøgne, naturlige krop, tror jeg, der var en del rigtigt i. Nu er vi jo ved at havne i den modsatte grøft, hvor små børn omtrent ikke kan være på en badestrand uden bikini med top.

Anmeld Citér

10. marts 2015

esioul

netdaddy skriver:

Hejsa

Det er ganske normal adfærd. 

Jeg har et diashow med køn og seksualitet hvis du skulle have lyst til at læse lidt om det. Er selv pædagog studerende og vi er undervist i det. 

Synes det er så ærgerligt at børn bliver begrænset så meget hvad angår seksualitet. 

Anmeld Citér

22. marts 2015

Mjh1994

Det er helt normalt adfærd hos børn i den alder, de må bare ikke stikke ting op i hinanden. Jeg er ved at tage pædagog assistent uddannelsen og vi har netop haft om dette og om hvordan man skal forholde sig til det som pædagog og som forældre. Lige nu er det spændende at se hvordan de andre ser ud, det er helt normalt at de er interesseret i hvordan det andet køn ser ud - det er en fase, som de fleste børn kommer igennem i den alder. Børns seksualitet er ikke det samme som voksnes, hvis man forbyder disse ting, risikere man at barnet får et forkert forhold til sin egen og andres krop i fremtiden. 

Syns du skal læse denne artikel som forklar meget godt hvad der sker i børns hoveder og hvordan man som forældre griber det an. 

http://voresborn.dk/barn-3-8/psykologi-og-udvikling/7457-numselege-hvor-gar-graensen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.