Hvor langt skal man gå for at være en god kollega?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Dianabk skriver:

Mon ikke chefen reflektere over det? Det burde hun ihvertfald.

Syntes virkelig det var fint du sagde noget - mange ville bare have tænkt det også ville de ikke få afvide at det var forkert. 

Tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2015

Skouboe

Nu har jeg lige siddet inden jul og holdt ansættelsessamtaler, og jeg må sige at jeg ikke finder spørgsmålet hverken stødende eller uproffesionelt. Man ansætter en medarbejder pga. mange parametre, og ikke kun de faglige, og hvordan folk svarer på den slags uventede spørgsmål siger rigtigt meget om dem. Fx blev alle vores kandidater til samtalerne bedt om at fortælle om deres hobby - på engelsk, selvom ansøgningssproget og samtalen var på dansk. Det var komplet uventet for dem alle sammen og ret grænseoverskridende for nogle af dem, men vi lærte meget om dem af deres reaktion og det hjalp os med at vælge.

Vi fravalgte også den kandidat der fagligt havde den stærkeste profil, fordi vi ikke mente at han ville passe ind i afdelingen og vi var i tvivl om han ville trives i den type job.

Og mht. til din kollega, så mener jeg ikke at det skader at være ærlig, men der er jo forskel på hvordan man siger tingene. "Det ville nok ikke lige være det, jeg havde valgt at spørge om" er lige så sandt 

Anmeld

26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Skouboe skriver:

Nu har jeg lige siddet inden jul og holdt ansættelsessamtaler, og jeg må sige at jeg ikke finder spørgsmålet hverken stødende eller uproffesionelt. Man ansætter en medarbejder pga. mange parametre, og ikke kun de faglige, og hvordan folk svarer på den slags uventede spørgsmål siger rigtigt meget om dem. Fx blev alle vores kandidater til samtalerne bedt om at fortælle om deres hobby - på engelsk, selvom ansøgningssproget og samtalen var på dansk. Det var komplet uventet for dem alle sammen og ret grænseoverskridende for nogle af dem, men vi lærte meget om dem af deres reaktion og det hjalp os med at vælge.

Vi fravalgte også den kandidat der fagligt havde den stærkeste profil, fordi vi ikke mente at han ville passe ind i afdelingen og vi var i tvivl om han ville trives i den type job.

Og mht. til din kollega, så mener jeg ikke at det skader at være ærlig, men der er jo forskel på hvordan man siger tingene. "Det ville nok ikke lige være det, jeg havde valgt at spørge om" er lige så sandt 

Jeg syntes det er helt fint at det ik kun er det faglige som tæller, og jeg syntes det er fint hvis man bliver spurgt ind til om man er socialt anlagt, men direkte at spørge hvad tid pågældene plejer at gå fra en julefrokost og om denne kan danse, syntes jeg tangere til en hyggeklub og ikke til et sted hvor vi arbejder, og har politiske mål vi skal overholde.

Aj jeg ved det ikke, men jeg har en holdning der hedder at vi er på jobbet for at lave noget og fungere sammen fagligt, og hygger vi os imens er det fedt. Men vi går jo ikke på job udelukkende for at hygge os

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.