Hvor langt skal man gå for at være en god kollega?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.975 visninger
12 svar
13 synes godt om
26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Godaften,

Ja hvor langt skal man gå for at være en god kollega?

Jeg har det godt på mit job, gode arbejdsopgaver og jeg syntes vi er gode til at drage omsorg for hinanden

Men indimellem, for jeg nok sagt mit ærlige mening lidt for meget

Vi er en afd med ca. 50 ansatte (kontor, indenfor det off.), og idag til kaffepausen faldt snakken om vores (dengang) ansættelsessamtaler, og her kom det frem at nogle af de nyere ansatte var blevet spurgt om bla. hvornår går du hjem fra julefrokosten og kan du danse?. Jeg var faktisk dybt chokeret, og en af mine kollegaer sad og grinede og sagde det var hende der havde spurgt... Og så er det at jeg måske er FOR ærlig, for jeg udbrød simpelthen at det syntes jeg var dybt uproffesionelt! 

Bagefter kan jeg godt se at jeg måske ikke burde have været SÅ ærlig, for nu er hun sikkert sur, men jeg står ved min holdning.

Såh, måske jeg skal blive bedre til at holde mund, men hvor langt skal jeg egentlig gå for at blive en bedre kollega? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2015

Dianabk

Det er da heller ikke noget som er relevant for ens ansættelse...

jeg havde nok reageret på samme måde og syntes selv det er fint at hun får afvide at det på ingen måde er passende at spørge om. 

Hun burde da slet ikke have lov til at være med til en ansættelses samtale hvis hun ikke kan tage det seriøst - det er jo en fremmede persons liv hun joker med...

Anmeld

26. februar 2015

Mulle0802

Mom skriver:

Godaften,

Ja hvor langt skal man gå for at være en god kollega?

Jeg har det godt på mit job, gode arbejdsopgaver og jeg syntes vi er gode til at drage omsorg for hinanden

Men indimellem, for jeg nok sagt mit ærlige mening lidt for meget

Vi er en afd med ca. 50 ansatte (kontor, indenfor det off.), og idag til kaffepausen faldt snakken om vores (dengang) ansættelsessamtaler, og her kom det frem at nogle af de nyere ansatte var blevet spurgt om bla. hvornår går du hjem fra julefrokosten og kan du danse?. Jeg var faktisk dybt chokeret, og en af mine kollegaer sad og grinede og sagde det var hende der havde spurgt... Og så er det at jeg måske er FOR ærlig, for jeg udbrød simpelthen at det syntes jeg var dybt uproffesionelt! 

Bagefter kan jeg godt se at jeg måske ikke burde have været SÅ ærlig, for nu er hun sikkert sur, men jeg står ved min holdning.

Såh, måske jeg skal blive bedre til at holde mund, men hvor langt skal jeg egentlig gå for at blive en bedre kollega? 

Synes det var fint du sagde din mening, du er ikke alene med den hverken her og sikkert heller ikke på din arbejdsplads. Hvad var hendes rolle til samtalerne da?

Anmeld

26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Dianabk skriver:

Det er da heller ikke noget som er relevant for ens ansættelse...

jeg havde nok reageret på samme måde og syntes selv det er fint at hun får afvide at det på ingen måde er passende at spørge om. 

Hun burde da slet ikke have lov til at være med til en ansættelses samtale hvis hun ikke kan tage det seriøst - det er jo en fremmede persons liv hun joker med...

Enig! Men i virkeligheden burde min kritik jo ikke lande på hende, men den leder der var tilstede, som iøvrigt også sad og grinede��..

Syntes bare slet ikke det er den måde vi skal præsentere vores afdeling!

Men det nager mig alligevel, at jeg sådan fik et udbrud, for jeg burde vel efterhånden kunne tøjle min al for ærlige facon.

Anmeld

26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Mulle0802 skriver:

Synes det var fint du sagde din mening, du er ikke alene med den hverken her og sikkert heller ikke på din arbejdsplads. Hvad var hendes rolle til samtalerne da?

Jeg ved ikke hvad hendes specifikke rolle var. Men det er kotyme at en enkelt eller 2 af medarbejderne deltager i diverse ansættelses samtaler.

Anmeld

26. februar 2015

Mulle0802

Mom skriver:

Enig! Men i virkeligheden burde min kritik jo ikke lande på hende, men den leder der var tilstede, som iøvrigt også sad og grinede��..

Men det nager mig alligevel, at jeg sådan fik et udbrud, for jeg burde vel efterhånden kunne tøjle min al for ærlige facon.

Jeg er måske lidt "sart" hvis jeg var til ansættelsessamtale og blev spurgt om sådan noget - ved jeg ikke om jeg ville have den store lyst til at arbejde der - synes det er meget uprofessionelt.

Synes virkelig ikke du skal have det dårligt - når chefen ikke kan fortælle hende det så er det godt andre kan 

Anmeld

26. februar 2015

vissevasse

Synes det var fint du sagde det, fred være med det.

Men jeg synes ikke der er noget galt i at sige som din kollega sagde, hvis ellers resten af samtalen blev taget seriøst. Sådanne samtaler bliver hurtigt for stramme, og sådan et spørgsmål ville få mig til at bløde lidt op - og få en fornemmelse af, at arbejdspladsen havde en lidt hyggelig jargon. 

Anmeld

26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Mulle0802 skriver:

Jeg er måske lidt "sart" hvis jeg var til ansættelsessamtale og blev spurgt om sådan noget - ved jeg ikke om jeg ville have den store lyst til at arbejde der - synes det er meget uprofessionelt.

Synes virkelig ikke du skal have det dårligt - når chefen ikke kan fortælle hende det så er det godt andre kan 

Jeg fik faktisk sagt at var jeg blevet spurgt om det, så havde jeg gået fra samtalen. For mig ville det være det samme som hvis jeg var blevet spurgt om jeg går i kjole eller med røde strømper, som jo intet har at gøre med ens kvalifikationer.

Anmeld

26. februar 2015

Mom

Profilbillede for Mom
vissevasse skriver:

Synes det var fint du sagde det, fred være med det.

Men jeg synes ikke der er noget galt i at sige som din kollega sagde, hvis ellers resten af samtalen blev taget seriøst. Sådanne samtaler bliver hurtigt for stramme, og sådan et spørgsmål ville få mig til at bløde lidt op - og få en fornemmelse af, at arbejdspladsen havde en lidt hyggelig jargon. 

Det har jeg også tænkt, men så kunne man have spurgt om så meget andet fx. ind til fritidsinteresser eller børn (hvis den til samtalen havde sådan). 

Men lige sådan noget syntes jeg bare var for meget, da jeg syntes det klinger uproffesionelt.

Anmeld

26. februar 2015

Dianabk

Mom skriver:

Mon ikke chefen reflektere over det? Det burde hun ihvertfald.

Syntes virkelig det var fint du sagde noget - mange ville bare have tænkt det også ville de ikke få afvide at det var forkert. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.