Børn bør have vaccinationer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2015

Sandratoft

lineog4 skriver:

Jeg kender nu faktisk en håndfuld der har fravalgt kemo og forsøgt alternative muligheder.

Men vi kan da sagtens være enige, ser man på tallene (og stoler på tallene for det er det jo heller ikke alle der gør), så virker det ulogisk man ikke vælger vaccinen. Men nogen gange er det bare ikke kun logik der styrer, eller nogen gange mistror man de oplysninger man får eller.... 

Et eksempel er HPV vaccinen, den blev også præsenteret som sikker, mindre sandsynlighed osv. Og jeg tror en stor del nu har en helt anden opfattelse - så jo der er historier hvor man ikke bare kan sætte sin lid til "eksperterne" - at det så i min optik ikke gælder MFR vaccinen er en anden historie.

derudover tror jeg de færreste kender til mæslinger, på den måde forstået det kun er os "gamle" forældre der selv har haft den, har hørt om de forfærdelige historier. Hvorimod der nok er flere af de "yngre" forældre der har hørt de forfærdelige historier om vaccinen for dem er der grundet så mange er blevet vaccineret og dermed så få der bliver syge flere af til trods for sandsynligheden er mindre.

Men det jeg egentlig blot plæderer for, er man forsøger at forstå og tale ud fra en logik der er, at alle forældre vil deres børn det bedste. Og de som bevidst har fravalgt vaccinen gør det vitterligt i en tro på de gør det bedste. Og de bliver mødt (ikke her men i tråde på facebook) med beskyldninger om omsorgssvigt, at de brude få tvansgfjernet børnene, at de burde kunne blive sigtet for manddrab, at de selv burde betale for behandlingen af deres barn hvis det bliver sygt, at deres børn så ikke burde have ret til at gå i vuggestue/børnehave/skole osv. Og det er i hvert fald ikke vejen frem for en konstruktiv dialog hvor vi måske kunne få forklaret vaccinen er for alles bedste

Vi er enige i at de forældre der fravælger vaccinen helt sikkert gør det fordi de er overbevist om at det er det bedste for deres børn. Problemet er at jeg mener deres beslutning kan gå konsekvenser for min datter og det er der tråden knækker for mig. Hun er 8 måneder og kan først få vaccinen når hun er 15 måneder. Dog er der nogle undersøgelser der viser at hun har antistoffer med sig fra graviditeten, der virker indtil hun er 12 måneder, men det giver stadig et vindue hvor hun er i risiko for at blive smittet. 

Så ja, jeg er en af dem der synes at ikke-vaccinerede børn ikke skal gå i institution af nogen art og at de selv burde betale for behandling hvis uheldet er ude, da de egentlig selv har valgt det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2015

Sprit25

Sandratoft skriver:

Vi er enige i at de forældre der fravælger vaccinen helt sikkert gør det fordi de er overbevist om at det er det bedste for deres børn. Problemet er at jeg mener deres beslutning kan gå konsekvenser for min datter og det er der tråden knækker for mig. Hun er 8 måneder og kan først få vaccinen når hun er 15 måneder. Dog er der nogle undersøgelser der viser at hun har antistoffer med sig fra graviditeten, der virker indtil hun er 12 måneder, men det giver stadig et vindue hvor hun er i risiko for at blive smittet. 

Så ja, jeg er en af dem der synes at ikke-vaccinerede børn ikke skal gå i institution af nogen art og at de selv burde betale for behandling hvis uheldet er ude, da de egentlig selv har valgt det. 

Men børnene har jo ikke selv valgt det. Og jeg synes det er et skråplan at udelukke nogen! Min datter 10 mdr så hun er også i risikogruppen men derfor synes jeg ikke man skal udelukke børn grundet deres forældres dumhed

Anmeld

25. februar 2015

modesty

lineog4 skriver:

Sådan set enig, men det er jo ikke kun følelser.

Det er også tro, og hvad der måske for mig synes som fantasi kan for andre opleves som fakta. Og det jeg oplever som fakta kan andre se som det pure opspind købt og betalt af medicinalfirmaerne.

og de som fravælger vaccinationen er jeg hundrede procent sikker på tror de gør det bedste ikke bare for deres barn men også for samfundet. Ingen gør det ud fra en ide om at gøre det forkerte og det værste for flest muligt mennesker.

Tro og følelser ligger i samme kasse for mit vedkommende ;-)

Men det er selvfølgelig ikke helt det samme, i hvert fald ikke hvis man er konspirationsteoretiker i en grad så man tror at de statistikker der bliver lagt på bordet af staten, er manipulerede. 

Jeg er faktisk ikke enig i at man nødvendigvis tror at det er det bedste for samfundet at fravælge vaccinen. Måske man bare vægter hensynet til sit eget barn højere og vælger at se bort fra det større billede. Men det er nok meget forskelligt fra person til person.

Anmeld

25. februar 2015

modesty

lineog4 skriver:

Jeg kender nu faktisk en håndfuld der har fravalgt kemo og forsøgt alternative muligheder.

Men vi kan da sagtens være enige, ser man på tallene (og stoler på tallene for det er det jo heller ikke alle der gør), så virker det ulogisk man ikke vælger vaccinen. Men nogen gange er det bare ikke kun logik der styrer, eller nogen gange mistror man de oplysninger man får eller.... 

Et eksempel er HPV vaccinen, den blev også præsenteret som sikker, mindre sandsynlighed osv. Og jeg tror en stor del nu har en helt anden opfattelse - så jo der er historier hvor man ikke bare kan sætte sin lid til "eksperterne" - at det så i min optik ikke gælder MFR vaccinen er en anden historie.

derudover tror jeg de færreste kender til mæslinger, på den måde forstået det kun er os "gamle" forældre der selv har haft den, har hørt om de forfærdelige historier. Hvorimod der nok er flere af de "yngre" forældre der har hørt de forfærdelige historier om vaccinen for dem er der grundet så mange er blevet vaccineret og dermed så få der bliver syge flere af til trods for sandsynligheden er mindre.

Men det jeg egentlig blot plæderer for, er man forsøger at forstå og tale ud fra en logik der er, at alle forældre vil deres børn det bedste. Og de som bevidst har fravalgt vaccinen gør det vitterligt i en tro på de gør det bedste. Og de bliver mødt (ikke her men i tråde på facebook) med beskyldninger om omsorgssvigt, at de brude få tvansgfjernet børnene, at de burde kunne blive sigtet for manddrab, at de selv burde betale for behandlingen af deres barn hvis det bliver sygt, at deres børn så ikke burde have ret til at gå i vuggestue/børnehave/skole osv. Og det er i hvert fald ikke vejen frem for en konstruktiv dialog hvor vi måske kunne få forklaret vaccinen er for alles bedste

"derudover tror jeg de færreste kender til mæslinger, på den måde forstået det kun er os "gamle" forældre der selv har haft den, har hørt om de forfærdelige historier. Hvorimod der nok er flere af de "yngre" forældre der har hørt de forfærdelige historier om vaccinen for dem er der grundet så mange er blevet vaccineret og dermed så få der bliver syge flere af til trods for sandsynligheden er mindre."

Men det er da også totalt ignorant? Jeg siger ikke at det er ond tro, men det er da helt vildt uoplyst. Så må man da sætte sig ind i tingene, det tager ikke mere end fem minutter på en google.

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

Sandratoft skriver:

Så de der vælger at drikke for meget alkohol skal også betale for behandling der kan føres tilbage til alkohol. De der ryger skal betale for behandling, de der er overvægtige, de der valgte at få et barn trods misdannelser, de der kørte for stærkt i bilen, eller hvad med dem hvor børnene får følgesygdomme som følge af en forkert ernæring fordi man tror på diverse sjove nye ideer om mad. osv osv osv.?

ja din datter er i risikozonen, mine børn er i risikozonen hver evig eneste dag når de er i trafikken, men jeg kræver da ikke alle skal holde op med at køre i bil.

De der fravælger vaccinen beskyldes for egoisme, men er det ikke også egoisme at ville udelukke børn for behandling eller institutioner fordi nogle få børn er for små til at have modtaget vaccinen eller af andre årsager? Så længe vi vælger det er frit og vi ikke ønsker som i USA hvor vaccinationer er "tvungne" så kan vi da ikke udelukke andre mennesker når de har truffet deres frie valg - enten har de det frie valg eller også har de ikke.

Og ja for pokker det er hårdt at tænke på man kan miste sin guldklump, men risikoen ved mæslinger med 8 ud af 10 vaccineret og 2 tilfælde i år ja meget få tilfælde hver år er altså minimal i forhold til alle andre ting ens guldklump kan blive ramt af. Og jeg kan godt forstå at lige nu er det mæslinger der spøger i tankerne fordi medierne har haft det på dagsorden. 

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

modesty skriver:

"derudover tror jeg de færreste kender til mæslinger, på den måde forstået det kun er os "gamle" forældre der selv har haft den, har hørt om de forfærdelige historier. Hvorimod der nok er flere af de "yngre" forældre der har hørt de forfærdelige historier om vaccinen for dem er der grundet så mange er blevet vaccineret og dermed så få der bliver syge flere af til trods for sandsynligheden er mindre."

Men det er da også totalt ignorant? Jeg siger ikke at det er ond tro, men det er da helt vildt uoplyst. Så må man da sætte sig ind i tingene, det tager ikke mere end fem minutter på en google.

Enig men jeg tror det er en grund - læste lige på serum instituttet, der havde samme argument - så logikken er ikke så fjern 

Anmeld

25. februar 2015

Christine

Sandratoft skriver:

Jeg er enig i at hvis der kommer udbrud eller bare tilfælde nok, så synes jeg heller ikke at uvaccinerede børn har noget at gøre i institutioner/skoler/det offentlige rum. Jeg er også rigtigt bekymret, men jeg hæfter mig ved at det var samme situation da min yngste søn var lille baby, som nu hvor min datter er 4 måneder. Da var der et større udbrud på Sjælland, men han blev aldrig syg. Tror faktisk smitten blev stoppet nogenlunde før det overhovedet kom til Jylland  Så håber og regner med det går ligeledes denne gang.

Det med behandling ved jeg ikke helt, for principielt kan man jo selv være "skyld" i andre sygdomme, men jeg synes alle syge skal behandles. At jeg så synes man skal i isolation hvis man har en så smitsom sygdom som mæslinger, det er en anden sag og jeg gætter på det bærer straffen i sig selv for forældrene hvis barnet skal isoleres.

Men jeg synes også det er uretfærdigt og ubehageligt at vi skal bekymre os om mæslinger nu, fordi der er gået ammestuehysteri i vaccinationsdebatten. Selvfølgelig skal vi vaccinere 

Mht antistoffer så mener jeg også at det er noget med at man først giver MFR ved 15 måneder fordi børnene netop kan have antistoffer fra mor mod sygdommene så længe..? Ved ikke hvor lidt eller meget hold der er i det.

Anmeld

25. februar 2015

Tulle28

Min venindes mand fik mæslinger som voksen og lå i koma. Han var ikke vaccineret som barn og han var virkelig, virkelig syg. Deres barn, som på det tidspunkt kun var et år, blev også smittet.

Synes det er uanstændigt, at folk fravælger vaccinationer

Anmeld

25. februar 2015

l.kjoeller

lineog4 skriver:

Det er ikke fordi jeg ikke er enig med dig. Men verden er bare ikke så sort og hvid. Der er også børn der dør af vaccinen en helt del mindre, men der er nogen der dør enten grundet allergisk reaktion eller eftervikninger som ligner dem til mæslinger fx hjernehindebetændelse. Risikoen ved mæslinger er langt større men det betyder ikke man som forældre kan træffe en divergerende mening. I den her debat synes jeg man har sat det alt for sort hvidt op, og jeg er selv glad for min læge da jeg i tidernes morgen skulle træffe valget gav mig alle fakta også de om vaccinen kunne medføre døden og andre bivirkninger.

Vi som forældre forsøger vel konstant at minimere risikoen for der sker vores børn noget, og det gør vi ud fra muligheder og ud fra "tro" (forhåbentlig på oplyst grundlag) om hvad som er bedst for børnene.

I 2012 døde 344 børn fra 0-19 år (i det tal er ikke medregnet de tal hvor børnene dør før fødsel), og ja det er tragisk hvis en af disse er mæslinger fordi man fravælger vaccinen, men det er jo også tragisk hvis en af dem er grundet vaccinen. Det er jo op til den enkelte forældre hvad de kan leve med. Da jeg gav stikket til min datter, vurderede jeg at jeg bedre kunne leve med hun døde af jeg havde truffet et aktivt valg og forsøgt at tage en risiko væk. Men kan jo være andee vurderer anderledes.

derudover må jeg sige, jeg sidder og tænker at mæslinger og vaccinen er blevet blevet et mediehysteri. For ja det er forfærdeligt og det handler blot om et lille stik. Men af de 344 børn der døde i 2012 var cirka hver 4. Dødsfald sket i trafikken - og mange gange handler der måske også bare om en lille ting som en cykelhjelm, sætte farten ned mm.

Mener ikke det er medihysteri for grunden til det bliver blæst op er jo at vi helst ikke skal tilbagd til epedimier fosterdød mv. Og så er tallene jo ganske andre. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.