Børn bør have vaccinationer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.702 visninger
18 svar
31 synes godt om
25. februar 2015

britta2014

Jeg synes det er så forfærdelig at der nu er et barn der er død af mæslinger i Tyskland. 

Men det værste er når man så hører nogle vaccinemodstandere prøve at bilde nogen ind at mæslinger ikke er farligt - for det viser dødsfaldet jo tydeligt.

1 ud af 3000 dør af mæslinger. Nu har vi sjældent mæslinger i DK takket ære vaccinen. Men holder folk op med at vaccinere kommer der hurtigt flere igen.

der er også eksempler på folk der går i koma eller får hjerneskade - læs f.eks.

http://www.medicinskviden.dk/historien-bag-maeslinger/

min pointe er blot at dem der kan tåle vaccinen bør tage vaccinen - så dem der ikke kan tåle den kan lade være.

undskylder på forhånd hvis nogen føler sig trådt over tæerne - det er ikke meningen. Bliver blot ked af det når små uskyldige babyer skal dø.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2015

lineog4

Det er ikke fordi jeg ikke er enig med dig. Men verden er bare ikke så sort og hvid. Der er også børn der dør af vaccinen en helt del mindre, men der er nogen der dør enten grundet allergisk reaktion eller eftervikninger som ligner dem til mæslinger fx hjernehindebetændelse. Risikoen ved mæslinger er langt større men det betyder ikke man som forældre kan træffe en divergerende mening. I den her debat synes jeg man har sat det alt for sort hvidt op, og jeg er selv glad for min læge da jeg i tidernes morgen skulle træffe valget gav mig alle fakta også de om vaccinen kunne medføre døden og andre bivirkninger.

Vi som forældre forsøger vel konstant at minimere risikoen for der sker vores børn noget, og det gør vi ud fra muligheder og ud fra "tro" (forhåbentlig på oplyst grundlag) om hvad som er bedst for børnene.

I 2012 døde 344 børn fra 0-19 år (i det tal er ikke medregnet de tal hvor børnene dør før fødsel), og ja det er tragisk hvis en af disse er mæslinger fordi man fravælger vaccinen, men det er jo også tragisk hvis en af dem er grundet vaccinen. Det er jo op til den enkelte forældre hvad de kan leve med. Da jeg gav stikket til min datter, vurderede jeg at jeg bedre kunne leve med hun døde af jeg havde truffet et aktivt valg og forsøgt at tage en risiko væk. Men kan jo være andee vurderer anderledes.

derudover må jeg sige, jeg sidder og tænker at mæslinger og vaccinen er blevet blevet et mediehysteri. For ja det er forfærdeligt og det handler blot om et lille stik. Men af de 344 børn der døde i 2012 var cirka hver 4. Dødsfald sket i trafikken - og mange gange handler der måske også bare om en lille ting som en cykelhjelm, sætte farten ned mm.

Anmeld

25. februar 2015

Sandratoft

britta2014 skriver:

Jeg synes det er så forfærdelig at der nu er et barn der er død af mæslinger i Tyskland. 

Men det værste er når man så hører nogle vaccinemodstandere prøve at bilde nogen ind at mæslinger ikke er farligt - for det viser dødsfaldet jo tydeligt.

1 ud af 3000 dør af mæslinger. Nu har vi sjældent mæslinger i DK takket ære vaccinen. Men holder folk op med at vaccinere kommer der hurtigt flere igen.

der er også eksempler på folk der går i koma eller får hjerneskade - læs f.eks.

http://www.medicinskviden.dk/historien-bag-maeslinger/

min pointe er blot at dem der kan tåle vaccinen bør tage vaccinen - så dem der ikke kan tåle den kan lade være.

undskylder på forhånd hvis nogen føler sig trådt over tæerne - det er ikke meningen. Bliver blot ked af det når små uskyldige babyer skal dø.

Jeg er så enig med dig, og jeg synes egentlig godt at man kan stille det sort hvidt op. Det er ikke blot dine egne børn du tager ansva for, men også alle andre børn som enten ikke kan tåle vaccinen eller dem som endnu ikke er store nok til at få den. Ved at vaccinere, sikrer vi os at smitten ikke kan spredes. 

Nu holder de vejret på de fleste sygehuse, og håber på at der ikke bryder mæslingeepidemi ud. Men det måtte jo ske, med den stigende anti vaccine tendens ��

Jeg har absolut ingen forståelse for dem som vælger vaccinen fra, hvis de ellers har et raskt barn. 

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

Sandratoft skriver:

Jeg er så enig med dig, og jeg synes egentlig godt at man kan stille det sort hvidt op. Det er ikke blot dine egne børn du tager ansva for, men også alle andre børn som enten ikke kan tåle vaccinen eller dem som endnu ikke er store nok til at få den. Ved at vaccinere, sikrer vi os at smitten ikke kan spredes. 

Nu holder de vejret på de fleste sygehuse, og håber på at der ikke bryder mæslingeepidemi ud. Men det måtte jo ske, med den stigende anti vaccine tendens ��

Jeg har absolut ingen forståelse for dem som vælger vaccinen fra, hvis de ellers har et raskt barn. 

Fordi fakta også er du udsætter dit barn for en risiko ved at tilvælge vaccinen - er så glad for min læge den gang ikke prøvede at påstå det modsatte for så havde jeg følt der var en masse lus i skindpelsen. Ja risikoen er mindre ved vaccinen end ved mæslinger, men vi er jo også lullet ind i der ikke kommer mæslinger og derfor kan risikoen ved vaccinen virke større selvom den ikke er det på papiret.

jeg tror simpelthen ikke vejen frem er at fremture om man ikke forstår, vaccine er ikke farlig osv, for så vil fx skeptikere som mig gå i baglås og vide det selvsagt ikke er rigtigt, for der er risici ved alt.

skal lige siges mine er vaccineret, men derfor kan jeg sagtens følge de som fravælger. Og især den her tid hor det hele bliver sat op sort/hvidt i noget der minder om hysteri

Anmeld

25. februar 2015

modesty

lineog4 skriver:

Fordi fakta også er du udsætter dit barn for en risiko ved at tilvælge vaccinen - er så glad for min læge den gang ikke prøvede at påstå det modsatte for så havde jeg følt der var en masse lus i skindpelsen. Ja risikoen er mindre ved vaccinen end ved mæslinger, men vi er jo også lullet ind i der ikke kommer mæslinger og derfor kan risikoen ved vaccinen virke større selvom den ikke er det på papiret.

jeg tror simpelthen ikke vejen frem er at fremture om man ikke forstår, vaccine er ikke farlig osv, for så vil fx skeptikere som mig gå i baglås og vide det selvsagt ikke er rigtigt, for der er risici ved alt.

skal lige siges mine er vaccineret, men derfor kan jeg sagtens følge de som fravælger. Og især den her tid hor det hele bliver sat op sort/hvidt i noget der minder om hysteri

Jeg synes da netop at debatten er nuanceret. Skeptikerne får jo også lov til at fremføre deres argumenter.

Men alt andet lige bør det handle om sund fornuft og statistik og samfundsansvar, og ikke om hvad man lige føler.

Anmeld

25. februar 2015

Newsence

Alle eksperter siger jo at det er farligere at undlade at vaccinere end at gøre. I sådanne tilfælde er det jo procenter vi taler om og chancen for at få skader/ dø af mæslinger er væsentlig større end chancen for at få skader/ dø af vaccinen.. 

Personligt så skal min datter vaccineres mod alt hvad hun kan. Risikoen er mindre her og ja jeg går efter laveste risiko. Og ja så mener jeg at det er at tage ansvar både for min datter men også som samfund at sikre at denne sygdom ikke breder sig via min datter..

tror i virkeligheden det handler om at have noget håndgribeligt.. Du står som forældre med et valg og uanset hvad så løber du en risiko. Så tar man den man kan styre netop vaccine.. 

Men alt er jo personligt og min helt egen personlige mening er at det groft sagt og sat på spidsen er omsorgssvigt både over for eget barn men også overfor andres børn ikke at vaccinere men det er som sagt min personlige holdning 

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

modesty skriver:

Jeg synes da netop at debatten er nuanceret. Skeptikerne får jo også lov til at fremføre deres argumenter.

Men alt andet lige bør det handle om sund fornuft og statistik og samfundsansvar, og ikke om hvad man lige føler.

Sådan set enig, men det er jo ikke kun følelser.

Det er også tro, og hvad der måske for mig synes som fantasi kan for andre opleves som fakta. Og det jeg oplever som fakta kan andre se som det pure opspind købt og betalt af medicinalfirmaerne.

og de som fravælger vaccinationen er jeg hundrede procent sikker på tror de gør det bedste ikke bare for deres barn men også for samfundet. Ingen gør det ud fra en ide om at gøre det forkerte og det værste for flest muligt mennesker.

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

newsence skriver:

Alle eksperter siger jo at det er farligere at undlade at vaccinere end at gøre. I sådanne tilfælde er det jo procenter vi taler om og chancen for at få skader/ dø af mæslinger er væsentlig større end chancen for at få skader/ dø af vaccinen.. 

Personligt så skal min datter vaccineres mod alt hvad hun kan. Risikoen er mindre her og ja jeg går efter laveste risiko. Og ja så mener jeg at det er at tage ansvar både for min datter men også som samfund at sikre at denne sygdom ikke breder sig via min datter..

tror i virkeligheden det handler om at have noget håndgribeligt.. Du står som forældre med et valg og uanset hvad så løber du en risiko. Så tar man den man kan styre netop vaccine.. 

Men alt er jo personligt og min helt egen personlige mening er at det groft sagt og sat på spidsen er omsorgssvigt både over for eget barn men også overfor andres børn ikke at vaccinere men det er som sagt min personlige holdning 

Jeg tænkte som dig da jeg valgte vaccinen: den kan jeg styre, der traf jeg et bevidst valg... Og ja så sagde statistikker der var størst risiko ved ikke at vaccinere.

men der er jo ikke sikkert alle tænker som jeg, det er ikke sikkert alle læser statistikkerne som jeg, det er ikke alle der tror de eksperter der taler for vaccinen er de forskere der ved bedst osv.

Så jo jeg forstår bevæggrunden for at fravælge (kunne jo også være man havde læst en af historier med bivirkninger ved vaccinen men ikke havde fået læst dem om mæslinger). Og jeg oplever det ikke som omsorgssvigt eller andet. Men som forældre der vil det bedste for deres børn og for alle, men tolker og læser anderledes end jeg

Anmeld

25. februar 2015

Sandratoft

lineog4 skriver:

Jeg forstår bare ikke at man vælger den procentvise større risiko, som man gør når man ikke vaccinerer. Og det der gør mig mest sur er, at det går ud over andre "uskyldige" 

Der er også en masse bivirkninger ved kemo, men ved ubehandlet kræft er der nu engang en større risiko og den logik har de fleste mennesker ikke svært ved at se. 

Anmeld

25. februar 2015

lineog4

Sandratoft skriver:

Jeg forstår bare ikke at man vælger den procentvise større risiko, som man gør når man ikke vaccinerer. Og det der gør mig mest sur er, at det går ud over andre "uskyldige" 

Der er også en masse bivirkninger ved kemo, men ved ubehandlet kræft er der nu engang en større risiko og den logik har de fleste mennesker ikke svært ved at se. 

Jeg kender nu faktisk en håndfuld der har fravalgt kemo og forsøgt alternative muligheder.

Men vi kan da sagtens være enige, ser man på tallene (og stoler på tallene for det er det jo heller ikke alle der gør), så virker det ulogisk man ikke vælger vaccinen. Men nogen gange er det bare ikke kun logik der styrer, eller nogen gange mistror man de oplysninger man får eller.... 

Et eksempel er HPV vaccinen, den blev også præsenteret som sikker, mindre sandsynlighed osv. Og jeg tror en stor del nu har en helt anden opfattelse - så jo der er historier hvor man ikke bare kan sætte sin lid til "eksperterne" - at det så i min optik ikke gælder MFR vaccinen er en anden historie.

derudover tror jeg de færreste kender til mæslinger, på den måde forstået det kun er os "gamle" forældre der selv har haft den, har hørt om de forfærdelige historier. Hvorimod der nok er flere af de "yngre" forældre der har hørt de forfærdelige historier om vaccinen for dem er der grundet så mange er blevet vaccineret og dermed så få der bliver syge flere af til trods for sandsynligheden er mindre.

Men det jeg egentlig blot plæderer for, er man forsøger at forstå og tale ud fra en logik der er, at alle forældre vil deres børn det bedste. Og de som bevidst har fravalgt vaccinen gør det vitterligt i en tro på de gør det bedste. Og de bliver mødt (ikke her men i tråde på facebook) med beskyldninger om omsorgssvigt, at de brude få tvansgfjernet børnene, at de burde kunne blive sigtet for manddrab, at de selv burde betale for behandlingen af deres barn hvis det bliver sygt, at deres børn så ikke burde have ret til at gå i vuggestue/børnehave/skole osv. Og det er i hvert fald ikke vejen frem for en konstruktiv dialog hvor vi måske kunne få forklaret vaccinen er for alles bedste

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.