Mor og meget mere skriver:
Det lyder lidt voldsomt, at han allerede på førstedagen både var irritabel, bekymret for fødslen, bange for at blive overset og misundelig over, at opmærksomheden vil ligge på dig. Hvad blev der af at flyve rundt i en glædesrus og bare være ellevild af begejstring?
Han lyder som typen, der tager sorgerne på forskud - måske skulle du i første omgang lige minde ham om at fokusere på nuet og bare være mandestolt over at have gjort dig gravid.
En graviditet er lang, og der bliver masser af hverdage, hvor den ikke fylder så meget - så egentlig tror jeg, du gør ham den største tjeneste ved at holde lidt igen med oceaner af bøger og snak om graviditet, indtil du er lidt længere henne, og han har vænnet sig til tanken.
Det med, at han er bange for at blive overset, lyder lidt umodent - den må han altså bide i sig, for når baby kommer, står han heller ikke i forreste række, når der deles opmærksomhed ud.
Jeg håber for dig, han mest af alt bare var rundt på gulvet.
Beklager det sene svar.
Jeg synes det er en lidt grov anklage hvad han er for en type, når du nu ikke kender manden.
Det er ikke fordi han er umoden og 'vil have opmærksomhed', hans primære bekymring var egentlig mest om han havde tid til sine egne projekter/arbejde, eller om han kom til at bruge de næste par år på at fokusere på baby alene. Og det synes jeg egentlig er en reel bekymring.
Nu er der gået noget tid, og han har uden tvivl vænnet sig til tanken. Og nu glæder han sig! Men jeg synes bestemt ikke det er fair at mene det er en selvfølge at han skal være jublende glad og 'mandestolt'. At han ikke løber rundt og skriger af glæde, betyder ikke at han ikke bliver en god far eller er moden til opgaven, det betyder bare at han har nogen bekymringer - og hvem har ærlig talt ikke det, når man venter sit første barn? Ingen af os ved sådan for alvor, hvad det i sidste ende er vi går ind til.
Han var netop også irriteret over alle de her forventninger om hvordan man "skal" reagere når man får nyheden, og at det er en selvfølge at man er skrigende glad uden tanke på bekymringer.
Han er uden tvivl en små pessimistisk type til tider, men det betyder ikke nødvendigvis at han tager sorgerne på forskud. Han forbereder sig bare, på hans egen måde.
Det jeg oprindeligt søgte med oplægget var egentlig mere info om både graviditet og faderollen - skrevet til mænd. Langt det meste man kan finde er henvendt til kvinder, og er bare skrevet på en helt anden måde, eller tager hovedsageligt kun udgangspunkt i at være mor eller gravid. Det er forholdsvis svært at finde noget om tanker og følelser når man er mand, og venter sit første barn.
Det er dog lykkeds os at finde lidt bøger om det på biblio, som han selv har bestilt hjem.
Jeg vil gerne indrage ham på hans måde, fordi hele graviditets eventyret er (selv sagt) ret kvindedomineret, og det meste info er med ord som "bebs", lyserøde blomster og små fine sommerfugle. Det dur jo heller ikke han bare bliver en passiv passager på turen, fordi de fleste online artikler om den slags tit bliver ret pusse nusse agtige (og det gider jeg egentlig heller ikke, men jeg kan bedre se igennem fingre med det..)