lineog4 skriver:
Kan I ikke få lidt redskaber fra sundhedsplejersken, for noget af det værste er at gøre det til en kamp, at have fokus på hvor meget han spiser osv, det i sig selv kan gøre han mister appetitten.
Jeg har i perioder meget småtspisende børn og enormt kræsende børn. Og jeg sørger for der til hver måltid er mange små ting at vælge imellem og det er okay bare at tage en agurk i hånden. Man behøver ikke øse op på tallerknen så det ser uoverkommeligt ud. Derudover sørger jeg for der er ting med gode kalorier alla mandler, ost, andre nødder, olie på pastaen, og er en af dem i en periode hvor det grove er svært ja så kan der komme loppefrøskaller i så og sige alt. Og vil en af dem kun spise pålægget og ikke rugbrødet, ja skidt pyt da - der kommer gerne rugbrød ned lige bagefter.
Tænk i kalorie rige ting med de gode fedtstoffer, tænk i små portioner gerne en masse forskelligt. Og så skidt pyt om der spises en time før aftensmaden så længe det har været godt mad, en rugbrødsmad, lidt mandler og en agurk er absolut lige så godt som pasta med kødsauce.
Jeg har også gerne gulerødder, peberfrugt, agurk og lidt nødder stående fremme fra de kommer hjem, så går de og guffer og igen - intet forkert i det - de får en masse grøntsager og de gode fedtstoffer. Hans lille mave kan måske ikke rumme de store måltider, så spred dem ud, lad ham selv styre lidt mere, dvs. Noget han selv kan gå og tage mens han leger - det er ufatteligt hvad der kan komme ned når der ikke er fokus på det og det bare er lige der ved siden af bilerne.
Og så pas på mælken, mine kan drikke sig mætte og får jo så slet ikke det de skal have.
Mange tak for alle de gode råd 
Meget af det har vi også prøvet med forskellige grader af succes 
Hvis han spiser efter klokken 3 bare en enkelt kiks eller 3 nødder så spiser han alt for lidt til aftensmaden klokken 18/19 og ender med at drikke sig mæt i vand om natten...
Det er altid opdelt, laver f.eks. aldrig kødsovs da jeg ved han ikke kan overskue det at tingene er blandet sammen på forhånd...
I går aftes hed hans aftensmad: 2 små kartofler, og 1 lille fiskefilet... fik et glas mælk til mens han spiste delt op af 3 små portioner netop fordi han er superdygtig til at drikke sig mæt ellers...
Denne portion var baseret på følgende: Han havde fået slik af farfar kort tid før maden skulle øses op (noget jeg konstant prøver at snakke med farfar om), og at han rent faktisk havde spist mad i vuggestuen til frokost og ikke havde sovet så lang en lur som han måske havde brug for...
En anden aften kan aftensmaden han får spist bestå af 5 pastaskruer og en lille frikadelle...
jeg kan ikke lave kogte grøntsager for han får kvalme og kaster op når han prøver at spise dem så det er kun til kæresten og mig jeg øser det op.. jeg giver ham stadig muligheden for at få lidt af det og han prøver virkelig nogen gange at spise det men ender med at kæmpe for ikke at kaste det op igen...
Alt der steges enten på panden eller i ovnen bliver der hældt rapsolie på netop udfra råd fra sundhedsplejerskerne med at det feder på den gode måde for både ham og os...
Han er netop en af dem der kun bør have 3 måltider om dagen for ellers føler han at han spiser hele tiden og så er det han stopper fordi han ikke kan klare det...
Vi prøver også at gøre så det ikke er en kamp...
Det er bare ikke hver dag man har det ekstra overskud til at sætte sig tilbage og sige okay jeg er ligeglad med om du spiser for så længe du kan lege og er frisk så mangler du ikke noget...
Problemet er også at han virkelig tager grumpyness til et helt nyt niveau hvis han er sulten og ikke har lyst til at spise...