Først jeg ville ikke vælge at straffe men at belønne - ikke italesætte den dårlige handling, men italesætte den gode handling, god gammeldags bolchepædagogik 
Jeg ville vælge fokus område, hvad er vigtigst og hvor er der en nem succes? Er det tøjet som er vigtigst, ja det er det vel da dagen ellers kan komme i gang og så ville jeg lade de andre konfliktpunkter hvilke for en stund mens der var fokus på tøjet og den succes.
Så ville jeg sammen med min datter opstiller succesen: jeg kan tage tøj lige efter jeg har spist morgenmad fx - vigtigt det er konkret, rammen er sat, tidspunktet og så videre. Lave et fint stjernekort og en kort overskuelig periode på 2 uger og en belønning som hun er med til at bestemme (i min familie ikke dyre ting, men har fx været en film med mor og far alene når lillebrødre er lagt).
Så ville jeg hver morgen under morgenmaden ikke huske hende på det, og ikke problematisere. Men fx sige: ej kan du huske i går hvor nemt det gik? Jeg er sikker på du er lige så god i dag til at tage tøj på. De dage hvor det ikke går godt ville jeg ikke bruge en masse ord, ikke fokusere men bare ikke give stjernen, og jeg ville ikke tale om det dagen efter eller lignende. Dvs. Fokus på succeserne og "glemme" nederlagene.
så ville jeg måske også overveje mine morgenrutiner, bliver hun trukket ud af noget hun godt kan lide når hun skal tage tøj på, kunne der være et andet tidspunkt der var bedre? Osv.
held og lykke
Anmeld