Anonym skriver:
Piger jeg har virkeligt brug for jeres syn og råd..
sagen er den at jeg simpelthen ikke ved hvordan jeg skal håndtere min fem årige pige.
Lad min fastslå at min datter det meste af tiden er sød og kærlig og jeg elsker hende uendeligt højt!
- men, hun får de vildeste raseri anfald og jeg er simpelthen ved at brænde helt ud over det.
Ex. Gentager det samme senarie sig hver eneste morgen - jeg beder hende om at tage tøj på, og så starter cirkuset. Hun råber og skriger, kaster med tøjet- vrider sig som en orm når hun endeligt får noget af det på. - har overvejet om hun kan være særligt sensitiv og derfor ikke kan holde tøjet ud, men det har bare aldrig før været et problem (kun gennem de sidste par måneder)
- jeg har prøvet at vi vælger tøj om aftenen
- at hun vælger
- at jeg vælger
- at vi vælger sammen
- at jeg hjælper hende med at tage tøjet på
- at stå før op
- at hun selv sidder med det
- at være meget bestemt
- at tale med hende om det..
Osv. Osv.
men jeg kan slet ikke nå hende, hun bliver så ekstremt vred (ikke kun tøj situation, ex. Også hvis hun skal tage sin tallerken af)
- hun råber og skriger og slår mig ..
Jeg skriver her fordi jeg er ekstremt ked af at være i konflikt med hende, fordi det helt sikkert heller ikke er rart for hende og fordi det går ud over lillebror som er 1,5 år yngre.
hvad gør i piger? Er jeres 5 årige også sådan eller gør jeg noget helt forkert?
Undskyld hvis det er lidt rodet :-)
- og på forhånd tak.
Han er godt nok kun lige over to år her, men vil alligevel gerne fortælle hvordan vi gør det.
Han var inde i en periode, hvor lillesøster fik en del slag, det samme gjorde vi og ting blev kastet. Han blev sat i hjørnet, ind til han var sød igen. Han skreg og kravlede/gik væk, hvor han blev sat tilbage.
I starten af januar blev der sat en stol i hjørnet, hvor han endte med at sidde nogle gange, i de sidste omkring 3uger, har han siddet der en gang.
Hver gang han ikke gør hvad der bliver sagt, siger vi; Vil du hen på uh uh(Kalder han stolen, fordi der er en abe på), han ryster på hovedet og gør hvad der blev sagt, for han ved at vi sætter ham der og han gider ikke..
Har du prøvet at sætte hende et sted, hvor hun kan sidde i 5minutter(et minut per år), efter fem minutter går du hen, fortæller hende hvorfor hun sidder der, hun siger undskyld, kram/kys, og så prøver man igen. Skaber hun sig igen, er det tilbage til det sted i 5minutter..
Hun skal vide at det er dig der bestemmer, og det bare ikke skal diskuteres, for jeg er ret sikker på at lillebror vil efterligne hende, og så sidder du med to børn der skaber sig..