ung med pco - graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

825 visninger
13 svar
5 synes godt om
2. februar 2015

Anonym trådstarter

Hej alle. 

Jeg fik konstateret pco den 25. November 2014. Det var en kæmpe omvæltning! Jeg gik i gang med kiss kost med det samme. Siden har jeg tabt mig 12 kilo. 

Da jeg fik diagnosen, sagde Min gynækolog samtidig, jeg skal kontakte hende, når jeg ønsker at blive gravid, så hun kan hjælpe mig, da jeg ikke danner æl, og det samtidig bliver en kamp at opnå graviditet, med eller uden hjælp. Jeg er 20 nu. Min kæreste er 26, og ønsker børn snart. Hvilket jeg også selv gør.

dog går vi begge på et grundforløb nu, og er færdige i april. Ingen af os er sikret læreplads endnu. Vi søger på livet løs. I min branche har jeg fået at vide af min praktikpladskonsulent  (ansat på skolen, der kører rundt og finder lærepladser), at det ser meget sort ud lige nu. Der er ingen lærepladser at få på længere sigt. Dog har jeg i tankerne, at hvis ikke jeg finder læreplads, vil jeg påbegynde skolepraktik, da jeg bestemt ikke kan gå hjemme.

Jeg har tænkt over, om jeg skal ringe til min gynækolog og få hjælp nu. Men samtidig gruer jeg for, HVIS jeg bliver tilbudt en læreplads, og jeg så er gravid samtidig.

er der nogen herinde, der er ung med pco, og er grsvid/har barn, eller planlægger graviditet, der vil fortælle fordele og ulemper?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2015

Rockertand

Anonym skriver:

Hej alle. 

Jeg fik konstateret pco den 25. November 2014. Det var en kæmpe omvæltning! Jeg gik i gang med kiss kost med det samme. Siden har jeg tabt mig 12 kilo. 

Da jeg fik diagnosen, sagde Min gynækolog samtidig, jeg skal kontakte hende, når jeg ønsker at blive gravid, så hun kan hjælpe mig, da jeg ikke danner æl, og det samtidig bliver en kamp at opnå graviditet, med eller uden hjælp. Jeg er 20 nu. Min kæreste er 26, og ønsker børn snart. Hvilket jeg også selv gør.

dog går vi begge på et grundforløb nu, og er færdige i april. Ingen af os er sikret læreplads endnu. Vi søger på livet løs. I min branche har jeg fået at vide af min praktikpladskonsulent  (ansat på skolen, der kører rundt og finder lærepladser), at det ser meget sort ud lige nu. Der er ingen lærepladser at få på længere sigt. Dog har jeg i tankerne, at hvis ikke jeg finder læreplads, vil jeg påbegynde skolepraktik, da jeg bestemt ikke kan gå hjemme.

Jeg har tænkt over, om jeg skal ringe til min gynækolog og få hjælp nu. Men samtidig gruer jeg for, HVIS jeg bliver tilbudt en læreplads, og jeg så er gravid samtidig.

er der nogen herinde, der er ung med pco, og er grsvid/har barn, eller planlægger graviditet, der vil fortælle fordele og ulemper?

Flot vægttab.

Dine problemer med at blive gravid ændrer sig ikke synderligt over de næste 5 år forstået på den måde, at du er så ung, at din fertilitet ikke daler lige med det samme.

Jeg vil til enhver tid vælge at sikre mig økonomisk inden jeg startede en familie, jeg ville aldrig ønske, at mine børn skulle opvokse med forældre på overførselsindkomst, og det er nemt at sige, at man selvfølgelig med tiden ville sørge for at få læreplads, men det bliver altså ikke nemmere bagefter, snarere tværtimod.

Selvom man er skruk, så er kærlighed og kildevand altså ikke nok, det er dyrt at have børn, så jeg ville vente til der var et stabilt fundament, hvor jeg kunne forsørge mig selv og mit barn og ikke skulle være afhængig af samfundet til at forsørge mit barn.

Hvis det er så håbløst at finde en læreplads, er det så ikke en mulighed at uddanne sig til noget andet?

Anmeld

3. februar 2015

xStinepigen

Anonym skriver:

Hej alle. 

Åh står i den samme situation næsten, er 22 og lige gået i gang med grundforløb, fik konstateret PCO for en uge siden, og blev sat på Metformin med det samme. JEg vil rigtig gerne tabe mig, men har så svært ved at komme i gang, jeg kan ikke finde rundt i den KISS kost og LCHF, kan du evt dele lidt råd ud? . Har SÅ meget brug for det. skal smide 15 kilo

Men hvis du vælger hjælpen nu, kan der jo nå at gå lidt tid inden det lykkedes at blive gravid. Lærepladser er altid svære at finde, der er så meget mangel på dem. Det hele burde godt at kunne lade sig gøre. Det er bare med at finde vejen, uddannelsen bliver bare udsat så længe du er på barsel.  

Anmeld

3. februar 2015

KatjaBN

Anonym skriver:

Hej alle. 

Godaften ☺️

Jamen jeg fik konstateret pco, i november 2012 da jeg var 20år ..

jeg gik fuldstændig ned med flaget, jeg troede jo bare jeg kunne planlægge, hvornår vi sku være gravide .

jeg spiste efter kiss kosten, nok lidt for extremt, tabte ihvertfald 14kilo på 4 måneder, fra 72kilo til 58! Og er 175 høj. Lignede jo et omvandrende skellet. 

Vi valgte at gå i behandling hurtigst muligt, og vi kom igang maj 2013! Man ska virkelig meget igennem syntes jeg. Det er pisse hårdt både psykisk og fysisk!!!

jeg gik til undersøgelser og blev insimineret 4 gange før det lykkes for os. Vi startede maj 2013, og februar 2014, var jeg gravid.

Jeg har fast arbejde, og de var meget forstående overfor vores situation. Man ska regne med at hospitals undersøgelser osv ligger i dags timer. Og går ud over skole/job.

For os, var det den bedste beslutning, at gå i gang med det samme, fordi vi begge havde(har) fast job. Så er der ro på den front 

Og nu sidder jeg her, med det største gave i livet, vores lille søn som blev født november 2014.. Og ja han er  det hele værd. Og nyder vi er unge forældre!  

Alt held og lykke til dig og din kæreste. Hvis du vil spørge om noget, skriver du bare

Anmeld

3. februar 2015

KatjaBN

Glemte at skrive, at lægen bad mig og at tage på igen, så jeg ca vejede 60-62kilo! 

Og da jeg nåede den vægt, kom min mens hver måned. Man ska gøre alt selv for at få sin krop i balance.

også hjælper hospitalet nærmest med resten, de kan styre en ægløsning og det hele.

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Flot vægttab.

Dine problemer med at blive gravid ændrer sig ikke synderligt over de næste 5 år forstået på den måde, at du er så ung, at din fertilitet ikke daler lige med det samme.

Jeg vil til enhver tid vælge at sikre mig økonomisk inden jeg startede en familie, jeg ville aldrig ønske, at mine børn skulle opvokse med forældre på overførselsindkomst, og det er nemt at sige, at man selvfølgelig med tiden ville sørge for at få læreplads, men det bliver altså ikke nemmere bagefter, snarere tværtimod.

Selvom man er skruk, så er kærlighed og kildevand altså ikke nok, det er dyrt at have børn, så jeg ville vente til der var et stabilt fundament, hvor jeg kunne forsørge mig selv og mit barn og ikke skulle være afhængig af samfundet til at forsørge mit barn.

Hvis det er så håbløst at finde en læreplads, er det så ikke en mulighed at uddanne sig til noget andet?

Tak

med hensyn til læreplads; jo, det er det selvfølgelig. Dog brænder jeg virkelig for mit fag. Sender ansøgninger dagligt, ringer rundt, tager ud og besøger firmaer. Jeg gør alt. Det har været min drøm i mange år efterhånden og jeg agter at følge den. 

Dog har jeg haft tanken, om HVIS NU.. og grundet min pco, har jeg overvejet noget diætist med speciale i pco..

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

xStinepigen skriver:

Åh står i den samme situation næsten, er 22 og lige gået i gang med grundforløb, fik konstateret PCO for en uge siden, og blev sat på Metformin med det samme. JEg vil rigtig gerne tabe mig, men har så svært ved at komme i gang, jeg kan ikke finde rundt i den KISS kost og LCHF, kan du evt dele lidt råd ud? . Har SÅ meget brug for det. skal smide 15 kilo

Men hvis du vælger hjælpen nu, kan der jo nå at gå lidt tid inden det lykkedes at blive gravid. Lærepladser er altid svære at finde, der er så meget mangel på dem. Det hele burde godt at kunne lade sig gøre. Det er bare med at finde vejen, uddannelsen bliver bare udsat så længe du er på barsel.  

Rart med en i samme situation ..

jeg spiser efter Kiss kost. Lån evt bøgerne spis dig gravid ,spis dig i balance, og spis dig rask. De giver et rigtig godt indblik i den kost. Der er madplaner, indkøbslister, og no-go lister. Super effektive!  

lchf er rigtig meget fløde, og det kan jeg simpelthen ikke. Men hvis man er glad for fløde, er lchf uden tvivl vejen frem ��

der er en gruppe på Facebook, der hedder "PCO danmark" , jeg har haft rigtig god erfaring med den! Ellers er det pcoforum.dk og pcoliv.dk

Anmeld

3. februar 2015

Anonym trådstarter

KatjaBN skriver:

Godaften ☺️

Jamen jeg fik konstateret pco, i november 2012 da jeg var 20år ..

jeg gik fuldstændig ned med flaget, jeg troede jo bare jeg kunne planlægge, hvornår vi sku være gravide .

jeg spiste efter kiss kosten, nok lidt for extremt, tabte ihvertfald 14kilo på 4 måneder, fra 72kilo til 58! Og er 175 høj. Lignede jo et omvandrende skellet. 

Vi valgte at gå i behandling hurtigst muligt, og vi kom igang maj 2013! Man ska virkelig meget igennem syntes jeg. Det er pisse hårdt både psykisk og fysisk!!!

jeg gik til undersøgelser og blev insimineret 4 gange før det lykkes for os. Vi startede maj 2013, og februar 2014, var jeg gravid.

Jeg har fast arbejde, og de var meget forstående overfor vores situation. Man ska regne med at hospitals undersøgelser osv ligger i dags timer. Og går ud over skole/job.

For os, var det den bedste beslutning, at gå i gang med det samme, fordi vi begge havde(har) fast job. Så er der ro på den front 

Og nu sidder jeg her, med det største gave i livet, vores lille søn som blev født november 2014.. Og ja han er  det hele værd. Og nyder vi er unge forældre!  

Alt held og lykke til dig og din kæreste. Hvis du vil spørge om noget, skriver du bare

Jeg er også målløs.  Førhen (da jeg var på ppiller) har jeg fået at vide af gynækologer på sygehuset, at jeg har et perfekt underliv, havde æl, bare skulle tænke på børn, og så blev jeg gravid. har været gravid to gange på ppiller, som (heldigvis) endte i sa. Var 16 og 17 dengang. :/ 

Hvordan tog omverdenen, tænker venner, familie, arbejdet, at i gik i gang med pb, til trods for din alder? var der støtte?

Min egen mor har sagt, at hvis jeg bliver gravid nu, vil hun ikke se underligt på mig. Hun vil elske det! Min far derimod.....

Anmeld

3. februar 2015

mpr

Anonym skriver:

Hej alle. 

Altså jeg fandt ud af for 1½ år siden at jeg havde PCOS der var jeg 20.. Og altså 2 år siden vi begyndte at prøve.. Jeg er nu 22 og stadig intet barn.. Har selv PCOS og det kan virkelig være en kamp.. Og ikke mindst frustration over at jeg ikke begyndte at prøve før.. 

Jeg ville have i baghovedet at det kan gå hurtigt, men det kan også komme til at tage flere/mange år at blive gravid når man har pcos selv med behandling.. 

Der er fordele og ulemper ved begge dele self,

Vi kan starte med fordelene,

- Når man er under uddannelse har man lidt mere råderum end man har når man er ude på arbejdsmarkedet med hensyn til at tage sig af baby og have bedre overskud.

- Når man er på elevløn eller su så er det småt med penge, men når i så er færdige med studiet så vil i få en følelse af at have mange flere penge til rådighed fordi i har været van til at spare. 

- Man kan være heldig at blive gravid hurtigt og derved kan være ung med sine børn. 

- Ved ikke at starte nu kan du selvfølgelig koncentrere dig fuldstændig om skolen.

Ulemper,

- Du kommer til at få noget fravær med hensyn til at skulle til undersøgelser, det er nemlig ikke så enkelt at man kan aflæse alt og du derfor kun skal komme en bestemt dag.. Jeg selv har oplevet at skulle afsted flere gange i ugen flere uger i træk i tidsrummet imellem 8 og 15.. Og der går jeg altså i skole hvilket kan give et problem..

- Hvis du skal på hormoner kan du være en tiggende bombe der kan have konstant humørssvingninger

- Ved at udsætte det kan man jo risikere det aldrig lykkes at blive gravid hvis du skal bruge mange år.. 

Håber i finder en løsning på det 

Anmeld

4. februar 2015

KatjaBN

Anonym skriver:

Jeg er også målløs.  Førhen (da jeg var på ppiller) har jeg fået at vide af gynækologer på sygehuset, at jeg har et perfekt underliv, havde æl, bare skulle tænke på børn, og så blev jeg gravid. har været gravid to gange på ppiller, som (heldigvis) endte i sa. Var 16 og 17 dengang. :/ 

Hvordan tog omverdenen, tænker venner, familie, arbejdet, at i gik i gang med pb, til trods for din alder? var der støtte?

Min egen mor har sagt, at hvis jeg bliver gravid nu, vil hun ikke se underligt på mig. Hun vil elske det! Min far derimod.....

Jeg har oss været på p-piller i mange år, dog aldrig været gravid på p piller.

Alle støttede os, forældre, venner, familie og kollegaer ..

det har været dejligt at, have baglandet iorden, især når nedturene rammer, når insiminationerne ikke lykkes. Og det er møg hårdt. Så man ska virkelig have støtte fra kæreste og familie

især når man også ska starte homon behandling, for hold op man blir en tikkende bombe. 

Mine forældre har altid støttet mig, jeg har mest brugt min mor som støtte, fremfor min far men han støttede mig også, tror bare ikk han viste hvordan han skulle "hjælpe" mig . Men min mor, er også min bedste veninde , hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.