SU... Kan det passe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2009

MorTilGustav

Tak for svar, allesammen!
Så vidt jeg forstår ville det være klogest at tage mine barselsklip dobbelt over 6 mdr i stedet for over 12 mdr (som jeg allerede har valgt), da jeg efter disse er brugt kan få forsørgertilægget (der vist er på hele 5117 kr/md).. Nu må jeg se om jeg kan få det ændret..
Synes dog stadig ikke jeg kan finde noget info om at jeg som enlig skulle få mere (dobbelt SU, som nogle af jer nævner) end andre studerende..?
 Cecilia

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2009

Halbschön

Cecilia84 skriver:

Så vidt jeg forstår ville det være klogest at tage mine barselsklip dobbelt over 6 mdr i stedet for over 12 mdr (som jeg allerede har valgt), da jeg efter disse er brugt kan få forsørgertilægget (der vist er på hele 5117 kr/md).. Nu må jeg se om jeg kan få det ændret..
Synes dog stadig ikke jeg kan finde noget info om at jeg som enlig skulle få mere (dobbelt SU, som nogle af jer nævner) end andre studerende..?
 Cecilia

Altså jeg starter på barsel her inden længe... Og jeg bruger mine 12 barselsklip over 5 måneder.. Har kun barsel i 5 måneder.. De sidste to klip bruger jeg når jeg er startet på studiet igen... Jeg har et almindeligt studielån, og har haft det under det meste af uddannelsen, da jeg ellers ikke ville kunne få det til at løbe rundt.

Det ekstra forsøgerlån kan du, som skrevet herinde, først ta efter endt barsel. Hvor længe skal du ha barsel?
Efter endt brug af barselsklip og når du er aktiv på studiet igen, så kan du få ekstra SU, da du er enlig forsørger. Og som du selv skriver, så mener jeg også at det er det der svarer til en dobbelt SU.

Snak med din SU-vejleder på studiet, de er gode til at rådgive dig, de var hvert fald gode til at hjælpe mig

Håber du finder ud af det hele ...

Anmeld

5. februar 2010

3xM

Hej

jeg er selv på su som enlig og for 8500 i su udb. boligstøtte på 3400,-

har forsørger tillæg på 1000 samt tager jeg su lån, da jeg ikke kan have arb ved siden af. som da jeg læste hf og havde 5 bi jobs. desværre....

men jeg invistere i min fremtid, så har ikke dårlig samvittighed m lån. De bliver betalt tilbage når jeg blir færdig med mit studie.

Anmeld

5. februar 2010

LotteN

altså hvis du er enlig, så får du dobbelt su, men bor du sammen med faren så er der ikke mere og hente....!

Anmeld

5. februar 2010

wamse

Cecilia84 skriver:

Cecilia

Jeg er enlig på SU, og får som enlig:

2 x SU satsen

SU lån på 4100

boligsikring på 3100

friplads i børnehaven 

1160 kr pr barn af faderen

lige knap 10.000 i ordinær og ekstra ordinært børnepenge hver kvartal.

Det var det tror jeg nok. 

Anmeld

5. februar 2010

MorTilGustav

LotteN skriver:

altså hvis du er enlig, så får du dobbelt su, men bor du sammen med faren så er der ikke mere og hente....!

Jep, nu har jeg vist fået styr på det.. Det er først EFTER mine barselsklip er brugt at jeg får dobbelt SU, så der er stadig et godt stykke tid til det sker.. Nuher får jeg kun barselsklip fordelt over 12 mdr så det svarer til en helt normal SU

Anmeld

5. februar 2010

vatten

Det er desværre rigtigt, at man ikke kan få førsørgertillæg, når man bruger af sine barselsklip.

Da jeg var på barsel med Mathias, fik jeg almindelig SU og tog så almindeligt SUlån. Det kunne lige løbe rundt i en lille toværelses lejlighed, hvis jeg købte det meste tøj til Mathias brugt. Det er ikke vildt sjovt, men det kan sagtens lade sig gøre

Anmeld

5. februar 2010

4xGreve

Cecilia84 skriver:

Jeg begynder på mine barsels-klip fra september og da jeg ikke tager dem dobbelt over 6 mdr kan jeg se at jeg altså kun får hvad der svarer til en "normal" SU: 5.177 kr før skat ( 3.797 kr efter skat)... Det er virkelig ikke meget..! Kan se under andre indlæg at der bliver snakket om forsørgertillæg men så vidt jeg kan se er det først noget man kan få EFTER barsel..?
Jeg må vel bare krydse fingre for at jeg kan få det til at løbe rundt med diverse andre tillæg jeg har hørt om (børnetilskud etc.).. Flytter oven i hatten i større lejlighed d. 15. sep på mit nuværende kollegie hvor huslejen bliver 5400  Der går åbenbart ca 4 mdr før boligstøtten går igennem og så vil jeg VIRKELIG håbe jeg kan få de omkring 3000 kr i støtte som jeg har regnet mig frem til..!
Hader idéen om at tage lån, men det ser ud til at jeg må tage et SU-lån uanset hvad...

ja hvis man har en samlever så er man virkelig dårlig stillet... Vi står her med samme problem

Anmeld

5. februar 2010

Honningblomst

WiitrioeN skriver:

ja hvis man har en samlever så er man virkelig dårlig stillet... Vi står her med samme problem

I min optik er man da meget bedre stillet hvis man er to...så er der altså en mere til at hive pengene hjem...

Anmeld

5. februar 2010

4xGreve

Eva skriver:

I min optik er man da meget bedre stillet hvis man er to...så er der altså en mere til at hive pengene hjem...

ja men det hjælper da ikke hvis han er på lærlinge løn... hvis man er to har man jo også de flere udgifter...

Det kan ikke passe at bare fordi man er to så skal man lide uder det hvis man vil have en uddannelse, jeg kan IKKE få en uddannelse ene og alene pga. at vores økonomi ikke ville kunne  hænge sammen hvis jeg påbegynder en uddannelse og der er intet hjælp at hente nogen steder fra, og hvis du spøger på kommunden så lever vi også meget sparsomt, og kan det virkelig passe at bare fordi man forbliver sammen så kan slæbe, lide og kæmpe en værre kamp, self. burde der være mere til enlige men altså hallo vi andre er også bare mennsker vi har også børn at forsørge, og vi er altså to det vil sige 2xgane alting + det der høre Daniella til... vi burde også få en ekstre hjælp når vi skal studer og også selvom vi er i et forhold med faderen...

jeg brænder for min uddannelse men vi har en datter der bla. bruger briller og der kan vi ikke få fuld støtte, hun har nogen gange nogen ekstre behov og det er ikke alt de støtter op omkring og jeg vil ikke tag lån til op over ørene for det kommer også til at remme hende og på sygehuset har vi fået at vide at vi skal være forberdt på flere senfølger og hvis de virkelig kommer har vi ikke råd til at have lån til op over ørene bare for at jeg kunne få en uddannelse som jeg brænder for...

Uanset om man er enlig eller ej burde man få ekstre støtte under uddannelse når man har barn!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.