Lige opdaget min søn er venstrehåndet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2015

MT86

Ms.Sunshine skriver:

jeg bruger faktisk selv de der dobbeltkartoffelskrællere, for jeg skræller med højre, men hvor jeg skræller mod mig med kartofler, så skræller jeg væk fra mig med gulerødder og andre rodfrugter... 

Den vi har lige nu er kun til højre håndet, så vi skal ha en han kan bruge! Også selvfølgelig en saks. Regner med det er det! Sys ikke jeg skal ud og investere i dyrt bestik der er beregnet til venstrehåndet! Det har min mor, men kun fordi hun virkelig ikke kan spise med det andet! 

Jeg er virkelig glad for det er opdaget! For mig er det sgu lige meget om man er højre eller venstre håndet! Forældrene skal bare vide det så de kan støtte deres barn, i udviklingen af deres skrift osv! Og det er jo så det vi ikke har haft gjort før! Og det bliver lavet om nu!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2015

MT86

MorT3Banditter skriver:

Ja præcis. Så føler de også selv at det er mere rigtigt, når de gør tingene med venstre 

Præcis!! Oskar blev så stolt da han havde skrevet sit navn! Han udbrød; SE MOR NU KUNNE JEG! OG MAN KAN SE DER STÅR O.S.K.A.R! Han var så stolt! Jeg fik helt tåre i øjnene da han sad og vidste mig det og stavede sig navn!!

Anmeld

28. januar 2015

Hønsemor

MT86 skriver:

Som overskriften lyder, har idag fundet ud af min søn på 4 er venstrehåndet. Det gør mig ingen ting! 

Men jeg er så ked af det, da jeg har øvet tegne og navn med ham, men med højre hånd, han blev så sur hvergang fordi han ikke kunne finde ud af det! 

Idag spurgte en af pædagogerne i børnehaven om vi havde prøvet en venstrehåndssaks med ham, da hun havde set at han mange gange tog saksen i venstre hånd! Mit ærlige svar var Nej det har vi ikke! 

Hun var så sød at give ham en saks til venstrehånd! Og Wupti så klippede han de fineste lige linjer! Så prøvede vi at give ham en tuch i venstrehånd, også skulle han prøve at skrive sit navn! Min søn har idag i en alder af 4.5år skrevet sit navn for første gang! 

Så nu skal vi øve med venstrehånd! 

Blev bare så ked af jeg har prøvet at "tvinge" ham til at bruge højre når han nu er ventrehåndet! 

Men er lykkelig for vi nu har opdaget det, så vi kan videre udvikle hans moterik i venstrehånd! 

Dette er hans første lavede gækkebrev med navn og jeg er så stolt en mor!

Du får lige en krammer fra en der endte med at blive venstrehåndet 

Du har intet gjort galt! Mange børn spejler det vi gør og opdager end ikke selv at de måske bruger den "forkerte" hånd end hvad de egentlig burde, forstået på den måde at din søn måske har spejlet dig i at bruge højre hånd som i hans verden er den "forkerte" i stedet for venstre 

Jeg selv var tvehåndet frem til slutningen af børnehaveklassen, der blev jeg nemlig bedt om at vælge, hvilken hånd jeg ville skrive med fremadrettet, så de kunne placere mig rigtig i forhold til min sidemand, da der var store problemer i deres øjne med at de ikke kunne finde ud af, hvilken hånd jeg brugte. Men det blev altså venstre  hvor der iøvrigt går myter på at være de mest kreative og dem med den pæneste håndskrift 

Iøvrigt kan jeg lige tilføje at jeg aldrig har lært at bruge en venstrehåndssaks, men i stedet brugt højrehåndssaksen i venstre og jeg kan slet ikke finde ud af at skrælle kartofler eller gulerødder med en venstrehåndsskræller, men i stedet bruger jeg en universal (en med blade på begge sider) og på den måde kan alle herhjemme bruge de samme ting 

Min far er i øvrigt også venstrehåndet, dog tvunget i skolen til at bruge den anden hånd og skriver som du beskriver din mor skrive  så nu jeg spændt på om nogle af mine drenge bliver venstrehåndet...

Anmeld

28. januar 2015

MT86

Hønsemor skriver:

Du får lige en krammer fra en der endte med at blive venstrehåndet 

Du har intet gjort galt! Mange børn spejler det vi gør og opdager end ikke selv at de måske bruger den "forkerte" hånd end hvad de egentlig burde, forstået på den måde at din søn måske har spejlet dig i at bruge højre hånd som i hans verden er den "forkerte" i stedet for venstre 

Jeg selv var tvehåndet frem til slutningen af børnehaveklassen, der blev jeg nemlig bedt om at vælge, hvilken hånd jeg ville skrive med fremadrettet, så de kunne placere mig rigtig i forhold til min sidemand, da der var store problemer i deres øjne med at de ikke kunne finde ud af, hvilken hånd jeg brugte. Men det blev altså venstre  hvor der iøvrigt går myter på at være de mest kreative og dem med den pæneste håndskrift 

Iøvrigt kan jeg lige tilføje at jeg aldrig har lært at bruge en venstrehåndssaks, men i stedet brugt højrehåndssaksen i venstre og jeg kan slet ikke finde ud af at skrælle kartofler eller gulerødder med en venstrehåndsskræller, men i stedet bruger jeg en universal (en med blade på begge sider) og på den måde kan alle herhjemme bruge de samme ting 

Min far er i øvrigt også venstrehåndet, dog tvunget i skolen til at bruge den anden hånd og skriver som du beskriver din mor skrive  så nu jeg spændt på om nogle af mine drenge bliver venstrehåndet...

Tusind tak for sit svar

jamen så vil jeg nok finde en skræller som dur til os alle!!

både min mand og jeg er højrehåndet så vi har slet ikke tænkt at han kunne være venstrehåndet! 

Min mand siger faktisk, at det er de venstrehåndede der bliver til noget! 

Jeg sys bare det er rart at vide han er venstrehåndet, for så arbejder vi med det, ang skrift og hvordan han skal sidde med blyant osv! Han fik en venstrehåndssaks i hånden idag, og klippede så flot i forhold til da han sad med den til højre! Der lavede han hakker osv, med venstrehåndssaksen blev det rene linjer, så den skal vi ha fat i

Anmeld

28. januar 2015

Sprit25

MT86 skriver:

Ja det er spændende! Er ihvertfald glad for vi nu ved det! For der er bare mange ting som vi nu kan forstå han ikke ville og gjorde på en anden! Fx spise med kniv og gaffel, det er også omvendt her hjemme! Min datter er 100% højrehåndet! Og alt går bare super og hun er 3.år men sønnen kunne bare ikke! Også prøver man engang at sætte ham til at bruge venstre og Wupti så går det som smurt! 

Og når du ikke vidste det jamen så er det naturligt man selv giver højre

Anmeld

28. januar 2015

Molka

Jeg er selv venstrehåndet. Det behøver overhovedet ikke være et problem - det er mange år siden, man mente, det var forkert at være venstrehåndet.

Jeg har indtryk af, at rigtig mange forældre i den bedste mening styrter ud og køber alle mulige særlige venstrehåndshjælpemidler - sakse, knive, linealer osv.

Min egen opfattelse er, at det er lidt en bjørnetjeneste ikke i første omgang at prøve at lære børnene at bruge almindelige ting med venstre hånd (Kartoffelskræller undtaget - jeg kan næsten ikke se, hvordan det skulle lade sig gøre at bruge en almindelig). Jeg husker stadig, hvor gal jeg blev, da min lærer i 1. klasse ville prakke mig en særlig saks på, "fordi jeg jo var venstrehåndet" - Sådan en havde jeg da aldrig behøvet.

Selvfølgelig skal man finde en løsning, hvis det slet ikke kan lade sig gøre for barnet at bruge almindelige ting - Men ellers tænker jeg, at det må være rigtig træls at være afhængig af specielle hjælpemidler, som man måske sagtens kunne have klaret sig uden.

Anmeld

28. januar 2015

Rikke _ Mor til Ida <3

Det skal du da ikke være ked af! Det er jo hvad der sker 

Min datter på 3 år er venstrehåndet og det har jeg haft en fornemmelse af siden hun var 1,5 år hvis ikke tidligere. Hun har ALTID brugt venstre frem for højre. 

Men det siges jo også at dem der bliver venstrehåndet er klogere end højrehåndede, haha 

Anmeld

28. januar 2015

lineog4

Min den midterste er venstrehåndet - vi vidste det fra før han var et år fordi han komsekvent tog tingene med venstre hånd og ja spiste med venstre hånd. Men udover det er han meget mere tvehåndet end de to andre der er højre håndet fx til håndbold, hvis en træner ikke ved han er venstrehåndet og instruere ham i at skyde, jamen så skyder han bare med højre - hans egen fortælling er; det er okay men jeg kan bare ikke skyde lige så hårdt.

Vi har ingen særlige venstrehåndsting, men nu hvor I skriver det om kartoffelskræller så kunne det da være vi skulle overveje det. Han bruger fint en normalsaks men også en venstrehånds.

Dog har vi mødt muren da vi skulle lære ham at binde snørrebånd, for han kan jo ikke vores vej og jeg kan ikke hans - nørj det har givet nogen sure miner 

Anmeld

28. januar 2015

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Har en mistanke om at min yngste datter også er venstre håndet, bliver spændende om det holder stik

Dejligt for jer at I fandt ud af det.

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld

28. januar 2015

MT86

Jeg vælger saksen da han ikke kan klippe med den almindelige, den laver han hakker med, hvor han lavede lige klip med venstre håndsaksen! Også den kartoffel skræller der! Ellers vil jeg ikke gå ud og købe div redskaber! 

Han blev bare så glad da han klippede godt for første gang, så vil jeg hellere give ham en succes oplevelse hvergang han skal bruge en saks!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.