Hej alle,
Jeg står i en lidt mærkelig situation. Jeg blev i starten af januar tjekket for PCO, som jeg ikke havde. Vi har fået en henvisning til udredning starten af februar, efter 1 års forsøg. Jeg fylder snart 29 år.
Vi har været sammen i 6 år. Mit ønske om et barn går ca. 1,5 år tilbage hvor jeg fik overbevist manden om at vi jo ikke vidste om vi kunne blive gravide og at han jo altid havde 9 måneder at forbedre sig på far rollen. Vi blev så enige om start på PB februar sidste år. Vi har siden snakket om "vores barn" som vi glæder os til at få.
Men det er bare ikke lykkes endnu. Jeg ønsker vi bliver udredt (specielt hans sæd) han ryger, drikker alkohol, spiser usundt og sidder ofte med den bærbar i skødet samt spiser ingen vitaminer, så jeg frygter lidt det måske er i hans sæd problemet er (sådan ved han dog ikke jeg tænker - jeg har indtil mit tjek for PCO været overbevist om "fejlen" måtte ligge ved mig)
Han har lidt stejlet de to gange vi har snakket om udredning, har sagt at jeg synes vi ser hvad samtalen og undersøgelserne giver, det er et fælles projekt og ikke fingepegning om hvor "fejlen" ligger, hvis alt er ok, kan vi prøve lidt længere på egen hånd. Men ønsket om at blive mor omkring 30 er stort og frygten for vi slet ikke kan få børn er der også.
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige for at få ham til at gå med til undersøgelserne og samtalen som selvfølgelig ligger i arbejdstiden frygter han siger (da kan jeg "desværre" ikke få fri) Ingen kender til vores PB.
Har I nogen gode råd/ stået i sammen situation?
Jeg tænker at der måske er flere forskellige faktorer der spiller ind. Det er tydeligt at læse på dit indlæg at det er dig der har travlt med at blive mor. Du skulle overtale ham til at gå i gang med PB, og selvom I har snakket om at det bliver hyggeligt med baby o.s.v., så er faktum nok at I ikke ville være gået i gang med PB hvis ikke du havde presset på?
Derudover ja - så er mange mænd rædselsslagne for at finde ud af at problemet ligger hos dem. Det var min mand også. Det tog adskillige måneder at overtale ham til at blive tjekket og han fandt hele tiden på undskyldninger (det viste sig så at problemet lå hos mig).
Så synes jeg også at den er lidt farlig, den med at du tror at problemet ligger hos ham. Der kan være en masse andre faktorer end PCO og dårlig sædkvalitet der spiller ind - f.eks lukkede æggeledere som er et ret udbredt problem ift. barnløshed. Og selvom du siger at du ikke har nævnt det overfor ham, så har han nok alligevel en anelse om din mistanke.
Og så vil jeg lige sige at selvom det betyder lidt hvordan man lever sit liv, så kan man altså ikke få decideret dårlig sædkvalitet af de ting du opremser (rygning er faktisk den "værste" faktor, så hvis der er noget han skal ændre, så skal det være dét). Det kan muligvis gøre sæden en lille tand bedre hvis man slet ikke drikker og spiser mega sundt og tager en masse kosttilskud - men det er altså ikke dét der vælter læsset.
Jeg synes i hvert fald at du skal fortælle ham at det ikke handler om at HAN skal udredes, men at I skal udredes. Fortæl ham om de ting som du skal gennemgå - skylning af æggeledere, adskillige blodprøver o.s.v., som faktisk er meget mere omfattende end det han skal igennem. Måske han så vil se lidt anderledes på det end nu, hvor han måske tænker at du jo er blevet udredt pga. PCO, og det kun er ham der står tilbage nu.
PS: Hvis I starter i behandling, vil han få at vide at han skal holde op med at ryge.