Leonora skriver:
Kære kloge tøser.
Sagen er den at vi har en stor pige på 6 1/2 år. Hun er dygtig fornuftig og for det meste en en glad pige.
der er bare det at vi tager nogle gevaldige ture i øjeblikket. Hun reagerer voldsomt med gråd over små ting og kører helt i ring. Nærmest som om hun er 3 år gammel.
Et ex på en typisk situation kan være. Jeg henter kl 15.30 en glad pige der fortæller om en go dag og virker til at være i godt humør. Vi tager hjem (sammen med søster på 3 år). Her hygger vi os med forskellige lege, tegning, puzzlespil, perler eller skoleopgaver. Laver mad hvor hun hjælper og opfører sig som en stor fornuftig pige.
Kl 18 kommer far hjem. Han er aldrig hjemme før og arb generelt meget. Det er børnene dog vant til og ved at det er mig der står for alt det huslige og pasning af børn.
vi spiser sammen og her kan hele balladen starte. I dag sker der det at jeg siger at lillesøster Vigga skal til tandlægen i morgen. Hun bliver ked af det da hun er bange for læger. Jeg siger man får en lille gave af tandlægen bagefter. Her går det helt galt for vores store pige. Hun kaster sig hylende ned fra stolen og tuder over af Vigga vil få en gave.
Det skal lige siges at jeg ofte køber ting på skift til dem begge og ingen plejer at blive snydt. Det virker som en helt fuldstændig tosset reaktion og som noget der ikke ligner hende.
nå men så fortsætter balladen og nu er det hele galt. Hun er både vred og hysterisk og meget udad reagerede. Som var hun et lille barn. Det fortsætter sådan til sengetid og gerne til hun sover.
jeg kan mærke på mig selv at jeg bliver vildt frustreret. Og jeg synes ikke det er ok at opføre sig sådan når man er så stor.
Jeg har forsøgt flere metoder til at ændre på den kurs hun har gang men noget siger mig at det ik kan være rigtigt at hun skal have lov til at køre showet.
Jeg har ofte en mistanke om at det er et mønster der forekommer når far er til stede. Jeg er ofte alene med dem til de sover og har sjældent problemer der.
jeg synes det er svært at tale med far om det da det er som om han ikke forstår min frustration og synes jeg skal tage fløjlshandskerne på.
Har lidt brug for at høre om andre oplever noget lign eller har nogle råd til hvordan jeg skal håndtere det.
sorry det blev lang men tak fordi du læste med
knus Louise
Det kan være alderen hun har nu.
min bonus havde samme reaktion da hun var omkring 7 år.
Jeg søgte og læste en masse om emnet, og det er noget med en masse ting deres hjerner nu er klar til at forstå, og med retfærdighedssansen det udvikles.
jeg husker især en beskrivelse som langt hen af vejen kunne forklare hvad der skete hos vores pige i det her udviklingstrin.
Man kan overføre det til meget, men det var forklaret med et spil.
at i denne alder bliver de frustreret både af at vinde og tabe. Hvis de taber bliver de sure på sig selv og føler de ikke duer til noget og burde have vundet, hvis de vinder bliver de frustreret over at have forårsaget at andre bliver kede af det og føler ikke de fortjente at vinde.
Og det kan man jo ikke andet end følge at alle de indre konflikter med en selv må være svære, men jo nødvendig for at udvikle evnen til at tackle egne og andres følelser.
ved ikke om det giver mening for dig, men det gjorde det for mig.