Til jer som ikke spiser gris ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2015

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Årgangs Mor skriver:

Vires gæst er jøde så han spiser kosher, i begrænset omfang, så ved ikke om de spiser halal ? (Undskyld min uvidenhed) de har ikke nævnt det  ihvertfald og han plejer at spise med og også blande madvarer, han undgår bare at spise gris og nogle andre bestemte fødevarer, noget er dog pga allergi er mange ting og vil jo gerne vise respekt

Ok så er det sikkert ok med okse- og lammekød, hvis de ikke er vant til 100% kosher, men hvis de er vant til det, tror jeg, de vil sætte pris på halal slagtet kød, da slagtemetoden er ens i forbindelse med at få blodet ud af dyret - eneste forskel er bønnen, der bliver bedt for dyret, mens halsen skæres over

Jeg ville selv uden betænkligeheder spise kosher kød, hvis halal ikke var tilgængeligt, og jeg ved mange jøder har det på samme måde med halal

PS; Jeg synes, det er fantastisk, du viser sådan et hensyn for dine gæster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2015

aarhusmor

Årgangs Mor skriver:

Lyder lækkert. Lam er det hakket og hvor køber man det henne  

Jeg køber det i Kvickly og Super Brugsen (Århus) og får det fra mine forældre der har får selv (økologisk)

Man kan sagtens bruge oksekød - men med lam smager det bare lige det bedre.

Anmeld

20. januar 2015

Kløver

PT skriver:

Ok så er det sikkert ok med okse- og lammekød, hvis de ikke er vant til 100% kosher, men hvis de er vant til det, tror jeg, de vil sætte pris på halal slagtet kød, da slagtemetoden er ens i forbindelse med at få blodet ud af dyret - eneste forskel er bønnen, der bliver bedt for dyret, mens halsen skæres over

Jeg ville selv uden betænkligeheder spise kosher kød, hvis halal ikke var tilgængeligt, og jeg ved mange jøder har det på samme måde med halal

PS; Jeg synes, det er fantastisk, du viser sådan et hensyn for dine gæster

Altså er metoden een samme men kødet hedder forskelligt ? Måske du ved hvor man køber halal slagtet. Bor i Fredericia i Jylland og har ikke kendskab til at det kan skaffes. Måske det kan bestilles over nettet eller ? 

Anmeld

20. januar 2015

Krydserfingre

Vi spiser ikke gris da jeg er fra Iran. Jeg plejer at lave iranske frikadeller som hedder Kotlet  

Iranske frikadeller - Kotlet
500 gram hk lammekød
Sartjubeh stor ske fuld - kan udelades hvis man ikke har krydderiet som er et persisk krydderi. Krydr med noget andet du kan lide

Blendede løg 4 store 

Blendede kartofler 4 store
Kikærte mel 5 ske fuld
Salt
Peber
(Iransk) karry 2 ske fuld
2 æg
Lidt mælk 1/3 del glas

Hvis den er for løs mere mel. Det steges ligesom frikadeller men ikke som deciderede kugler men mere flade  

Anmeld

20. januar 2015

Kløver

aarhusmor skriver:

Jeg køber det i Kvickly og Super Brugsen (Århus) og får det fra mine forældre der har får selv (økologisk)

Man kan sagtens bruge oksekød - men med lam smager det bare lige det bedre.

Tak

Anmeld

20. januar 2015

Kløver

Pigeeeeen skriver:

Vi spiser ikke gris da jeg er fra Iran. Jeg plejer at lave iranske frikadeller som hedder Kotlet  

Iranske frikadeller - Kotlet
500 gram hk lammekød
Sartjubeh stor ske fuld - kan udelades hvis man ikke har krydderiet som er et persisk krydderi. Krydr med noget andet du kan lide

Blendede løg 4 store 

Blendede kartofler 4 store
Kikærte mel 5 ske fuld
Salt
Peber
(Iransk) karry 2 ske fuld
2 æg
Lidt mælk 1/3 del glas

Hvis den er for løs mere mel. Det steges ligesom frikadeller men ikke som deciderede kugler men mere flade  

Tusind tak, det vil jeg prøve, kan man få tingene i alm supermarkeder eller skal jeg i special forretninger, tænker krydderiet og kikærtemel  

Anmeld

21. januar 2015

LilleLene

Årgangs Mor skriver:

Hej til jer godtfolk 

har venner som ikke spiser gris af religiøse årsager som jeg selvfølgelig vil respektere 

har prøvet meget forskelligt men vil høre om nogle af jer. Ligger inde med en rigtig god og lækker på skrift på en form for frikadeller/kødboller lavet af kalvefars  

del endelig og på forhånd tak 

Jeg spiser kun gris i form af bacon 

kan simpeltheb ikke tåle det i min mave.

jeg har bare byttet alt svinefars us med kylling, og så laver jeg tingene på samme måde (dog med mindre væde, da kylling er mere "vådt") 

Anmeld

21. januar 2015

2721

Jeg ville også bruge kyllingefars

Anmeld

21. januar 2015

Krydserfingre

Årgangs Mor skriver:

Tusind tak, det vil jeg prøve, kan man få tingene i alm supermarkeder eller skal jeg i special forretninger, tænker krydderiet og kikærtemel  

Altså du kan godt få tingene i almindelige supermarkeder hvis de altså har hakket lammekød, ellers må du til en slagter  

mht krydderierne så findes der ikke Sartjubeh herhjemme og det har derfor intet dansk navn. Men du kan jo sagtens få karry herhjemme som også skal i Også må du bare krydre den med hvad du vil eller bare nøjes med karryen  

Anmeld

21. januar 2015

Krydserfingre

Årgangs Mor skriver:

Og kikærtemel har de fleste forretninger synes jeg. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.