Mad (spørge jørgen igen igen)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2009

Miamaja

bare mos en masse forskellige frugter til hende (jeg har en alletiders opskrift paa bl.a bananmos som du godt maa faa).

og kog og blend alle mulige umulige grontsager.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2009

Bondepigen

malucca09 skriver:

Øhhh hvordan laver man Manna-grød

Og nej sådan noget fancy halløj har vi ikke i Aa eller så har hun bare glemt at fortælle mig om det

Det er osse noget helt nyt hernede, med sundhedsvejen.dk

Årh manna grød... står det ikke i det hæfte, som ikke længere er orange...? Jeg har købt en æske ved købmanden, hvor der står mannagryn på, og så følger jeg bare den opskrift der er derpå. MEN Emma er jo osse noget ældre, så hun må gerne få alm. mælk... Men måske det bare er det samme alligevel og så skifte sødmælk ud med MME??

Der står 2 dl. mælk og 2½ spiseskefuld gryn...men så synes jeg det bliver helt vildt tykt, så jeg bruger altså kun 2 spsk., men det er nok stadig for tykt, når det er til Lucca lækkermås, hvis hun ikke har fået grød så længe endnu.

Håber du kan bruge mine halvfærdige svar til noget trods alt.

Anmeld

29. august 2009

Skouboe

malucca09 skriver:

Mange tak for hjælpen

Hmm sys den fine com er super cool, lige ned i pusletasken, "ungen" på armen og suse afsted til nærmeste cafe´. Hvor sej er du så lige

Ja, det er en sød tanke ikke? I virkeligheden har jeg overhovedet ikke tid til at kigge i retning af en bærbar når jeg er på cafe med Frøken Pilfinger der nu har lært at kaste med tingene, hvilket herhjemme betyder at hun kaster med maden...

Mht. til majsgrød så er det en af Frejas helt klare favoritter, og den laves på fuldstændig samme måde som risgrød, bare med majsmel (står på hylden sammen med rismelen - brug ikke maizena)

Opskriften nedenfor kan bruges til næsten alt - majsmel, rismel, hirseflager, majsgryn, boghvedemel mv. og er i øvrigt fra sundhedsstyrelsens bog:

1½ dl vand
½ dl mel/flager el. lign.

Puttes i en gryde og varmes under omrøring til det koger (bemærk at flager/gryn skal have lidt længere tid)

Tilsæt 1 tsk. fedtstof (jeg bruger altid alm. smør til grød)
Tilsæt ½ dl færdigblandet MME og lad simre indtil det har den rette konsistens.

Herhjemme spicer vi grøden op med et par tsk frugtmos, enten fra glas eller min hjemmelavede - Freja elsker det. Bare rør mosen ud i grøden - det hjælper også med at køle den.

Hvis du vælger de lidt grovere ting fx gryn eller flager, bliver grøden lidt grovere og udfordrer hendes tyggeteknik lidt mere. Du kan også mose ½ banan med en gaffel og blande i grøden så den får lidt mere fylde og hun skal bruge munden lidt mere for at spise det. Hun kan godt se ret sjov ud i hovedet når du prøver, men hvis hun bliver ved med at åbne munden for det er det bare konsistensen hun er overrasket over.

Herhjemme er hittet i øjeblikket min hjemmelavede æblemos. Jeg har skrællet og "udbenet" en stak æbler, skåret dem i både, puttet dem i en gryde med lidt vand (hvis gryden er fyldt halvt op med æbler så ca. 1/5 op - kommer sig ikke så nøje). Lad det koge til mos - husk at røre indimellem og når det er kogt ind til den rette konsistens smager du det til med en lille smule sukker (kommer an på hvor sure æblerne var), putter det i skoldede glas og derefter i køleskabet/fryseren. Fordi det ikke er blendet eller lign. er det også en god konsistens at træne på. Det kan iøvrigt holde sig ca. 4 -5 dage på køl...

Anmeld

29. august 2009

iln

Altså.. jeg har jo ikke en ski forstand på det og bliver selv en spørge-jørgen når den tid kommer.

Men... jeg har en bog herhjemme der hedder "Mam".  Den indeholder en beskrivelse af, hvad babys mad må indeholde, om babys udvikling mm + opskrifter til forskellig vælling, grød til baby fra 4 mdr., grød til baby fra 6 mdr. osv.
Synes faktisk selv den er super god og giver et nemt overblik over hvad de må få og hvornår.

Jeg skal ikke bruge den pt. så du er velkommen til at låne den hvis du vil have skrevet nogle af oplysningerne og opskrifterne af.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.