Skal et barn altid have en mor og en far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2015

Wik

Psykologisk set, handler det om kvaliteten af forældreskabet. Om det er en far, en mor, en onkel eller andet der udfylder rollen er ikke så væsentlig. 

Er selv vokset op ed både bio-mor og aflastning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2015

Lykkelig Omstændigheder <3

SofiaMik skriver:

Skal et barn altid have en mor eller far? Eller betyder det ingenting, hvem der udfylder rollerne i barnets liv?

En forælder kan jo være en rigtig dårlig forælder (alkohol, misbrug osv.) - så hellere ingen

En forælder kan være en, der ikke ønskede det (kondomuheld etc.)

Hvad mener i ? En af hver forælder for enhver pris?

Absolut NEJ! 

Man kan tage det videre hvad med faren der udøver psykisk terorr på moren, og barnet ser det? 

Så skal barnet hellere voksen op hos sine mor alene, så barnet ikke får den holdning, at kvinder skal behandles på den måde. 

- Et dårligt forhold hvor ingen er glad, så er det bedre, at være egne forældre.

Jo, mere glad man er i livet, jo mere energi får barnet 

Om mor og far er i et ulykkelig ægteskab, hvad lærer det så barnet? 

Anmeld

7. januar 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
SofiaMik skriver:

Tak for alle svarene. Det lyder som overvejende nej, det behøver det ikke, men hvorfor er det så, at mange mener, at en far skal tage ansvar for et barn, som han ikke ønsker, men har lavet? (uanset om det er uheld eller manglende lyst til at beskytte sig selv)

Det kommer an på, hvad du lægger i "at tage ansvar". Økonomisk ansvar er det eneste, man rent juridisk kan pålægge den biologiske far, og det er vel ganske rimeligt, at det ikke er skatteyderne, der skal betale for eksempelvis konsekvenserne af en mands modvilje over for at bruge prævention. 

Rent moralsk mener jeg også, at en mand, som ikke har en særligt problematisk baggrund som fx stofmisbrug eller voldelig adfærd, bør tage del i sit barns liv. Et barns overlevelse afhænger ikke af, at det har to forældre, men det er som oftest en ubetinget fordel at have det, også ifald, der sker moren noget - og vi er vel enige om, at det generelt forventes af voksne, at de tager hensyn og drager omsorg for den svageste part, i dette tilfælde barnet, som jo er fuldstændigt uden ansvar for situationen? 

Jeg jubler ikke, hvis min søn gør en pige, der ikke betyder noget for ham, gravid - men jeg prøver da at opdrage ham til at tage ansvar, også i en situation, han ikke har ønsket, men dog været medansvarlig for. 

Anmeld

7. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg synes det siger sig selv at barnet ikke skal tvinges til samvær for enhver pris - men barnet har RET til at vide hvem dets far er og her mener jeg baggrunden er ligegyldigt. 

Anmeld

7. januar 2015

Mettefpigen

SofiaMik skriver:

Skal et barn altid have en mor eller far? Eller betyder det ingenting, hvem der udfylder rollerne i barnets liv?

En forælder kan jo være en rigtig dårlig forælder (alkohol, misbrug osv.) - så hellere ingen

Det kommer an på mange ting... 

Min far valgte mig f.eks. fra og til når han havde lyst... Og der kunne gå flere år imellem jeg så ham... Jeg havde andre rollemodeller istedet for ham, men jeg kan da godt mærke på mig selv i dag at det har påvirket mig!...

Man skal ikk have en far og mor for enhver pris men så vidt muligt man kan ja

Anmeld

7. januar 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
SofiaMik skriver:

Tak for alle svarene. Det lyder som overvejende nej, det behøver det ikke, men hvorfor er det så, at mange mener, at en far skal tage ansvar for et barn, som han ikke ønsker, men har lavet? (uanset om det er uheld eller manglende lyst til at beskytte sig selv)

Spørgsmålet gik jo på om et barn skal have både mor og far for enhver pris....det svarer jeg nej til, men derfor er min holdning nu stadig at det mest optimale for et barn er at være med mor og far

Anmeld

7. januar 2015

modesty

Nej, et barn skal ikke altid have både en biologisk mor og en biologisk far i sit liv for at blive et harmonisk menneske.

Men jeg synes at man som forælder skylder sine børn at være meget omhyggelig med at vælge hvem man får børn med.

Jeg synes f.eks at det er mere ansvarsfuldt at få et donorbarn, hvor der bare ikke er en far og sådan er realiteterne, end at blive ups-gravid med en ansvarsløs og/eller ustabil mand, og vælge at få barnet. For den mand vil være en del af barnets liv altid. Jeg tror at vi alle kender slemme eksempler på mennesker hvis liv er blevet fucked up grundet en dårlig forælder. Og mændene har selvfølgelig i samme omfang et ansvar for at vælge "gode" mødre til deres børn.

Du siger - hellere ingen forælder end en dårlig forælder. Men forælderen er der jo stadig. Mennesket lever jo. Og barnet skal leve med den viden at forælderen ikke vil, eller ikke er i stand til, at tage sig af det.

Nogle af disse ting kan man som forælder jo umuligt forudse. Mennesker kan ændre sig, misbrug kan starte sent, psykisk sygdom kan vise sig sent. Men i mange tilfælde vil man på forhånd kunne have en fornemmelse af hvordan et menneske bliver som forælder - og så må man altså tage sine forholdsregler og sørge for ikke at lave børn med mennesker som ikke kan tage ansvaret på deres skuldre. Efter min mening.

Anmeld

7. januar 2015

Loa

Nej da selvfølgelig ikke en af hver for enhver pris....

Eller faktisk slet ikke nødvendigvis en af hver. 

En eller to (eller flere) kærlige forældre frem for alt, køn ligegyldigt. 

Jeg tror et barn er bedst tjent med kærlige forældre om det så er en eller to mænd eller en eller to kvinder. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.