Hvornår lyst til barn nr. 2?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2014

Mother-love

Først en 

du skal ikke føle det er jer der er forkert på den.

f.eks er min datter 3,5 nu og lillebror kommer til januar. Jeg har heller ikke været klar til at skulle have en mere før nu. Både fordi jeg til tider synes det var hårdt bare med en. Men også fordi jeg synes det er rart at den " store" er lidt mere selvhjulpen. Og jeg synes først det er nu efter Isabella er kommet i bh at hun er blevet sådan rigtig selvhjulpen. Og man kan sige til hende at man lige er igang med noget man ikke kan slippe.

der er 4,5 år mellem min lillebror og jeg. Og jeg har en storesøster hvor der er lidt over 3 år imellem. Altså min søster og jeg har da haft mer ud af hinanden end min bror og jeg har. Men jeg synes ikke det er det der skal være afgørende.

for i er nødtil at føle at i er klar til endnu en baby. Dog tror jeg aldrig helt man bliver klar til en baby for uanset hvordan man vender og drejer det er det super hårdt med et lille barn. 

jeg var bestemt ikke klar til at skulle være gravid igen da Isabella var 15 mdr.

for jeg vil sige  at selvom denne graviditet er gået rigtig nemt denne gang så har det dæmme også trukket tænder ud. Og man ved jo aldrig hvilken graviditet man får. Og jo yngre et barn er jo mindre forstår det at mor er træt.

gør som i selv synes og bekymre jer ikke om hvad andre siger. Nogen er klar til at få dem meget tætte og andre er ikke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2014

tarkoflen

Mærk efter i din mave, den skal nok sige når du er klar! Vores datter er fra april 2013 og det er først for et par uger siden vi så småt begyndte at snakke om hvornår vi kunne tænke os nr 2! Hvis det stod til mig gik vi faktisk først i gang om et par år, men vi skal i behandling og vi er 34 nu, så for ikke at risikere det er for sent venter vi nok ikke helt så længe! Jeg har ikke lyst til at vores datter allerde skal være den store, men sådan er vi så forskellige. Der er 6,5 år imellem min bror og jeg og vi har altid haft stor glæde af hinanden! Jeg tror det handler mere om personlighed end aldersforskel! Jeg kendte engang et hold tvillinger der ikke kunne udstå hinanden, så det med at børn absolut får meget ud af hinanden bare fordi de er tætte aldersmæssigt, det er noget pjat. 

Anmeld

21. december 2014

Muffinmus

gør som i føler for.

vi fik 3 børn på 4 år og 10 mdr. De første to var der 20 mdr i mellem og mellem nr 2 og 3 var der 3 år i mellem.

den sidste er primært i vejen faktisk... De to andre er så sammentømret, på godt og ondt, at vores sidste pige ofte ender lidt påhæng til irritation for de store. Selvfølgelig leger de med hende i ny og næ, men man kan tydeligt mærke forskellen på hvornår de er født.

aner ikke hvad der er godt og skidt ang alder, ved bare dette her indtil videre ikke har fungeret så perfekt som håbet med de tre års forskel til sidst....

Anmeld

21. december 2014

Trekløver(:

Anonym skriver:

Måske lidt underligt at disse tanker fylder så meget, men jeg håber, at nogen har personlige erfaringer med emnet og kan give et råd eller to.

Jeg har en datter på 15 mdr, hun er vores første barn og har længe været planlagt og ønsket.

Nu er folk så småt begyndt at spørge ind til, hvornår vi skal have nr. 2. Og det er vi bare slet ikke klar til endnu, det er kæresten og jeg helt enige om. Men jeg synes, at der bliver prikket ret voldsomt til os (nok især mig), og der er rigtig mange, der skal gøre opmærksom på, at det er vigtigt at få børnene tæt, så de kan nå at få glæde af hinanden.

Jeg har ikke lyst til at få flere børn lige nu og har ikke haft det på noget tidspunkt, siden jeg fødte. Efter ni måneders graviditet og efterfølgende et års amning, nyder jeg at have min krop for mig selv. Jeg elsker, at vores datter sover igennem og der derfor er mulighed for at jeg selv kan få sovet, og at der er noget tid om aftenen til at slappe af. Jeg elsker at se min datter udvikle sig og jeg er bange for ikke at få det hele med, hvis jeg også har et andet barn at tage mig af.

Derudover kniber det altså nogle gange gevaldigt med overskuddet herhjemme. Min kæreste er selvstændig og arbejder i perioder meget, og selvom han er god til at tage sig af barn og hus, når han er hjemme, så er det nogle gange rigtig svært at få det hele til at gå op i en højere enhed med madlavning, rengøring, hente/bringe i institution osv. Det tærer meget på forholdet, og selvom vi på intet tidspunkt har været ved at gå fra hinanden, så er jeg bange for, at endnu et barn ville få læsset til at vælte. Dette er nok den primære grund til, at kæresten heller ikke ønsker et barn mere lige nu.

Det blev langt, nu skal jeg nok komme til mit egentlige spørgsmål. Jeg er nogle gange bange for, at der aldrig bliver lyst og overskud til at få barn nr. 2, er der andre der har tænkt sådan? Fik I alligevel en mere på et tidspunkt? Jeg vil jo egentlig gerne give min datter ihvertfald én bror eller søster.

Er der nogen, som har børn med større aldersforskel end 2-3 år, som oplever, at deres børn har glæde af hinanden? Jeg er selv efternøler med syv år op til den næste, så jeg har ikke selv tætte søskende, men har altid ønsket mig det. Alle vores tætte venner har fået deres børn tæt, men det skyldes nok delvist at de alle har været lidt op i alderen. Dette er heldigvis ikke et issue for os, da jeg kun er i slutningen af tyverne.

Jeg håber nogen har lyst til at skrive, jeg ved godt, at det nok er lidt sært at bekymre sig sådan om disse ting allerede, da vores datter trods alt kun er 15 mdr. Men jeg synes faktisk det er begyndt at fylde meget, og jeg ser også flere og flere herinde som har børn yngre end vores og allerede er gravide igen. Nogle gange tænker jeg, at der må være noget helt galt med vores familie, når overskuddet bare ikke er der til så meget som at planlægge nr. 2 

Vi har en datter på 17 måneder, og jeg er overhovedet ikke skruk  Vi ved at vi vil have et barn mere på er tidspunkt, men jeg tror ikke at det bliver før om 2-3-4 år lysten melder sig. Så du er ikke unormal, det er jo forskelligt hvad man har lyst til og priotere. Jeg vil gerne nyde min datter 100 procent mens hun er lille, og det er nemmere uden en lille en mere. 

Anmeld

21. december 2014

Anonym trådstarter

Tusind tak for, at I vil dele jeres erfaringer. Det hjælper virkelig meget at høre, at jeg ikke er den eneste der tager noget tid om at blive klar til én mere. 

Det er nok rigtigt, at det ikke kun er alder, men også personlighed der spiller ind i forhold til, hvor tætte søskende bliver. Jeg er efternøler og kæresten enebarn, så vi har ikke så mange personlige erfaringer at trække på i i forhold til det.

Anmeld

22. december 2014

Mathilde

Her er nr. 1 sensitiv og signalstærk, så vi har slet ikke haft energi og lyst til flere de første 3-4 år. 

Nu har vi fået nr. 2. der er 4 år og 10 mdr. imellem dem og jeg synes det er perfekt!

Der har været mulighed for at nyde nr. 1 og give hende en masse opmærksomhed og der har været tid til at håndtere de udfordringer der er ved at have et sensitivt barn.

Nu hvor nr. 1 kan en masse selv, er det faktisk super nemt at få nr. 2 (som ikke er sensitiv og ganske nem i forhold til nr. 1). Hun kan endda hjælpe lidt ved at give en sut eller nusse lillebror, hvis jeg fx er i bad. 

Og på trods af aldersforskellen har vi endnu ikke oplevet søskende jalousi og de er så glade for hinanden allerede

Det er KUN jer der ved hvornår I skal have nr. 2, HVIS I skal have flere. Der er ikke noget der er rigtigt og forkert

Anmeld

22. december 2014

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Her er der 4½ år mellem mine 2 børn og det er fantastisk. Storesøster elsker lillebror og vi kan snakke om hvorfor jeg lige er nødt til at gøre dit og dat og hun kan hjælpe til. Desuden er det dejligt at have haft storesøster så længe hvor vi bare har kunnet nyde hende. Nu hvor lillebror kravler rundt leger de faktisk meget sammen og lillebror er helt pjattet med storesøster - hun er faktisk den eneste der ALTID får et smil :-) Det er da dejligt.

Så nyd den første lige så længe du ønsker og så lige pludselig kommer lysten til en mere.

Anmeld

22. december 2014

esiuol22

Hej der er 11år mellem mine og jo de har glæde af hinanden, den store har været så spændt og syntes det er sjovt at han kan påvirke den lille med interesser  nu er de 3 og 14år og der er helt klart et stærkt bånd mellem dem, hvordan det bliver på sigt kan jeg ikke forudsige.

Ind i mellem ville jeg gerne at de havde været tætter aldersmæssigt for de forsvare hinanden og hvis det også havde været tilfældet hvis de var jævnaldrene, ville det være dejligt for dem i fx i skolen, at de havde hinandens støtte.

Anmeld

22. december 2014

sne190810

Jeg har en datter på 4 år, og havde (og har nu stadigvæk) præcis det samme følelser omkring at få nr. 2 som dig. 

Jeg er først begyndt inden for de sidste halve år, at vænne mig til tanken om at mit liv måske ville kunne rumme et nr. 2 barn.
Men når det så er sagt, så i mine tanker har jeg først en ide om at nr. 2 først skal komme om nogle år. 
Jeg har det fint med at den kommende storesøster formår at have sit eget liv med skole, venner, SFO osv. inden der kommer en baby i huset igen. Det giver mig et vis rådeum/frirum over at have den tid med baby, som jeg også havde dengang jeg var på barsel med uden at måske have så dårlig samvittighed overfor den store. TÆNKER JEG, jeg ved jo ikke om det i realiteten er sådan det kommer til at være - men jeg kunne forestille mig det. 
Jeg elsker min lille mus på 4 år, og er slet slet ikke færdig med at nyde hende i fulde drag. 

Årerne imellem søskende giver jeg ikke så meget så meget for jeg har selv en bror hvor vi har 3 år imellem os, og vi har ikke haft en synderligt spændende eller specielt forhold før vi kom over de 20 år begge ting. 
Har en veninde som har en søster med de famøse 3 år imellem dem, og som aldrig har kunne fordrage sin søster, og de har sloges mere end de har leget. 

Så lige så mange solstråle historier der er om hvor dejligt det er at have et bestemt tidsinterval mellem sine børn,- lige såvel er der altså også de "dumme" historier.
Det hører jo både med til, at have stor og lille aldersforskel mellem sine børn, der er altid negative og positive tilbagemeldinger, alt efter hvilken type person man er og hvilken familie man vil lave.  

Anmeld

22. december 2014

IngenKoPåIsen

Min datter blev storesøster 4 dage efter hun var blevet 4 år, og det har været helt perfekt for os! Jeg havde først lysten til nummer to der, og de har rigtig meget glæde af hinanden- til trods for de også er hver sit køn! Jeg vil gerne have en nummer tre også- men først igen når lillebror er 4-6 år..! (Han er 18 måneder nu).. 

I øvrigt skal du bare bede folk flette næbet, det er da et åbdssvagt pres at lægge på folk, især over noget som intet har med dem at gøre!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.