Måske lidt underligt at disse tanker fylder så meget, men jeg håber, at nogen har personlige erfaringer med emnet og kan give et råd eller to.
Jeg har en datter på 15 mdr, hun er vores første barn og har længe været planlagt og ønsket.
Nu er folk så småt begyndt at spørge ind til, hvornår vi skal have nr. 2. Og det er vi bare slet ikke klar til endnu, det er kæresten og jeg helt enige om. Men jeg synes, at der bliver prikket ret voldsomt til os (nok især mig), og der er rigtig mange, der skal gøre opmærksom på, at det er vigtigt at få børnene tæt, så de kan nå at få glæde af hinanden.
Jeg har ikke lyst til at få flere børn lige nu og har ikke haft det på noget tidspunkt, siden jeg fødte. Efter ni måneders graviditet og efterfølgende et års amning, nyder jeg at have min krop for mig selv. Jeg elsker, at vores datter sover igennem og der derfor er mulighed for at jeg selv kan få sovet, og at der er noget tid om aftenen til at slappe af. Jeg elsker at se min datter udvikle sig og jeg er bange for ikke at få det hele med, hvis jeg også har et andet barn at tage mig af.
Derudover kniber det altså nogle gange gevaldigt med overskuddet herhjemme. Min kæreste er selvstændig og arbejder i perioder meget, og selvom han er god til at tage sig af barn og hus, når han er hjemme, så er det nogle gange rigtig svært at få det hele til at gå op i en højere enhed med madlavning, rengøring, hente/bringe i institution osv. Det tærer meget på forholdet, og selvom vi på intet tidspunkt har været ved at gå fra hinanden, så er jeg bange for, at endnu et barn ville få læsset til at vælte. Dette er nok den primære grund til, at kæresten heller ikke ønsker et barn mere lige nu.
Det blev langt, nu skal jeg nok komme til mit egentlige spørgsmål. Jeg er nogle gange bange for, at der aldrig bliver lyst og overskud til at få barn nr. 2, er der andre der har tænkt sådan? Fik I alligevel en mere på et tidspunkt? Jeg vil jo egentlig gerne give min datter ihvertfald én bror eller søster.
Er der nogen, som har børn med større aldersforskel end 2-3 år, som oplever, at deres børn har glæde af hinanden? Jeg er selv efternøler med syv år op til den næste, så jeg har ikke selv tætte søskende, men har altid ønsket mig det. Alle vores tætte venner har fået deres børn tæt, men det skyldes nok delvist at de alle har været lidt op i alderen. Dette er heldigvis ikke et issue for os, da jeg kun er i slutningen af tyverne.
Jeg håber nogen har lyst til at skrive, jeg ved godt, at det nok er lidt sært at bekymre sig sådan om disse ting allerede, da vores datter trods alt kun er 15 mdr. Men jeg synes faktisk det er begyndt at fylde meget, og jeg ser også flere og flere herinde som har børn yngre end vores og allerede er gravide igen. Nogle gange tænker jeg, at der må være noget helt galt med vores familie, når overskuddet bare ikke er der til så meget som at planlægge nr. 2