Jeg mener i den grad, at "samfundet" (som vi jo er med til at skabe pga vores egne valg) også er skyldig i dette!
Vi skal arbejde mere for at få tingene til at hænge sammen i hjemmet. Der er et meget større generelt pres fra omverdenen til, at vi bør kunne følge med i udviklingen osv.
Bare se på teknologien og priserne - det hele stiger og stiger. Vi når knapt nok at juble over vores nye iPhone, før den nye er på markedet. Om vi vil det eller ej, giver det også en fornemmelse af ikke at være i kontrol af vores eget liv. Vi lader os diktere meget af "udviklingen"/materialismen.
Jeg synes vi skylder os selv, samfundet og fremtiden at vi gør noget aktivt i stedet for at sætte skylden udelukkende på sygefravær. Det er klart at folk oplever det blive sværere at følge med på arbejdsmarkedet, når kravene er så langt ude. Nu tænker jeg især på dem som faktisk sørger for fremtidsborgerne. Pædagogerne, lærerne, sosu'erne, sygeplejerskerne. Det er ufattelig, hvor meget der bliver skåret ned på kvaliteten disse år.
Kvantitet frem for kvalitet er bare IKKE vejen frem, hvis vi gerne vil have det nogenlunde godt og føle os nogenlunde tilpasse i os selv og samfundet.
Det samme gælder egentligt for alle disse tiltag der er kommer ifht dagpenge og kontanthjælpsmodtagere. Tiltag som kan få familier til at gå i stykker.
Og ja, jeg mener at privatliv og job sagtens kan følges ad - hvorfor ikke? Vi er jo private folk, også selvom vi arbejder. Jeg kan personligt ikke tage hen på min skole og sidde i et lokale med 20 andre, hvis jeg er meget stresset.
Det er ikke "os" der er problemet, det er systemets indretning. Det er ingen utopi at et fuldtidsjob som lyder 25-30 timer frem for 37 timer kan være en fremtidsrealistisk løsning. Det er bare ikke en løsning, som "de store" ønsker at få indført. Selvfølgelig er dem der sidder på magten i virksomheder og aktionærerne ikke interesseret i dette. Og tro mig - de har meget at sige ifht lovgivning. Mere end hvad godt er. Desværre. Bare se på Bilderberg møder, hvor Bjarne Corydon som eksempel deltog i. Der går et par måneder, og Vupti - DONG er solgt til stort firma som har private kontier på Cayman Island. Det samme gælder Nets. Vi har ingen stemme i dagens Danmark. Men det har vi hvis vi vælger aktivt at gøre noget ved problemet i setdet for bare at sige "jamen sådan er udviklingen"..
(Okay, jeg blev vist lidt politisk gearet her til slut, men come one altså. Hvor blev demokratiet og folkets stemme af?)