Erfaringer søges. SU, studiejob og barselsdagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.910 visninger
11 svar
1 synes godt om
8. december 2014

Miss BananaHammock

Søger erfaringer fra nogen der har været i lignende situation...

Jeg læser og får su. Ved siden af mit studie arbejder jeg 20 - 30t om ugen som lærervikar. Det har jeg gjort siden sommerferien.

Jeg er gravid med tvillinger og er derfor i risiko for sygemelding halvvejs gennem graviditeten. Termin midt juli.

Hvordan står jeg i forhold til de forskellige betalinger?

Jeg håber på at kunne fortsætte med at læse selvom jeg er sygemeldt, da jeg læser fjernstudie og derfor kan gøre det i mit eget tempo. Har også en stor eksamen til sommer, som jeg vil være ked af ikke at kunne gennemføre. Men kan man blive sygemeldt fra et vikarjob? Eller er det så bare ærgelig med pengene?

Jeg kan se at jeg kan få barselsdagpenge hvis jeg har arbejdet x antal timer 13 uger inden barsel. Hvis jeg ikke bliver sygemeldt, burde det godt kunne lade sig gøre, men hvad hvis man bliver sygemeldt? Kan man så regne 13 uger inden sygemelding? 

Jeg er med i A-kasse og har ikke brugt dagpenge.. burde man måske melde sig ud af uddannelsen for at få dagpenge og så tage barselsorlov på den måde? Og starte på uddannelsen igen bagefter? Er det overhovedet "lovligt"?

Vi sidder ikke så hårdt at det er livsnødvendigt med de ekstra penge, men med tvillinger på vej, bliver jeg alligevel en smule stresset over at miste næsten 1/2 års indkomst indtil jeg kan tage dobbelt su klip. Alternativet er at tage sulån de måneder jeg ikke kan arbejde, men de skal jo også betales tilbage.

Undskyld den lange smøre... håber det giver mening. Vil bare gerne høre hvis der er en der har forstand på alt det med hvad man kan og må! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2014

Julemusen

Man kan ikke melde sig ud af studiet og så få dagpenge, da man mister sin studieplads og kan blive tvunget til at starte forfra. Især ikke med den nye fremdriftsreform og regler for studieaktivitet og su.

Og dagpenge, selvom du er medlem som studerende, er du først berettiget til som færdiguddannet.

Barselddagpenge for dit studiejob kan du få hvis du har arbejdet (mener det er) 130 timer i de 12 uger op til din barsel. Hvis du blivet sygemeldt og ikke har de timer op til barsel er du ikke desværre ikke berettiget. Hvis du havde været fastansættelse var du vidst berettiget. Men ikke i vikariat. 

Du kan jo få barselsklip fra 2 måneder før termin og få dobbelt eller mixklip hvis du skal have mere end en gange su om måneden. Bare sørg for at du har nok suklip til at færdiggøre din uddannelse 

Anmeld

8. december 2014

Miss BananaHammock

Kitty-Katten skriver:

Man kan ikke melde sig ud af studiet og så få dagpenge, da man mister sin studieplads og kan blive tvunget til at starte forfra. Især ikke med den nye fremdriftsreform og regler for studieaktivitet og su.

Og dagpenge, selvom du er medlem som studerende, er du først berettiget til som færdiguddannet.

Barselddagpenge for dit studiejob kan du få hvis du har arbejdet (mener det er) 130 timer i de 12 uger op til din barsel. Hvis du blivet sygemeldt og ikke har de timer op til barsel er du ikke desværre ikke berettiget. Hvis du havde været fastansættelse var du vidst berettiget. Men ikke i vikariat. 

Du kan jo få barselsklip fra 2 måneder før termin og få dobbelt eller mixklip hvis du skal have mere end en gange su om måneden. Bare sørg for at du har nok suklip til at færdiggøre din uddannelse 

Tak for svar. 

Jeg er for gammel til alt det der med fremdriftsreform osv., så ved sku ikke om jeg går under det  Men hvad nu hvis man tager orlov? Jeg har været på barsel inden studiestart og inden da arbejdet en en del år. Har betalt til a-kasse i alt den tid.. er man så stadig før berettet til dagpenge som færdiguddannet? For så er der jo ingen grund til at betale til akasse pt, når der er 2,5 år til jeg er færdig?! 

Så må jeg hellere lade hver med at bliver sygemeldt  Men det er jo heller ikke vildt mange timer når man fordeler det over 12 uger, så det burde nok kunne lade sig gøre. Men vi er enige om at man så skal sige su fra i de måneder ik? Fra man går på barsel og til man ikke modtager barselsdagpenge mere!?

Jeg er i forvejen i mangel på 12 mdr. su til at færdiggøre uddannelsen - derfor barselsdagpenge istedet for at bruge su på barsel vil være fedt. Man må jo nemlig gerne læse selvom man får barselsdagpenge (det måtte jeg ihvertfald sidste gang), så det kan spare mig for nogle klip jeg kan bruge i den sidste ende. 

Anmeld

8. december 2014

Julemusen

Miss BananaHammock skriver:

Tak for svar. 

Jeg er for gammel til alt det der med fremdriftsreform osv., så ved sku ikke om jeg går under det  Men hvad nu hvis man tager orlov? Jeg har været på barsel inden studiestart og inden da arbejdet en en del år. Har betalt til a-kasse i alt den tid.. er man så stadig før berettet til dagpenge som færdiguddannet? For så er der jo ingen grund til at betale til akasse pt, når der er 2,5 år til jeg er færdig?! 

Så må jeg hellere lade hver med at bliver sygemeldt  Men det er jo heller ikke vildt mange timer når man fordeler det over 12 uger, så det burde nok kunne lade sig gøre. Men vi er enige om at man så skal sige su fra i de måneder ik? Fra man går på barsel og til man ikke modtager barselsdagpenge mere!?

Jeg er i forvejen i mangel på 12 mdr. su til at færdiggøre uddannelsen - derfor barselsdagpenge istedet for at bruge su på barsel vil være fedt. Man må jo nemlig gerne læse selvom man får barselsdagpenge (det måtte jeg ihvertfald sidste gang), så det kan spare mig for nogle klip jeg kan bruge i den sidste ende. 

Når du har uddannelse og har været berettiget og fået dagpenge kender jeg desværre ikke lige reglerne. Men som studerende er man ofte kontingent fritaget? Jeg betaler ikke kontingent men har været medlem under hele min uddannelse. 

Jeg ville ringe til akasse for tror faktisk du godt kan holde orlov og få barselsdagpenge når du har været berettiget før 

Anmeld

8. december 2014

Julemusen

Miss BananaHammock skriver:

Tak for svar. 

https://www.borger.dk/sider/barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Øv. Fandt lige det her. Du har ikke ret til barselsdagpenge med mindre du har droppet studiet for at søge arbejde. Står på siden jeg har lænket til.

Anmeld

8. december 2014

Miss BananaHammock

Kitty-Katten skriver:

Når du har uddannelse og har været berettiget og fået dagpenge kender jeg desværre ikke lige reglerne. Men som studerende er man ofte kontingent fritaget? Jeg betaler ikke kontingent men har været medlem under hele min uddannelse. 

Jeg ville ringe til akasse for tror faktisk du godt kan holde orlov og få barselsdagpenge når du har været berettiget før 

Jeg har været frataget kontingent indtil nu hvor jeg fylder 30! Nu vil de have at jeg betaler igen, selvom jeg er studerende.. så håber da jeg kan få noget ud af det!  Men vil da lige prøve og høre dem ad. 

Det er en jungel med alle de regler. Ville være nemmere at være i fast job! 

Anmeld

8. december 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Tak for svar. 

Jamen hvis du opfylder kravene så kan du jo få både SU og barselsdagpenge samtidig? Eller er det fordi du ville gemme de ekstra 12 klip til senere? Hvis du tager orlov er du IKKE berettiget SU under barsel. Du vil så ikke få de ekstra klip. En sygemelding er anderledes, da du så stadig vil kan få SU. 

P.S. Hvis du bliver sygemeldt skal du bare have arbejdet 120 timer i de sidste 12 uger før din første sygedag. 

Anmeld

8. december 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Dobbelt!

Anmeld

8. december 2014

Miss BananaHammock

Kitty-Katten skriver:

https://www.borger.dk/sider/barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Øv. Fandt lige det her. Du har ikke ret til barselsdagpenge med mindre du har droppet studiet for at søge arbejde. Står på siden jeg har lænket til.

oki. tusind tak for link! 

Anmeld

8. december 2014

Miss BananaHammock

Demosan skriver:

Jamen hvis du opfylder kravene så kan du jo få både SU og barselsdagpenge samtidig? Eller er det fordi du ville gemme de ekstra 12 klip til senere? Hvis du tager orlov er du IKKE berettiget SU under barsel. Du vil så ikke få de ekstra klip. En sygemelding er anderledes, da du så stadig vil kan få SU. 

P.S. Hvis du bliver sygemeldt skal du bare have arbejdet 120 timer i de sidste 12 uger før din første sygedag. 

Fedt  - tak for svar.

Ja det var egentlig tanken at gemme de 12 mdr. så jeg ikke kommer til at mangle det sidste år jeg skal læse. Men det har også hele tiden været tanken at jeg ikke ville tage barsel når jeg fødte, da jeg netop læser fjernestudie og derfor ikke skal på skole særlig tit. Men nu hvor det nok bliver tvillinger, tror jeg ikke jeg kan holde til at læse ved siden af. 

Men det er sjovt, for da jeg startede på studiet, var jeg på barselsdagpenge. Der sagde de at jeg gerne måtte læse, men jeg måtte ikke få su og barselsdagpenge sammen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.