Anonym skriver:
Jeg er kronisk syg (fibromyalgi), og går på en smerteenhed med tilknyttet sagsbehandler.
Jeg er endt på kontanthjælp, og dette er der som altid mange problemer med.
Efter et besøg hos kommunen, fik jeg af vide, at jeg er fuld uddannelses/aktivitetsparat (37 timer).
Sagsbehandleren fra smerteenheden har snakket med kommunen, som nu siger, at fordi der står i mine papirer, at vi prøver at blive gravide, så mener de, at jeg er klar til 37 timer.
Min overlæge mener at det er på grænsen af loven, og er meget i tvivl om dette er tilladt.
Det skal lige siges, at lægen mener ikke jeg er klar til hverken uddannelse eller andet, og de har "anbefalet" jeg i stedet får en mentorordning eller psykologtimer, som ikke må overskide maks 2 timer om ugen, da det er hans mening, at jeg ikke kan klare mere.
ja det er desværre lovligt
kommunerne har deres egne rådgivere og faglige konsulenter, som vurderer dig ud fra det der er skrevet, desværre er det ofte sådan at de ikke ser mennesket, men kun det praktiske, kender flere der har kæmpet i flere år med systemet om hvorvidt de er arbejdsklar eller ej, på trods af utallige meldinger fra psykiatere, læger, speciallæger osv. osv. kommunen kan sende dig til den ene undersøgelse efter den anden hvis det passer dem og gør det ofte, da det er billigere for dem at have dig på kontanthjælp end et evt fleksjob eller førtidspension.
Det eneste du kan gøre er at anke og evt forlange at blive vurderet til et ressource forløb, som oftest løber over 2-5 år og som skal munde ud i en vurdering af hvad du kan klare, denne ydelse vil ikke være afhængig af en evt. samlevers indkomst.
Fibromyalgi er en ret diffus sygdom og mange kommuner, "eksperter" og læger er desværre overbevidst om at det "bare" er en psykisk lidelse, eller at man "bare" skal tage sig sammen, min svigerinde er efter 3 års tovtrækkeri, blevet tilkendt et ressourceforløb på 4 år, men det forventes stadig at hun går til de undersøgelser og behandlinger, som kommunen forlanger (hun har også fibro) og har nu været igennem akupunktur, zoneterapi og alt muligt andet.
du må banke i bordet og gøre din sagsbehandler meget klart at forskellen på en 37 timers arbejdsuge og en evt kommende graviditet, vil være stor.
De vil nok sende dig i arbejdsprøvning for at teste din arbejdsevne og derfra finde ud af hvad der skal ske.
sørg for at få ALT på skrift fra kommunen og få kvittering på alt du aflevere til dem.
desværre skal man i Danmark være rask for at være syg, jeg går hjemme på 4. år med en depression og andre skavnaker og jeg er først blevet tilkendt sygemelding nu, det har kostet yderligere på det psykiske og gør at jeg har sværere ved at komme på arbejdsmarkedet igen.