Afgørelse fra kommunen. Er det lovligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. november 2014

female

Anonym skriver:

Jeg er kronisk syg (fibromyalgi), og går på en smerteenhed med tilknyttet sagsbehandler.

Jeg er endt på kontanthjælp, og dette er der som altid mange problemer med. 

Efter et besøg hos kommunen, fik jeg af vide, at jeg er fuld uddannelses/aktivitetsparat (37 timer).

Sagsbehandleren fra smerteenheden har snakket med kommunen, som nu siger, at fordi der står i mine papirer, at vi prøver at blive gravide, så mener de, at jeg er klar til 37 timer. 

Min overlæge mener at det er på grænsen af loven, og er meget i tvivl om dette er tilladt. 

Det skal lige siges, at lægen mener ikke jeg er klar til hverken uddannelse eller andet, og de har "anbefalet" jeg i stedet får en mentorordning eller psykologtimer, som ikke må overskide maks 2 timer om ugen, da det er hans mening, at jeg ikke kan klare mere. 

Først og fremmest er der stor forskel på om du er uddannelsesparat eller aktivitetsparat. Du nævner begge dele. Aktivitetsparate er de "dårlige" og aktiviteten kan fx være en times mentortilbud. Eftersom du skriver 37 timer formoder jeg dog at du mener uddannelsesparat.

Dernæst: din læge har en lægefaglig baggrund. Dvs han kan udtale sig om din funktionsevne og Skånehensyn. Han har ikke de nødvendige kompetencer til at udtale sig om din arbejdsevne. (Ligesom sagsbehandleren ikke kan udtale sig om, hvorfor dit helbred kan blive bedre). Derfor: hvis din læge udtaler sig om de arbejdsevne kan kommunen med rette sende lægepapirerne tilbage og bede ham forholde sig til det og kun det, som han er kvalificeret til at tale om. 

Din målgruppe i sig selv er ikke en forvaltningsretlig afgørelse. Dvs du kan ikke klage over den. Du kan dog klage over din ydelse (og den vej din  målgruppeindplacering), ligesom du kan klage over et konkret tilbud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2014

Mimic

Anonym skriver:

Jeg er kronisk syg (fibromyalgi), og går på en smerteenhed med tilknyttet sagsbehandler.

Jeg er endt på kontanthjælp, og dette er der som altid mange problemer med. 

Efter et besøg hos kommunen, fik jeg af vide, at jeg er fuld uddannelses/aktivitetsparat (37 timer).

Sagsbehandleren fra smerteenheden har snakket med kommunen, som nu siger, at fordi der står i mine papirer, at vi prøver at blive gravide, så mener de, at jeg er klar til 37 timer. 

Min overlæge mener at det er på grænsen af loven, og er meget i tvivl om dette er tilladt. 

Det skal lige siges, at lægen mener ikke jeg er klar til hverken uddannelse eller andet, og de har "anbefalet" jeg i stedet får en mentorordning eller psykologtimer, som ikke må overskide maks 2 timer om ugen, da det er hans mening, at jeg ikke kan klare mere. 

ja det er desværre lovligt kommunerne har deres egne rådgivere og faglige konsulenter, som vurderer dig ud fra det der er skrevet, desværre er det ofte sådan at de ikke ser mennesket, men kun det praktiske, kender flere der har kæmpet i flere år med systemet om hvorvidt de er arbejdsklar eller ej, på trods af utallige meldinger fra psykiatere, læger, speciallæger osv. osv. kommunen kan sende dig til den ene undersøgelse efter den anden hvis det passer dem og gør det ofte, da det er billigere for dem at have dig på kontanthjælp end et evt fleksjob eller førtidspension.

Det eneste du kan gøre er at anke og evt forlange at blive vurderet til et ressource forløb, som oftest løber over 2-5 år og som skal munde ud i en vurdering af hvad du kan klare, denne ydelse vil ikke være afhængig af en evt. samlevers indkomst.

Fibromyalgi er en ret diffus sygdom og mange kommuner, "eksperter" og læger er desværre overbevidst om at det "bare" er en psykisk lidelse, eller at man "bare" skal tage sig sammen, min svigerinde er efter 3 års tovtrækkeri, blevet tilkendt et ressourceforløb på 4 år, men det forventes stadig at hun går til de undersøgelser og behandlinger, som kommunen forlanger (hun har også fibro) og har nu været igennem akupunktur, zoneterapi og alt muligt andet.

du må banke i bordet og gøre din sagsbehandler meget klart at forskellen på en 37 timers arbejdsuge og en evt kommende graviditet, vil være stor.

De vil nok sende dig i arbejdsprøvning for at teste din arbejdsevne og derfra finde ud af hvad der skal ske.

sørg for at få ALT på skrift fra kommunen og få kvittering på alt du aflevere til dem.

desværre skal man i Danmark være rask for at være syg, jeg går hjemme på 4. år med en depression og andre skavnaker og jeg er først blevet tilkendt sygemelding nu, det har kostet yderligere på det psykiske og gør at jeg har sværere ved at komme på arbejdsmarkedet igen.

Anmeld

26. november 2014

sne190810

Anonym skriver:

Vi har et barn, som har gjort jeg ved hvordan jeg skal tage mig af, uden at få overbelastning. 

Okay, ja så er det nok bare mig som ikke formår at forstå hvordan man har overskuddet til børn, men ikke til forsørge dem uden offentlig forsørgelse. 

God vind fremover, og jeg holder nu fast i at værne om sig selv burde have første prioritet i sådan en her sag. 

Anmeld

26. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom

Nu har jeg selv fibro, og børn OG arbejde oc en paragraf 56 (refuson af sygdomsrelateret fravær). Og jeg kan da begge dele (arbejder 32 timer ugentlig). Jeg arbejder på kontor og ville da ik undvære mit job for noget, jeg elsker det, og det giver mig så meget fed energi! Men at være mor er langt hårdere end jobbet (havde heldigvis overstået de helt små børn inden jeg fik fibro).

Jeg ved godt at der er andre med fibro der er langt hårdere ramt end jeg, men JEG oplever at jeg via mit job kan opnå at have fokus på andet end mine smerter som jo er der 24/7, og det gør at jeg kan leve et ganske normalt liv (dog skal jeg selvfølgelig passe på mig selv). 

Anmeld

26. november 2014

got2b

lillespir24 skriver:

Har du overvejet at søge fleksjob 

Man skal ha hovedet under armen før man kan få det. 

Anmeld

26. november 2014

lillespir26

got2b skriver:

Man skal ha hovedet under armen før man kan få det. 

Nej ikke umedbart altså hvis vi nu levede 10-15 tilbage i tiden havde du som fibromyalgi patient fået førtidspension så det er vel forsøget værd at snakke med din sagsbehandler om du gerne vil indstilles til fleksjob også se hvad der sker 

Anmeld

26. november 2014

got2b

lillespir24 skriver:

Nej ikke umedbart altså hvis vi nu levede 10-15 tilbage i tiden havde du som fibromyalgi patient fået førtidspension så det er vel forsøget værd at snakke med din sagsbehandler om du gerne vil indstilles til fleksjob også se hvad der sker 

Man kan altid spørg, ja. Men som Danmark er idag, så skal man mere eller mindre ha hovedet under armen. Min mors læge vil ha hun skulle på det der job noget, men det vil de ik, " hun er ik nok syg " og hun kan kun lige klare to måske to en halv time på arbejde, for ellers så er resten af hendes dag ødelagt, med at ligge i sengen. 

Anmeld

26. november 2014

lillespir26

got2b skriver:

Man kan altid spørg, ja. Men som Danmark er idag, så skal man mere eller mindre ha hovedet under armen. Min mors læge vil ha hun skulle på det der job noget, men det vil de ik, " hun er ik nok syg " og hun kan kun lige klare to måske to en halv time på arbejde, for ellers så er resten af hendes dag ødelagt, med at ligge i sengen. 

Altså kan kun tale for eget vedkommen og jeg fik det og kan klare mellem 12-16 timer i ugen med skåne hensyn da jeg har et medfødt fysisk handicap men Altså det væreste du får et en nej og hvis du er heldig en arbejds prøvning med udfald i fleksjob

Anmeld

26. november 2014

Muffinmus

Vores kammerat er fleksjobber med 12 timer om igen og det ville han ikke undvære. Mere går ikke,  men dette her er perfekt.

Så det kan lade sig gøre..

Men, ellers små du jo komme i arbejdsprøvning og så sætte dig ned eller gå hjem når du når grænsen. Er det efter 1 time, så er det sådan det er, men det er afprøvet og det er jo det kommunen ønsker.

har selv psoriasis, som startede med flyvende gigtsmerter alle mulige vegne, så kender sådan set godt til de smerter fib patienter går med, mit kan bare behandles bedre heldigvis. 

Men problemet med smerter er de tager fokus, dvs gør indlæring enormt svært hvilket er et stort minus i en uddannelse. Så kan såmænd godt forstå du er i tvivl om hvad der skal ske. 

At du vil have flere børn forstår jeg også godt. Hvem vil ikke gerne se sin familie fuldendt???

det er bare ærgerligt du ikke selv kan forsørge den, for det er jo det folk stejler over. At du kan føde børn, men ikke bidrage til samfundet og betale gildet selv, og det forstår jeg også godt...det er surt at slide et let liv, mens andre går hjemme.

men når det er sagt, så ville jeg ønske folk havde vist hvor ondt det gjorde inden jeg fik behandling, hvordan jeg knap kunne bære min tre mdr gamle datter fordi håndled, albue eller fingre gjorde ondt lige den dag.hvor svært det kunne være at give tøj på og skifte ble med en hånd hvis den anden ikke duede.

og havde jeg fået hende hvis jeg havde vist det?? Ja da, for min familie blev først komplet med hende.

Anmeld

27. november 2014

Tulle28

Et irriterende svar og det er jo ikke det du spørger om - men hvis du ikke kan arbejde eller studere - hvordan har du så tænkt dig at komme igennem en graviditet og tage dig af et barn bagefter? Det er jo ikke nemt at få børn, det er hårdt arbejde fysisk og psykisk og det er 24/7, 365 dage om året.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.