Synes mobning er et grimt ord.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.076 visninger
13 svar
32 synes godt om
19. november 2014

MyLove E

Nu ved jeg godt jeg starter en farlig debat, men tror også den kan blive god hvis vi taler pænt

Oppe i min søns børnehave, har de fået noget martriale til brug til at stoppe mobning..

Det er jo som sådan godt nok, der er bare et minus i min verden! DER FINDES IKKE MOBNING I BØRNEHAVEN!!! 

Mobning er systematisk, og det kan børn i børnehaven ikke finde ud af! 

Jeg synes der er så meget fokus på mobing og det er forkert i mit hoved.

Selvfølgelig er det en god idé at snakke om at alle skal Være her og at de skal kunne lege sammen, men man må også godt sige fra og sige " nej lige nu leger vi og i må ikke være med"

Ja børn driller hinanden, de finder grænser og udfordre sig selv og hinanden. Det er på den måde de lære at leve livet.

De kalder også hinanden for "øge" navne som Elias badias.. men det er fordi de rimer og leger med ordene.

Jeg kan bare ikke lide at man siger at børn mobber hinanden. 

Hvordan har i det med dette emne?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2014

Nystart

Det ved måske ikke det er hvad man kalder mobning.... Men i bh er der skam børn der udser sig ofre, og ganske enkelt ikke er særlig søde ved dem....

Og desværre forsætter det blot i skolen hvis man ikke får det stoppet 

Anmeld

19. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg er egentlig tilbøjelig til at være enig med dig. Børnehavebørn mobber ikke, det er nærmere drilleri. Men de skal godt nok ikke være meget ældre før de SAGTENS kan finde ud af at mobbe. 

Taler af erfaring da jeg desværre selv er blevet mobbet allerede fra 0. klasse. Og det kunne på ingen måde betegnes som almindelig drilleri. - Jeg blev jagtet rundt i hvert fritkvarter af en gruppe drenge fra min klasse, så det endte med at jeg måtte sidde på et kontor for at få lidt fred. Og blev bl.a. klippet i kinden ved mere end 1 episode. 

Så egentlig er det nok faktisk lidt udefinerbart hvornår børn "kan finde ud af" at mobbe.

Anmeld

19. november 2014

lineog4

Det afhænger af definitionen. Jeg definerer mobning ved det gentagende i en periode af en hvis længde er et barn der fx ikke må være med i fælles lege, får at vide han/hun ikke er en god ven osv. Og det kan sagtens ske i børnehaven.

Hvis definitionen er en bevidst handling fra en eller flere siders som ekskludere en anden, hvor man bevidst vælger at såre osv. Så nej så sker det ikke i børnehaven, og jeg mener egentlig man skal en del længere op før de er så bevidste. 

Ja man skal have lov at sige nej, men det er rigtigt godt at lære at spørge sig selv inden: sagde jeg også nej sidst, er der nogen andre den jeg siger nej til kan lege med mm.

Og som dig er jeg dog også lidt pas på mobning som et begreb der skal tales om konstant. Hvis man kaldte det man arbejde med gode samværsformer og i højere grad talte om det forebyggende ville jeg være glad.

Anmeld

19. november 2014

Trekløver(:

MyLove E skriver:

Nu ved jeg godt jeg starter en farlig debat, men tror også den kan blive god hvis vi taler pænt

Oppe i min søns børnehave, har de fået noget martriale til brug til at stoppe mobning..

Det er jo som sådan godt nok, der er bare et minus i min verden! DER FINDES IKKE MOBNING I BØRNEHAVEN!!! 

Selvfølgelig er det en god idé at snakke om at alle skal Være her og at de skal kunne lege sammen, men man må også godt sige fra og sige " nej lige nu leger vi og i må ikke være med"

Ja børn driller hinanden, de finder grænser og udfordre sig selv og hinanden. Det er på den måde de lære at leve livet.

De kalder også hinanden for "øge" navne som Elias badias.. men det er fordi de rimer og leger med ordene.

Mobning og gentagne drillerier er i min verden det samme. Børn kan godt små drille hinanden, og sådan er det jo, det har vi alle nok oplevet på et tidspunkt i livet. Men store børn i børnehaven, tror jeg godt kan mobbe. De kan udse en svagt offer, som så systematisk bliver drillet og holdt udenfor, og det ER mobning. Derfor klapper jeg i hænderne over, at der nu bliver sat ind tidligt. 

Børn bliver nødt til at få en forståelse for andres følelser, og lære om empati. Det er et stort problem, som sikkert aldrig kommer til livs, men hellere sætte end tidligt end først når det er for sent. Børn skal lære at respektere hinanden! 

Anmeld

19. november 2014

Lykkelig Omstændigheder <3

Jeg må sige, at der tager i fejl mobning forgår desværre i børne haven 

Det havde jeg aldrig i mit liv troet før jeg selv så det ske.

Jeg har selv været vidne til det, jeg var i en periode pædagog medhjælper 

Der var en så søde, og genert pige i den BH jeg var, og alle børnene var efter hende 

De lukkede hende inde i en skur engang! de vilde ikke lege med hende, om hun tog en spand, løbe børnene efter hende og tog den fra hende.  Hun gik mest for sig selv til sidste. 

Mit hjerte blød for hende, jeg var så ked af det jeg fik ondt i maven.

Jeg var efter børnene, og sagde hun vil da også lege med, og snakkede med dem om, at man aldrig må låse noget inde i en skur. og hun har også love at tage en spand ingen brugte, men de kiggede bare på mig med store øjnene. 

Så desværre der tager du fejl, børn kan godt vælge en de ikke gider lege med, og vil ha hun skal ha det dårligt

jeg undersøgte også det på nettet, desværre kan børn være rigtigt rigtigt onde! 

Har selv set det! 

Og ja blev også mobbet, fordi hun var røde håret. De var virkelig ONDE ved hende. 

Hvorfor de havde valgt hende forstår jeg ikke  hun var ikke en der ødelægge det for andre eller noget. 

- Og jeg skal love for, at om jeg får at vide om mit barn mobber, så vilde jeg tage det MEGET alvorligt!  og lære mit barn det må man ikke gøre! 

- Tænker stadig på den lille pige engang i mellem det gøre stadig ondt 

Anmeld

19. november 2014

Elgaard73

Lykkelig Omstændigheder <3 skriver:

Jeg må sige, at der tager i fejl mobning forgår desværre i børne haven 

Det havde jeg aldrig i mit liv troet før jeg selv så det ske.

Jeg har selv været vidne til det, jeg var i en periode pædagog medhjælper 

Der var en så søde, og genert pige i den BH jeg var, og alle børnene var efter hende 

De lukkede hende inde i en skur engang! de vilde ikke lege med hende, om hun tog en spand, løbe børnene efter hende og tog den fra hende.  Hun gik mest for sig selv til sidste. 

Mit hjerte blød for hende, jeg var så ked af det jeg fik ondt i maven.

Jeg var efter børnene, og sagde hun vil da også lege med, og snakkede med dem om, at man aldrig må låse noget inde i en skur. og hun har også love at tage en spand ingen brugte, men de kiggede bare på mig med store øjnene. 

Så desværre der tager du fejl, børn kan godt vælge en de ikke gider lege med, og vil ha hun skal ha det dårligt

jeg undersøgte også det på nettet, desværre kan børn være rigtigt rigtigt onde! 

Har selv set det! 

Og ja blev også mobbet, fordi hun var røde håret. De var virkelig ONDE ved hende. 

Hvorfor de havde valgt hende forstår jeg ikke  hun var ikke en der ødelægge det for andre eller noget. 

- Og jeg skal love for, at om jeg får at vide om mit barn mobber, så vilde jeg tage det MEGET alvorligt!  og lære mit barn det må man ikke gøre! 

- Tænker stadig på den lille pige engang i mellem det gøre stadig ondt 

Jeg kan høre at du gjorde en indsats, så det næste jeg skriver, er ikke personligt møntet på dig .... Men puha, hvor mener jeg, at personalet i den grad har fejlet. Hvis det kan komme så vidt, at alle børnene er efter hende. Det sker jo ikke bare fra den ene dag til den anden, men noget der udvikler sig gradvist, fra at være et par stykker, til langsomt at blive lidt flere og helt til slut, dem alle, som er efter hende. Og så har personalet sgu sovet i timen.

Og ja, når det når helt derud, så er det helt bestemt mobning. Uden at jeg dog tror at børnene er bevidste om det. Her kan man vel nærmere sige, at det er noget med flokmentalitet og det instinktive i menneskets natur.

Men generelt, så er jeg ret enig med TS. Mobning er et voldsomt ord i forbindelse med børnehavebørn. For det er, i mine øjne, ikke det som er deres hensigt fra start af. Men hvis personalet, bare læner sig tilbage og ikke sætter ind med at guide og vejlede med det samme, så er det jo netop at det eskalere til det vi voksne kalder uacceptabel mobning. I børnenes øjne, er det jo "no big deal", fordi at der netop ikke afføder den store reaktion/indsats fra de voksne.

Anmeld

19. november 2014

Loa

Ordet mobning eller ej, så synes jeg det er FANTASTISK at der bliver sat fokus på og taget hånd om mobning/drillerier/udelukkelser allerede fra børnehaven af. 

Alle der har oplevet det, eller bare set programmet om mobning på TV2, har set hvor ødelæggende det kan være for børn at blive mobbet. 

Så at børn allerede fra børnehaven af lærer hvor modbydeligt det er og hvad konsekvenserne kan være, synes jeg er helt fint hvis det betyder at man kan undgå nogle af de modbydelige ting der foregår og stakkels børn bliver udsat for.

Så kan de i min verden kalde det lige hvad de vil

Anmeld

19. november 2014

Missy_B

Loa skriver:

Ordet mobning eller ej, så synes jeg det er FANTASTISK at der bliver sat fokus på og taget hånd om mobning/drillerier/udelukkelser allerede fra børnehaven af. 

Alle der har oplevet det, eller bare set programmet om mobning på TV2, har set hvor ødelæggende det kan være for børn at blive mobbet. 

Så at børn allerede fra børnehaven af lærer hvor modbydeligt det er og hvad konsekvenserne kan være, synes jeg er helt fint hvis det betyder at man kan undgå nogle af de modbydelige ting der foregår og stakkels børn bliver udsat for.

Så kan de i min verden kalde det lige hvad de vil

Er SÅ enig med dig

Jo før man sætter ind, jo bedre. Og så kan man i min verden også kalde det lige hvad man har lyst til, men kan man "redde" nogle børn fra en eventuel nuværende eller senere "mobbe"situation ved at have fokus på det allerede i børnehaven, så mener jeg at personalet har fat i den lange ende

Anmeld

19. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom
MyLove E skriver:

Jeg syntes det er en anelse naivt at tro at børnehave børn ikke mobber hinanden, for det gør de. Gentagne drillerier er netop lige præcis mobning.

Og hvorfor ikke sætte fokus på det tidligt, så man kan komme det til livs så hurtigt og smertefrit som muligt. I mine børns skole er det un-cool at drille ogdem som prøver/gør det, bliver forholdsvis hurtigt sat på plads af deres kammerater. Og det er da kun fordi de allerede i BH lærte at det med at drille/mobbe er en dårlig ting, og ikke en måde at skabe venner på.

Så jo mobing skal der forkus på, allerede i BH, de skal vokse op med at vide at drille/mobbe bestemt ikke er iorden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.