Sippet omkring mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

803 visninger
14 svar
4 synes godt om
13. november 2014

Anonym trådstarter

Hejsa. 

Grunden til at jeg er anonym, er at jeg ved at flere af vores fælles bekendte også er på denne side. Jeg har et spørgsmål, og en problemstilling som nærmest er ved at ødelægge min kærestes og jegs forhold. Han er EKSTREMT mærkelig omkring mad. Når vi skal lave mad så skal køkkenbordene vaskes ned med sæbe først, og opvaskebørsten og opvaskemiddelet må ikke være i vasken. Han skal dufte og snuse, pille og røre ved ALLE madvarer for at være helt sikker på at det er OK. Vi kan ikke engang tage mad op af fryseren dagen før, da han VED at det fordærver på 12 timer. Det betyder også at vi ikke kan købe billigt kød til nedfrysning, hvis der f.eks. er 2 dage til mindst holdbar til. Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, og jeg har prøvet at snakke med ham omkring det, men han flipper fuldstændig ud hver gang, og så er jeg uhygiejnisk osv. Rester der har lagt i køleskabet i mere end et døgn kan heller ikke spises. 

Derudover så er han også helt ekstrem med rengøring. Han har ikke noget mod rod, men når der skal støves af herhjemme, så kommer han fandme næsten en halv flaske opvaskemiddel på kluden (overdrivelse fremmer forståelsen) og det synes jeg altså er vildt ulækkert. Det skal også siges at hans mor er på præcis samme måde, så han forstår bare ikke hvorfor vi ikke kan gøre det på hans måde. 

HJÆLP! Jeg er så frustreret!!! Hvad gør jeg lige??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2014

EKAB

Profilbillede for EKAB

Det lyder som tvangstanker/handlinger. Jeg havde bedt ham søge hjælp.

forstår godt du er ved at blive idiot.

Anmeld

13. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom

Min umiddelbare tanke er, at du lader ham stå for madlavning og rengøring ;-)

Ei nogle af tingene kan jeg godt følge ham i, fx resterne, her er det også kun dagen efter det må spises, og det med god hygiene i køkkenet inden madlavningen og lugte og føle på råvarene syntes jeg er fint Det med at købe kød til fryseren kan jeg ik følge ham i. 

Mht rengøringen, så kunne han jo blande vand og ajax i vask eller lille spand og vride kluden op nogle gange, det gør jeg nemlig selv..

Og hellere en mand som din, end en der er fuldstændig ligeglad

Anmeld

13. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hejsa. 

Grunden til at jeg er anonym, er at jeg ved at flere af vores fælles bekendte også er på denne side. Jeg har et spørgsmål, og en problemstilling som nærmest er ved at ødelægge min kærestes og jegs forhold. Han er EKSTREMT mærkelig omkring mad. Når vi skal lave mad så skal køkkenbordene vaskes ned med sæbe først, og opvaskebørsten og opvaskemiddelet må ikke være i vasken. Han skal dufte og snuse, pille og røre ved ALLE madvarer for at være helt sikker på at det er OK. Vi kan ikke engang tage mad op af fryseren dagen før, da han VED at det fordærver på 12 timer. Det betyder også at vi ikke kan købe billigt kød til nedfrysning, hvis der f.eks. er 2 dage til mindst holdbar til. Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, og jeg har prøvet at snakke med ham omkring det, men han flipper fuldstændig ud hver gang, og så er jeg uhygiejnisk osv. Rester der har lagt i køleskabet i mere end et døgn kan heller ikke spises. 

Derudover så er han også helt ekstrem med rengøring. Han har ikke noget mod rod, men når der skal støves af herhjemme, så kommer han fandme næsten en halv flaske opvaskemiddel på kluden (overdrivelse fremmer forståelsen) og det synes jeg altså er vildt ulækkert. Det skal også siges at hans mor er på præcis samme måde, så han forstår bare ikke hvorfor vi ikke kan gøre det på hans måde. 

Når du skriver han flipper fuldstændig ud når du prøver at snakke med ham om det, tænker jeg straks OCD. 

- Jeg har det selv, og hvis der er nogen der tvivler/stiller spørgsmålstegn ved mine trigger-punkter kan jeg flejne fuldstændig skråt.  (Er dog igang med behandling, og det går bedre )

Hvis han har OCD kan han nok ikke helt styre det at han bliver sur. Det ligger så dybt i en.
Hvis jeg var dig, så ville jeg bede ham om at søge hjælp i lokal psykiatrien. Så kan han blive udredt og få hjælp til en helt normal hverdag. 

Anmeld

13. november 2014

Trekløver(:

Anonym skriver:

Hejsa. 

Det lyder ekstremt, og det er nok nogle tvangstanker han har, og bør få hjælp til det hos en professionel. 

Selv genkender jeg mig selv en lille smule i din kæreste. Jeg kan dog godt spise mad der er snart udløber osv. Men min køkken skal også være helt rent før jeg laver mad, og jeg har også en temmelig rent hjem, da det er det jeg trives i. Kan ikke slappe af, hvis der er beskidt. 

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Mange tak for svar alle sammen... jeg er simpelthen ved at blive sindssyg. 

Jeg vil selvfølgelig også gerne at køkkenet er HELT rent inden jeg laver mad. Men jeg er heller ikke interesseret i et sæbelag over det hele  piv piv, jeg synes han er svær.. det er især værst hvis han lige har været en tur hjemme ved mor.. 

Forsøgte at spørge ind til hvad det var der gjorde at han ville have det på den måde, men han var bare totalt kold. Så forsøgte jeg at forklare ham hvad det gjorde ved mig, og ved vores parforhold. Og så flegnede han totalt, og nu er han taget hjem til hans kære mor. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre  han er jo manden i mit liv. Jeg elsker ham så højt, og vi har så meget sammen. Vi ville også snart til at have børn, men det her splitter virkelig vandene. Er magtesløs. 

Anmeld

13. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mange tak for svar alle sammen... jeg er simpelthen ved at blive sindssyg. 

Jeg vil selvfølgelig også gerne at køkkenet er HELT rent inden jeg laver mad. Men jeg er heller ikke interesseret i et sæbelag over det hele  piv piv, jeg synes han er svær.. det er især værst hvis han lige har været en tur hjemme ved mor.. 

Forsøgte at spørge ind til hvad det var der gjorde at han ville have det på den måde, men han var bare totalt kold. Så forsøgte jeg at forklare ham hvad det gjorde ved mig, og ved vores parforhold. Og så flegnede han totalt, og nu er han taget hjem til hans kære mor. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre  han er jo manden i mit liv. Jeg elsker ham så højt, og vi har så meget sammen. Vi ville også snart til at have børn, men det her splitter virkelig vandene. Er magtesløs. 

Hvad er det helt præcist det gør ved jeres parforhold?

Anmeld

13. november 2014

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg tænker også OCD.

Der er jo også en vis grad af arvelighed i det, så det kan sagtens være både han og hans mor lider af det.

Heldigvis er det en lidelse man kan få under kontrol via kognitiv terapi og evt medicin, hvis det er nødvendigt, men det kræver selvfølgelig at din kæreste selv indser, at der er forskel på fornuftig rengøring og så tvangshandlinger der er syglige.

Og det ER sygeligt, når det går hen og påvirker ens parforhold og hverdag generelt.

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

Det det gør ved vores parforhold er, at jeg til tider bare ikke er god nok i hans øjne. Så har jeg ikke vasket salaten nok, jeg har ikke brugt nok sæbe inden at jeg skulle forme bøfferne, jeg har ikke lukket poserne med nedfrosset kød godt nok til, jeg har ikke pakket resterne til næste dag godt nok sammen. Jeg ved jo at han elsker mig, og han ikke mener de ting, sådan virkelig, men det påvirker mig så sindssygt meget. Altså hvornår får det en ende? Der bliver bare værre og værre som tiden går 

Anmeld

13. november 2014

Anonym trådstarter

RGN skriver:

Jeg tænker også OCD.

Der er jo også en vis grad af arvelighed i det, så det kan sagtens være både han og hans mor lider af det.

Heldigvis er det en lidelse man kan få under kontrol via kognitiv terapi og evt medicin, hvis det er nødvendigt, men det kræver selvfølgelig at din kæreste selv indser, at der er forskel på fornuftig rengøring og så tvangshandlinger der er syglige.

Og det ER sygeligt, når det går hen og påvirker ens parforhold og hverdag generelt.

Hverken hans mor eller ham selv kan se at det er noget galt i det, så det er jo bare mig der er noget galt med  ååh jeg er fortvivlet....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.