Og hvad er det egentlig for noget!?
Jeg oplever det SÅ tit efterhånden, at man er sammen med nogen, og så sidder man bare og venter på at det bliver ens egen tur til at sige noget.
Er vi blevet så "selviscenesættelsesfikseret" at vi glemmer at lytte til HINANDEN..??
nu er jeg startet i mødregruppe og jeg kan SÅ meget mærke hvor meget det irriterer mig når man bliver afbrudt midt i en samtale.
pigerne i min mødregruppe er SMADDER SØDE.. det er slet ikke det, men vi er 6 piger og vi har hver vores historie og hver vores mening, og det er pisse fedt
men når vi sidder og snakker sammen, så snakker vi alligevel ikke SAMMEN SAMMEN, men vi snakker bare.. og der kommer intet konstruktivt ud af de samtaler.
i dag prøvede jeg at være mere interesseret i de andre, og spørge ind til dem, om hvad de lavede når de ikke var på barsel osv. og jeg synes det var rigtig fint. men jeg oplevede bare rigtig tit at blive afbrudt mens jeg sad og lyttede til hvad den anden fortalte. altså at den der fortalte blev afbrudt. og det der med at afbryde, det sker KONSTANT, og det er ud af en tangent hele tiden.
så når en fortæller om f.eks. sin fødsel, og hvor det måske er vigtigt for hende at tale om, som man jo burde kunne rumme i en mødregruppe, bliver det saboteret af en der hellere vil tale om hendes kæreste og hans rolle som farmand.. Altså så bliver det hele afbrudt midt i at der rent faktisk sidder en og fortæller sin historie og HVOR ER DET BARE TRÆLS for hende og for dem der rent faktisk lytter. Egentlig så er det ikke kun i mødregruppen jeg oplever det. det er alle steder. f.eks til en fest, til en komsammen, en samtale med en veninde eller andre..
Ingen lytter til hinanden længere, folk har mere travlt med at fortælle om sig selv og sidde og tænke over hvad man skal svare/fortælle når det bliver ens tur, end at sidde og lytte til andre, for "GUD HVOR FORFÆRDELIGT AT DET ER EN ANDEN END MIG DER ER I FOKUS" og den tankegang har alle mennesker vel. bevidst eller ubevidst..
jeg synes det er rigtig ærgerligt at vi er ved at komme dertil hvor man bare ikke lytter og lader nogen lette sit hjerte, og giver plads til andre.. Alle vil være i spotlyset hele tiden og alle vil være i fokus på samme tid.. det kan man ikke..!
Jeg synes bestemt ikke det er fedt at være sammen med folk når det hele tiden skal være sådan en kamp at holde en samtale kørende. jeg er typen der taber tråden enormt hurtigt når jeg bliver afbrudt i enten at sidde og lytte til andre eller hvis jeg selv har ordet. det er enormt belastende. for mig og for dem jeg taler med.
SÅ nu tænkte jeg at ved at få lidt fokus på det, at vi alle sammen prøver at gøre en indsats for at være bedre aktive lyttere, og at vi arbejder lidt på at blive bedre til at lytte til hinanden, og bedre til spørge lidt ind til hinanden og lære hinanden bedre at kende, altså IRL, på tekst er det jo lidt noget andet, men at vi alle tænker over hvordan vores adfærd er når vi er blandt andre mennesker. i stedet for at have så travlt med at fortælle om os selv og stjæle fokus hele tiden..
jeg kan da umuligt være den eneste der synes det er lidt trælst hele tiden at tabe tråden i en samtale fordi den bliver drejet til noget andet fordi at folk er så ivrige efter at være midtpunkt.. så ved selv at gøre en indsats for at være aktiv lytter kan det måske være at det smitter lidt af på de andre.
for helt ærligt..
Hvor er respekten for hinanden henne??