Aktiv dødshjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. august 2009

mor_sabina

Kloster skriver:

Syg nok??
Man skal vel være terminal. Så kan lægerne jo ikke gøre mere. Ell ingen chancer for at vågne op igen. Fx fra koma. Der kan patienten ikke selv tage valget, det må familien gøre så...

Forstå mig ret...

Tja men som en skrev hvor man ikke er ved sine fulde fem synes jeg også det er på sin plads. Måske forkert ordvalg at sige syg. Men stadig hvordan sikrer man sig at det kommer de rigtige til gavn vil der ikke altid være nogen der bliver overset og måske endda nogen forkerte det "går ud over"? (man har jo hørt folk vågne fra koma efter 19 år Vil godt lige understrege at jeg ikke er så meget inde i hele sundhedsvæsnet så ved ikke hvordan tingene hænger sammen i praksis (har forstået du er inden for området!?)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2009

Kloster

mor_sabina skriver:

Tja men som en skrev hvor man ikke er ved sine fulde fem synes jeg også det er på sin plads. Måske forkert ordvalg at sige syg. Men stadig hvordan sikrer man sig at det kommer de rigtige til gavn vil der ikke altid være nogen der bliver overset og måske endda nogen forkerte det "går ud over"? (man har jo hørt folk vågne fra koma efter 19 år Vil godt lige understrege at jeg ikke er så meget inde i hele sundhedsvæsnet så ved ikke hvordan tingene hænger sammen i praksis (har forstået du er inden for området!?)

Hej.
Ja jeg er ssa'er, men er bestemt ikke ekspert. Har ikke så meget erfaring endnu og ved jo ikke alt

Hvis en person vågner op fra koma efter fx 19 år, er man jo ofte total grøntsag. Så engang en udsendelse i tv om netop en der var vågnet op efter mange mange år. Mener faktisk familien var blevet rådet til at tage stilling til at slukke, men det ønskede de ikke. Så hellere en 30 årig søn, der var på stadie med et ½ årigt barn... Hmm

Men når man har så mange kraftige smerter fx ved knoglekræft, så synes jeg bestemt at der skal aktiv dødshjælp til...

Kloster

Anmeld

23. august 2009

H+S Skjolgborg.

uhaaa sværttt.

Jeg har det sådan af i nogle tilfælde skulle der slukke eller give en god gang medcinen så man sov ind...
Hvis person ønsker det så stop.
Hvis ikke person kan tale så syntes jeg som f.eks din søster og manden skulle have lov til af vælge..Svært valg men må sgu også være hårdt den anden vej.Jeg syntes man skal have lov til af vælge.Selvom det kan være svært af gøre det.
Jeg hved for mig selv om nogle fra familien af man da ville ønske der blev slukke eller give en sprøjte så man sov ind hvis man have mega smerter.

Nu hved jeg med min lille niese sidste år hun blev kun 16 dage og da hun var 2 dag blev de huritgt indlagt og vider til ride og der blev slukke efter hun gik død 2 gang.
Men hun ville heller ikke kunne leve uden ilten pga lungerne.hun var meget skade ind i.Da hun blev født tro man alt var godt men 2 dage efter stoppe hun med af trække vejer mig i vestsjælland center i slagelse man siger normalt af på 2 dagen skal blod rundt den anden vej om hjerte men hende var lukke af nået jeg aldrig har vist før min søster fortalt om det..
de prøve i 14 dage uden held med medicin og efter 2 gang med hun stoppe i af trække vejre osv valgt de af slukke..
Som lægen sagde de have gjort alt de kunne kun maskine hold hende i live hendes oganer og hjerne var ja
undskyld græder nu.
det var et hårdt år stadig syntes jeg især nu da jeg selv venter barn til dec af min søster så ikke har sin datter hos sig.
Mvh henriette

Anmeld

23. august 2009

H+S Skjolgborg.

Henriette.S.J. skriver:

uhaaa sværttt.

Jeg har det sådan af i nogle tilfælde skulle der slukke eller give en god gang medcinen så man sov ind...
Hvis person ønsker det så stop.
Hvis ikke person kan tale så syntes jeg som f.eks din søster og manden skulle have lov til af vælge..Svært valg men må sgu også være hårdt den anden vej.Jeg syntes man skal have lov til af vælge.Selvom det kan være svært af gøre det.
Jeg hved for mig selv om nogle fra familien af man da ville ønske der blev slukke eller give en sprøjte så man sov ind hvis man have mega smerter.

Nu hved jeg med min lille niese sidste år hun blev kun 16 dage og da hun var 2 dag blev de huritgt indlagt og vider til ride og der blev slukke efter hun gik død 2 gang.
Men hun ville heller ikke kunne leve uden ilten pga lungerne.hun var meget skade ind i.Da hun blev født tro man alt var godt men 2 dage efter stoppe hun med af trække vejer mig i vestsjælland center i slagelse man siger normalt af på 2 dagen skal blod rundt den anden vej om hjerte men hende var lukke af nået jeg aldrig har vist før min søster fortalt om det..
de prøve i 14 dage uden held med medicin og efter 2 gang med hun stoppe i af trække vejre osv valgt de af slukke..
Som lægen sagde de have gjort alt de kunne kun maskine hold hende i live hendes oganer og hjerne var ja
undskyld græder nu.
det var et hårdt år stadig syntes jeg især nu da jeg selv venter barn til dec af min søster så ikke har sin datter hos sig.
Mvh henriette

p,s skulle ikke stå mig.
men midt i vestsjælland center i slagelse.

Og jeg kan nok ikke het forklar det der sket som min søster kan..

mvh Henritte

Anmeld

23. august 2009

Helle30

Jeg går ud fra, det var indslaget med den kræftsyge mand, der kun ventede på at dø, fordi kræften havde spredt sig så kraftigt, at der ikke var noget at gøre. Der var også et interview med sundhedsministeren?

Egentlig har manden jo ret: lod vi vores ko ligge hjælpeløs hen - måske med lidt smertestillende - og udsigten til at dø, så ville vi blive sigtet for dyremishandling og fradømt retten til at holde dyr. - For sådan et sygt dyr skal man lade aflive.

Jeg er helt klart for aktiv dødshjælp i de tilfælde, hvor tilstanden er uhelbredelig og ender med døden uanset. Der er ingen glæde eller værdighed for hverken den døende eller de pårørerende i, at opleve lidelserne tage til og til sidst tage livet væk.

Var det i Holland eller Belgien, hvor aktiv dødshjælp er lovligt? Det foregår ved, at personale/læge blander en drik, som patienten så selv drikker og dør af. På den måde er der intet personale, der direkte skal give en sprøjte = slå nogen ihjel. Det er patienten selv, der tager beslutningen og drikker "giften".
Den ordning synes jeg egentlig godt om.
Hvad man så gør, hvis den syge ikke selv kan løfte et glas/drikke - det ved jeg ikke helt.

- Helle, der synes den mand havde helt ret i sine udtalelser

Anmeld

23. august 2009

mariamiss6

Jeg er for helt bestemt.... men man må kunne finde på noget smart, med at en læge giver sin vurdering på sagen, som sidste led, og at man først efter "lægelig tilladelse" kan gøre noget for at ende det.....

Min morfar sidder for eksempel i kørestol, og er lammet i ½'delen af sin krop, han har ikke noget sprog og må gå med ble, han er ikke altid ved sine fulde 5, men hve rgang han er det snakker han kun om at dø. han har nu levet sådan i 3 år, og ingen må hjælpe ham, de må ikke engang fortælle ham hvordan man kan gøre noget, og så vende det blinde øje til....

jeg ville ønske at jeg kunne hjælpe min morfar til at dø, han har nemlig kun chance for at blive mere og mere syg og få mere og mere ondt, for så til sidst at dø en langsom død....

Anmeld

24. august 2009

Muffinmus

Tilhænger..
Men det er bare svært at skabe de rigtige regler for det jo.
Desværre kan det jo misbruges.
Men man bør kunne finde ud af det i samarbejde med lægerne og ellers lave papir på at man gerne vil have hjælpeb hvis man kommer så langt ud man skal dø..
Altså ligesom et slags testamente
Alt for mane syge mennesker lider i flere mdr...det ville vi jo aldrig byde et dyr vel, hvorfor skal ens bedstemor eller oldefar så lide?

Anmeld

24. august 2009

Nanna1985

Jeg siger JA til aktiv dødshjælp.. Jeg har i forbindelse med mit arbejde set og hørt mange ældre og syge ønsker bare at DØ og få FRED.. Det er frygteligt at de skal lide i så lang tid, inden de får fred..

Anmeld

24. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg er for.

Jeg arbejder med folk, der har været ude for alverdens ting, nogen er født meget handicappede, andre lettere, andre igen, har været ude for sygdom og ulykker, der har gjort dem til grønsager.

Det er simpelthen ikke fair, at skulle være en grønsag i årevis, før man kan få lov til at sige farvel, hvis det er det man ønsker.

Det burde være noget, man kunne tage stilling til, ligesom organdonation, i forhold til om man vil sige farvel, hvis der ikke er mere at gøre.

Ligesom, man idag kan fravælge livsforlængene behandlinger, så burde man også kunne afkorte forløbet, hvis der ikke er noget at gøre.

Anmeld

24. august 2009

AstridM

Jeg har det både svært og nemt med det.

Jeg har en del veninder der har begået selvomord, og så er det "nemmere" hvis de måtte tage afsted med mindre drama.

I holland kan man jo få assisteret død. Jeg har kendskab til bla 4 piger med anoreksi der har fået lov. Ikke alle med psykiske sygdomme kan blive raske og har skadet sig selv så meget de ikke kan leve godt og har bare et dødsønske.
Her skal man til 4 læger gennem mindst 6 mdr for at få lov. Det er jo en fin foranstaltning

Min mor er teminal patient og nægter pure at give op. Da jeg en overgang havde en dødelig diagnose undersøgte jeg hvad der skulle til for at få aktiv dødshjælp når tiden kom.
Jeg tænker altid hvis det var en kat var den aflivet af HUMANE årsager. Hvad er der så inhumant ved mennesker?

Jeg kan godt forstå hvorfor man stopper og tænker det er kompliceret fordi hvem skal bestemme du er terminal? Og hvad nu hvis nogen mener der er håb men du selv er uden håb.. det er ikke så simpelt men respekt for det enkelte menneske må vel være at foretrække.

På nogen måder har vi jo aktiv dødshjælp i Danmark. Det er da ganske normalt kendt at man giver overdoser i morfin til at lette den sidste tid, så går det lidt nemmere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.