Aktiv dødshjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.572 visninger
21 svar
0 synes godt om
23. august 2009

Kloster

Så lige noget i nyhederne om aktiv dødshjælp og kom til at tænke på, hvorfor folk egentligt er imod det og hvorfor folk er tilhænger af det.

Hvad er du og hvorfor??

Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2009

saxa

Uha... Det er et svært emne... Jeg vil sige både og.. Hm...

Nej
- fordi det nemt kan blive misbrugt osv. Og det skal det selvfølgelig ikke.  Det er jo ikke sådan at dem der går med selvmordstanker, svære depressioner eller dødelige sygdomme (med udsigt til helbredelse) skal hjælpes på vej...
Ja   - fordi jeg faktisk selv gerne ville hjælpes på vej, hvis jeg evt lagde i koma og der ikke var udsigt til at jeg nogensinde ville vågne op og være "normal" igen, men derimod en grøntsag, hvor der intet var der fungerede. Eller hvis jeg overhovedet ikke ville vågne igen. Så ville jeg da ønske min familie ville slukke for mig.. Jeg ville også gerne hjælpes på vej, hvis jeg var dødelig syg (på det sidste), havde mange smerter og vidste hvad det ville ende ud med..

Men det er virkelig et utroligt svært dilemma at stå i for familien osv.. Så ved faktisk ikke helt om jeg er for eller imod..
Hvad med dig selv Kloster??
KnuS 

Anmeld

23. august 2009

Kloster

Hej.

Jamen jeg er nok mest for aktiv dødshjælp.
Jeg ser rigtig tit i mit arb, at folk nærmest beder til højere magter om, at det snart skal være slut.
Er jo ikke engnag alle sygdomme, hvor man er smertedækket til sidst. Så man ligger bare om venter på billetten skal tages.

En anden personlig oplevelse er min mands stedssøsters barn på 9 år.
Hun blev født multihandicappet og har været ud og ind på sygehuset. Har været ved at dø sååå mange gange, havde konstant smerter, intet sprog osv osv.

Til sidst (her i juli mdr) blev hun igen indlagt. Gik i koma og blev proppet med smertestillende. Lægerne kunne intet gøre, men selv forældrene måtte ikke slukke for respiratoren. De kunne bare vente og vente.
Ja det gav i hvert fald mig noget at tænke på....
Et 9 årigt barn!! Føj en ubehagelig begravelse

Så jeg er mest for...

Kloster

Anmeld

23. august 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg er overvejende for.

Jeg hørte engang et argument om, at nogle døende måske, mod deres vilje, ville føle sig presset til det af familen (ikke ondt ment af familien), og det ville da være frygteligt.

Men så længe den døende er 100 % sig selv, og kan tage sine egne besutninger, kan jeg ikke se, hvorfor h*n ikke selv må bestemme over sit liv, og dermed også enden på det.

Vi går meget op i, at dyr skal aflives ved sygdom, så de ikke skal lide. Det er mest humant. Men når det kommer til mennesker skal de trækkes igennem en uværdig dødskamp, indtil kroppen til sidst kollapser... Det forstår jeg ikke. Hvor er det humane i det?

Skal det gælde, skal det selvfølgelig kun gælde folk, der er endelig opgivet af lægerne, og på vej ind i slutfasen af deres sygdom. De skal stadig være i stand til at tage beslutningen om hvornår det skal gøres.
Min farmor døde for mange år siden af brystkræft. Kort tid inden hendes død, bredte den sig til hjernen, og hun blev mere eller mindre vanvittig. I et par dage gled hun  ind og ud af forskellige perioder af hendes liv, kunne ikke kende nogen af os, og troede ofte, at vi ville gøre hende ondt, og slog ud efter os. Til sidst gled hun ind i en koma i 7 dage, og døde derefter. Hvor var det menneskelige aspekt i det? Hvad værdigt og etisk var der i, at hun skulle igennem sådan en angstfuld og uværdig dødskamp? Jeg er sikker på, at hun havde ønsket en overdosis morfin i det øjeblik kræften ramte hjernen, så både hun og vi havde undgået den oplevelse.

Anmeld

23. august 2009

saxa

Kloster skriver:

Hej.

Jamen jeg er nok mest for aktiv dødshjælp.
Jeg ser rigtig tit i mit arb, at folk nærmest beder til højere magter om, at det snart skal være slut.
Er jo ikke engnag alle sygdomme, hvor man er smertedækket til sidst. Så man ligger bare om venter på billetten skal tages.

En anden personlig oplevelse er min mands stedssøsters barn på 9 år.
Hun blev født multihandicappet og har været ud og ind på sygehuset. Har været ved at dø sååå mange gange, havde konstant smerter, intet sprog osv osv.

Til sidst (her i juli mdr) blev hun igen indlagt. Gik i koma og blev proppet med smertestillende. Lægerne kunne intet gøre, men selv forældrene måtte ikke slukke for respiratoren. De kunne bare vente og vente.
Ja det gav i hvert fald mig noget at tænke på....
Et 9 årigt barn!! Føj en ubehagelig begravelse

Så jeg er mest for...

Kloster

Sikke da en forfærdelig historie... Puha...  Hvor skrækkeligt for de forældre..
Vil da også sige, at jeg selv er mest for, så længe det ikke bliver misbrugt, eller kan blive misbrugt..
Så en dokumentar på seminariet engang, omkring aktiv dødshjælp - om deres procedurer osv. Der var ingen chancer for at misbruge det, det var ellers også et tankevækkende program...

Anmeld

23. august 2009

Pige2009

Jeg er for eutanasi i nogle tilfælde. Min morfar døde for et par år siden af lungehindekræft som en konsekvens af arbejde med asbest for 30 år siden. Han fik desværre plads på Hospice Fyn meget sent og havde så mange smerter og ingen mulighed for helbredelse. Så han lå bare med morfinpumpe med præindstillet dosis, og vidste det snart var slut. I det tilfælde havde vi i familien bare lyst til at øge dosen af morfin og han ønskede også bare at komme herfra.

Det kommer an på det enkelte tilfælde synes jeg.

Hilsen Linda 33+1

Anmeld

23. august 2009

mor_sabina

Kloster skriver:

Så lige noget i nyhederne om aktiv dødshjælp og kom til at tænke på, hvorfor folk egentligt er imod det og hvorfor folk er tilhænger af det.

Hvad er du og hvorfor??

Kloster

Jeg synes også det burde være en mulighed i rigtig mange forfærdelige og sørgelige tilfælde. Men jeg har svært ved at frestille mig hvordan det skal føres ud i livet. Det vil vel altid være nogen som er uden for kategori? Hvem bestemmer hvornår man er syg nok? Synes det er for og imod.

Anmeld

23. august 2009

Kloster

mor_sabina skriver:

Jeg synes også det burde være en mulighed i rigtig mange forfærdelige og sørgelige tilfælde. Men jeg har svært ved at frestille mig hvordan det skal føres ud i livet. Det vil vel altid være nogen som er uden for kategori? Hvem bestemmer hvornår man er syg nok? Synes det er for og imod.

Syg nok??
Man skal vel være terminal. Så kan lægerne jo ikke gøre mere. Ell ingen chancer for at vågne op igen. Fx fra koma. Der kan patienten ikke selv tage valget, det må familien gøre så...

Forstå mig ret...

Anmeld

23. august 2009

LineD

Kloster skriver:

Syg nok??
Man skal vel være terminal. Så kan lægerne jo ikke gøre mere. Ell ingen chancer for at vågne op igen. Fx fra koma. Der kan patienten ikke selv tage valget, det må familien gøre så...

Forstå mig ret...

Det er jo bare det når man bliver erklæret terminal, så er det jo ikke sådan man dør en uge efter, nogle terminale lever jo i flere år efter "dommen" og bliver tilfredstillende smertedækket.... Og har dermed ikke ondt.... Ordet terminal er jo bare at man ikke kan kurrere med kun tilbyde palliativ behandling...

Puha, jeg er FOR aktiv dødshælp, jeg kan ikke give super gode argumenter på hvorfor, ej heller hvorfor jeg ikke er imod, andet end, når det kommer til mig selv, må de hellere trække mig om bag ved og skyde mig, end jeg skal hjælpes i begge ender...

De stakler ser jeg rigeligt at til hverdag... 

Anmeld

23. august 2009

Kloster

LineD skriver:

Det er jo bare det når man bliver erklæret terminal, så er det jo ikke sådan man dør en uge efter, nogle terminale lever jo i flere år efter "dommen" og bliver tilfredstillende smertedækket.... Og har dermed ikke ondt.... Ordet terminal er jo bare at man ikke kan kurrere med kun tilbyde palliativ behandling...

Puha, jeg er FOR aktiv dødshælp, jeg kan ikke give super gode argumenter på hvorfor, ej heller hvorfor jeg ikke er imod, andet end, når det kommer til mig selv, må de hellere trække mig om bag ved og skyde mig, end jeg skal hjælpes i begge ender...

De stakler ser jeg rigeligt at til hverdag... 

Nej men hvis man er terminal og har et tilfredsstillende liv Fx smertedækket, livskvalitet osv, ønsker mange måske heller ikke at få aktiv dødshjælp.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.