Hvad må man endelig spise?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

875 visninger
14 svar
7 synes godt om
9. november 2014

got2b

Ja, jeg får tit af vide, at det må jeg ikke spise, og det kan være skadeligt for barnet, men hvad må man endelig spise som gravid, jeg ved tun på dåse er skadeligt for barnet med alt det kviksølv der er i. Ellers ved jeg ikke hvad man " ikke må " spise, nogle som er kloge på det område? (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
got2b skriver:

Ja, jeg får tit af vide, at det må jeg ikke spise, og det kan være skadeligt for barnet, men hvad må man endelig spise som gravid, jeg ved tun på dåse er skadeligt for barnet med alt det kviksølv der er i. Ellers ved jeg ikke hvad man " ikke må " spise, nogle som er kloge på det område? (:

Først og fremmest så er det IKKE dåsetun der er farligt, men frisk tun. Altså tunbøffer, og tunsushi osv. Dåsetun er lavet af små fisk, der ikke har optaget så meget kviksølv at det bliver farligt, det er de store fisk som man bl.a. laver bøffer og sushi af. Og når det er sagt, så må man altså gerne nyde en lille tunbøf, eller et stykke sushi en gang imellem. - Det gjorde jeg også da jeg var gravid. 
Men generalt så hedder det spis sundt og varieret, så er du godt dækket ind. Og alt med måde. 

Anmeld

9. november 2014

Skouboe

Faktisk er tun på dåse ikke så slemt. Kviksølv ophobes i fødekæden, så jo større rovfisk, jo mere kviksølv (groft sagt) og tun på dåse laves af de fisk, der er for små til at blive til bøffer.

Der er 117 meninger om hvad man ikke "må" spise når man er gravid og ammer, men jeg personligt tror på at hvis du spiser nogenlunde variaret og sundt (og husker folsyre) så er det fint

Anmeld

9. november 2014

got2b

MummiT skriver:

Først og fremmest så er det IKKE dåsetun der er farligt, men frisk tun. Altså tunbøffer, og tunsushi osv. Dåsetun er lavet af små fisk, der ikke har optaget så meget kviksølv at det bliver farligt, det er de store fisk som man bl.a. laver bøffer og sushi af. Og når det er sagt, så må man altså gerne nyde en lille tunbøf, eller et stykke sushi en gang imellem. - Det gjorde jeg også da jeg var gravid. 
Men generalt så hedder det spis sundt og varieret, så er du godt dækket ind. Og alt med måde. 

Jeg mener jeg har set noget på tv hvor de tester gravide for kviksølv, og alle var forhøjet, os viser de hvad man helst skal holde sig fra. Store fisk som du skriver og dåsetun. Da der godt kan indholde en del kviksølv i. Men som du os skriver. Alt med mode. 

Anmeld

9. november 2014

got2b

Skouboe skriver:

Faktisk er tun på dåse ikke så slemt. Kviksølv ophobes i fødekæden, så jo større rovfisk, jo mere kviksølv (groft sagt) og tun på dåse laves af de fisk, der er for små til at blive til bøffer.

Der er 117 meninger om hvad man ikke "må" spise når man er gravid og ammer, men jeg personligt tror på at hvis du spiser nogenlunde variaret og sundt (og husker folsyre) så er det fint

Ja, der er så mange meninger om det, at det et svært at blive klog på.

Anmeld

9. november 2014

friis

De har netop haft et indslag i godmorgen Danmark i dag , om myter og hvad der var skadeligt .

tun er ikke skadeligt , men det med kviksølv er rigtig nok 

Anmeld

9. november 2014

Hønsemor

friis skriver:

De har netop haft et indslag i godmorgen Danmark i dag , om myter og hvad der var skadeligt .

tun er ikke skadeligt , men det med kviksølv er rigtig nok 

Så også det indslag og tun på dåse var ikke skadeligt, men tun bøfferne skulle man passe på..

Skulle man spise rå fisk såsom sushi så skal fisken have været frosset ned i -20 grader og i mindst 24 timer, det gode her er så at vi i dansk lovning indefor fødevare har en lov der hedder -20 grader i mindst 24 timer før det må bruges

Anmeld

9. november 2014

friis

Hønsemor skriver:

Så også det indslag og tun på dåse var ikke skadeligt, men tun bøfferne skulle man passe på..

Skulle man spise rå fisk såsom sushi så skal fisken have været frosset ned i -20 grader og i mindst 24 timer, det gode her er så at vi i dansk lovning indefor fødevare har en lov der hedder -20 grader i mindst 24 timer før det må bruges

Gælder det også sushi restauranterne rundt om i dk ? Ergo må man spise sushi som gravid ? 

Anmeld

9. november 2014

Stjerneskud84

Desværre mange meninger om hvad man må og ikke må spise.. 

Mit ord - Spis det du har lyst til og med måde.. Så skal det nok gå.. 

Anmeld

9. november 2014

Hønsemor

friis skriver:

Gælder det også sushi restauranterne rundt om i dk ? Ergo må man spise sushi som gravid ? 

Det gælder restauranterne i DK Så ja man må gerne spise sushi i små mængder, dog igen pas på tun, da det tun der bruges til sushi er de store, som bøfferne også laves af 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.