Anonym skriver:
Jeg kan stadig ikke bevise at mit firma er stoppet. Da revisoren ikke har gjort det hele op endnu, da han er på ferie. Men har meldt mig ledig. Kan jeg så miste retten til dagpenge? Er det sådan jeg kan blive sendt ud i arbejde inden der er gået 3 måneder? Efter alt det her trænger jeg til at koble af og ikke blive aktivitetet ud i andet arbejde. Jeg har også overvejet at sygemelde mig. Så må de vel ikke sende mig i aktivering. Grundet stress. Jeg er 29år, bliver 30 til sommer.
Som reglerne er i dag, skal du i en eller anden form for aktivering, inden der er gået 3 måneder, så ja du kan blive sendt ud inden for kort tid. Det er ikke nødvendigvis i et arbejde men kan også være jobsøgningskursus osv.
Hvis du kan få en sygemelding fra din læge, kan de ikke sende dig i aktivering, da du så skal have sygedagpenge i stedet. Her er der vist også et eller andet forløb, man kan blive sendt igennem for at få klarlagt, hvor meget man kan klare, men det kender jeg ikke ret meget til ud over en kollega med kræft, der blev indkaldt til nogle samtaler med kommunen jævnligt gennem hans behandlingsforløb, fordi firmaet fik refunderet noget af hans løn under hans sygemelding.
Hvis du tager ud at rejse, kan du ikke få dagpenge samtidig, da du kun kan få dagpenge, de dage du er til rådighed for arbejdsmarkedet. Du kan dog godt starte op på dagpenge og så bare meddele det, når du holder ferie, og så bliver du blot trukket for dagpenge i de dage, du holder ferie.
Anmeld