Dagpenge :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2014

Anonym trådstarter

Jeg er eller var selvstændig. Men pga personlige problemer er jeg blevet nødt til at lukke firmaet. Jeg har været ledig siden 1/9 men har egentlig først brug for dagpenge fra d. 1/1-15, da jeg tager ud og rejser i nogle måneder nu. Kan jeg søge imens jeg er ude at rejse? Så jeg kan få dem når jeg kommer hjem? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2014

Elgaard73

Anonym skriver:

Jeg er eller var selvstændig. Men pga personlige problemer er jeg blevet nødt til at lukke firmaet. Jeg har været ledig siden 1/9 men har egentlig først brug for dagpenge fra d. 1/1-15, da jeg tager ud og rejser i nogle måneder nu. Kan jeg søge imens jeg er ude at rejse? Så jeg kan få dem når jeg kommer hjem? 

Puha, det med dagpenge efter at have været selvstændig, er noget af en jungle. Det kræver jo selvfølgelig i første omgang, at du har været forsikret som selvstændig erhvervsdrivende.

Derefter skal du kunne dokumentere at virksomheden er ophørt eller afhændet. Det indebærer f.eks dokumentation på at du er moms afmeldt, dokumentation på salg af resterende varelager og evt. maskiner eller andet udstyr. Desuden kan du blive bedt om dokumentation for opsigelse af erhvervstelefon, forsikringer og/eller dokumentation for at kundekredsen er blevet oplyst om virksomheden's ophør.

Og der er så meget andet, der skal tages stilling til, som er rigtig svært at svare på. Jeg vil bestemt anbefale dig at tage kontakt til din a-kasse og høre hvordan deres regler og fremgangsmåde er.

Anmeld

8. november 2014

Metal

Anonym skriver:

For at få dagpenge skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet,  og det gør du ikke hvis du rejser ud af landet. 

Så du skal blot søge når du kommer tilbage - men når du er tidligere selvstændig,  vil jeg anbefale dig at få helt styr på paragrafferne med a-kassen. Så du er på den sikre side 

Både i forhold til optjente timer i referenceperioden og din lønindberetning i optjeningsperioden op til din ledighed. Og alt det andet dokumentation a-kassen nok forlanger. Så kan du rejse med god samvittighed 

Anmeld

10. november 2014

Anonym trådstarter

Jeg kan stadig ikke bevise at mit firma er stoppet. Da revisoren ikke har gjort det hele op endnu, da han er på ferie. Men har meldt mig ledig. Kan jeg så miste retten til dagpenge? Er det sådan jeg kan blive sendt ud i arbejde inden der er gået 3 måneder? Efter alt det her trænger jeg til at koble af og ikke blive aktivitetet ud i andet arbejde. Jeg har også overvejet at sygemelde mig. Så må de vel ikke sende mig i aktivering. Grundet stress. Jeg er 29år, bliver 30 til sommer. 

Anmeld

10. november 2014

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg kan stadig ikke bevise at mit firma er stoppet. Da revisoren ikke har gjort det hele op endnu, da han er på ferie. Men har meldt mig ledig. Kan jeg så miste retten til dagpenge? Er det sådan jeg kan blive sendt ud i arbejde inden der er gået 3 måneder? Efter alt det her trænger jeg til at koble af og ikke blive aktivitetet ud i andet arbejde. Jeg har også overvejet at sygemelde mig. Så må de vel ikke sende mig i aktivering. Grundet stress. Jeg er 29år, bliver 30 til sommer. 

Som reglerne er i dag, skal du i en eller anden form for aktivering, inden der er gået 3 måneder, så ja du kan blive sendt ud inden for kort tid. Det er ikke nødvendigvis i et arbejde men kan også være jobsøgningskursus osv.

Hvis du kan få en sygemelding fra din læge, kan de ikke sende dig i aktivering, da du så skal have sygedagpenge i stedet. Her er der vist også et eller andet forløb, man kan blive sendt igennem for at få klarlagt, hvor meget man kan klare, men det kender jeg ikke ret meget til ud over en kollega med kræft, der blev indkaldt til nogle samtaler med kommunen jævnligt gennem hans behandlingsforløb, fordi firmaet fik refunderet noget af hans løn under hans sygemelding.

Hvis du tager ud at rejse, kan du ikke få dagpenge samtidig, da du kun kan få dagpenge, de dage du er til rådighed for arbejdsmarkedet. Du kan dog godt starte op på dagpenge og så bare meddele det, når du holder ferie, og så bliver du blot trukket for dagpenge i de dage, du holder ferie.

Anmeld

10. november 2014

Anonym trådstarter

Okay. Tak for svar. Ved du hvor ofte man må holde ferie? Må man fx holde ferie 2 uger ad gangen, hver måned? 

Anmeld

10. november 2014

Christine

Anonym skriver:

Hej baby brugere. 

Det er sådan at jeg er jeg gået hen og blevet arbejdsløs. Men vil rigtig gerne vide hvordan jeg skal forholde mig. Jeg har været arbejdsløs i 3 måneder nu, men har ikke meldt mig ledig, da jeg ikke har haft brug for dagpenge. Var det så en fejl? 

Vil gerne lige høre lidt om jeres erfaringer efter start på dagpenge:

Hvor ofte blev I indkaldt til møde med hhv. jobcenteret og a-kassen?
Hvornår efter indmeldelse på jobnet.dk blev I indkaldt til møde?
Foregik det på mail eller pr. brev?
Og med hvor lang tids varsel?

Og foregår kommunikation generelt på brev eller pr mail i jobsøgningssystemet i dag?

Jeg var kun til ét møde i jobcenter, et intromøde. Da jeg er forsikret kører det meste jo gennem a-kasse. Der skulle jeg snakke med dem hver 3. måned og det kunne ordnes via tlf. hvor jeg fik besked om at jeg skulle booke samtale indenfor et bestemt stykke tid og så tog en samtale i tlf ca. 15 min.

Der var også et intromøde i a-kassen, men der var jo gratis kaffe, kage og frugt så det var da fint nok 

Og så skal du jo tjekke jobopslag på jobnet.dk en gang om ugen. Det meste er altså fjernkommunikation for mit vedkommende.

Anmeld

10. november 2014

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Okay. Tak for svar. Ved du hvor ofte man må holde ferie? Må man fx holde ferie 2 uger ad gangen, hver måned? 

Jeg er ikke 100% inde i reglerne, men umiddelbart vil jeg da tro, at man må det. Man betaler jo selv for sine feriedage, så de sparer jo penge ved, at du holder ferie. Spørgsmålet er kun, om de mener, at det ikke er muligt at få dig tilbage på arbejdsmarkedet, hvis du holder så meget ferie, og så kan de måske gå ind og sige, at de ikke mener, at du reelt er til rådighed, og så mister man dagpengeretten.

Anmeld

10. november 2014

Anonym trådstarter

Christine skriver:

Jeg var kun til ét møde i jobcenter, et intromøde. Da jeg er forsikret kører det meste jo gennem a-kasse. Der skulle jeg snakke med dem hver 3. måned og det kunne ordnes via tlf. hvor jeg fik besked om at jeg skulle booke samtale indenfor et bestemt stykke tid og så tog en samtale i tlf ca. 15 min.

Der var også et intromøde i a-kassen, men der var jo gratis kaffe, kage og frugt så det var da fint nok 

Og så skal du jo tjekke jobopslag på jobnet.dk en gang om ugen. Det meste er altså fjernkommunikation for mit vedkommende.

Må jeg spørge hvilken kommune du hører inde under? Min a kasse findes kun på Sjælland og så som personer der kan besøge dig. Jeg er fra Århus. Så det ville være skørt at skulle til Sjælland ofte for at komme til møde. Det er jo ikke helt billigt. Hvor lang tid gik der før du kom til første møde? Skriver du ansøgninger hver uge eller tjekker du kun jobforslag?

Anmeld

10. november 2014

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Jeg er ikke 100% inde i reglerne, men umiddelbart vil jeg da tro, at man må det. Man betaler jo selv for sine feriedage, så de sparer jo penge ved, at du holder ferie. Spørgsmålet er kun, om de mener, at det ikke er muligt at få dig tilbage på arbejdsmarkedet, hvis du holder så meget ferie, og så kan de måske gå ind og sige, at de ikke mener, at du reelt er til rådighed, og så mister man dagpengeretten.

Ja, det kan der selvfølgelig være noget om.. Må have fat på dem og høre ad

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.