Hej baby brugere.
Det er sådan at jeg er jeg gået hen og blevet arbejdsløs. Men vil rigtig gerne vide hvordan jeg skal forholde mig. Jeg har været arbejdsløs i 3 måneder nu, men har ikke meldt mig ledig, da jeg ikke har haft brug for dagpenge. Var det så en fejl?
Vil gerne lige høre lidt om jeres erfaringer efter start på dagpenge:
Hvor ofte blev I indkaldt til møde med hhv. jobcenteret og a-kassen?
Hvornår efter indmeldelse på jobnet.dk blev I indkaldt til møde?
Foregik det på mail eller pr. brev?
Og med hvor lang tids varsel?
Og foregår kommunikation generelt på brev eller pr mail i jobsøgningssystemet i dag?
Ring til din a-kasse og få et klart svar på alle dine spørgsmål 
som en anden skriver beregnes dagpenge på baggrund af de sidste tre måneder så ja det kan måske godt havs en effekt for hvor høj en sats du får.
Jeg blev indkaldt til første møde efter 6 uger tror jeg det var. Det foregik pr. Brev mener jeg. Og varsel er ofte ikke særlig lang ca. 1-2 uger før mødet. Kommunikationen mellem mig og jobcenter/a-kasse foregik både pr. Mail og ved brev.
Hvor hurtigt du skal aktiveres afhænger af din alder. Under 30 år er det inden for 3 måneder og over 30 er det indenfor 9 måneder. Men aktivering kan fx bare være et jobsøgningsforløb - det er ikke så slemt 
Systemet er som sådan ikke så slemt - man bliver indkaldt til møde ind i mellem. Det er nok mere frusterende at bruge tid på møder man ikke føler man får noget ud af med jobkonsulenter, som alle er rigtigt søde,måske ikke er såååå kompetente og hvor mange af dem har tendens til at gentage den samme information igen og igen fx først ved møde på jobcenter og derefter samme info ved møde på a-kasse. Det er lidt en tung bureaukratisk maskine hvis du spørger mig. Men så meget tid går der trods alt heller ikke med det sådan alt i alt. For mig var hele den kontakt til systemet et nødvendigt onde og ikke noget der rigtigt hjalp mig i min jobsøgning. Nu har jeg heldigvis fået et vildt godt job indenfor mit faglige område 
men lad mig sige det sådan - jobcenter/a-kasse/2.aktør lærte mig ikke noget om jobsøgning som jeg ikke selv havde læst eller undersøgt. Så ja 
iøvrigt var mængden af møder ikke overvældende - nok fx 2-3 pr måned
Anmeld