Dagpenge :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.203 visninger
20 svar
12 synes godt om
8. november 2014

Anonym trådstarter

Hej baby brugere. 

Det er sådan at jeg er jeg gået hen og blevet arbejdsløs. Men vil rigtig gerne vide hvordan jeg skal forholde mig. Jeg har været arbejdsløs i 3 måneder nu, men har ikke meldt mig ledig, da jeg ikke har haft brug for dagpenge. Var det så en fejl? 

Vil gerne lige høre lidt om jeres erfaringer efter start på dagpenge:

Hvor ofte blev I indkaldt til møde med hhv. jobcenteret og a-kassen?
Hvornår efter indmeldelse på jobnet.dk blev I indkaldt til møde?
Foregik det på mail eller pr. brev?
Og med hvor lang tids varsel?

Og foregår kommunikation generelt på brev eller pr mail i jobsøgningssystemet i dag?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2014

Metal

Anonym skriver:

Hej baby brugere. 

Det er sådan at jeg er jeg gået hen og blevet arbejdsløs. Men vil rigtig gerne vide hvordan jeg skal forholde mig. Jeg har været arbejdsløs i 3 måneder nu, men har ikke meldt mig ledig, da jeg ikke har haft brug for dagpenge. Var det så en fejl? 

Og foregår kommunikation generelt på brev eller pr mail i jobsøgningssystemet i dag?

Du skal melde dig ledig den første dag du står uden job. Det gøres på www.jobnet.dk. At du ikke har gjort det, kan have konsekvenser for din ret til dagpenge. 

Indkaldelser fra Jobcentret og fagforeningen kommer gerne digitalt (for de fleste). Reglerne for at få dagpenge vil du ligeledes få tilsendt fra fagforeningen, ellers læs på deres hjemmeside. Jobcentret indkalder gerne til info møde kort tid efter du er meldt ledig. Det samme med fagforening. Herefter skifter intervallerne for kontakt til jobcenter/fagforening meget, ofte cirka hver 3 måned. 

Varsling på møde er som regel minimum en uges tid inden. Og ligesom det meste andet, så foregår tingene digitalt. 

Anmeld

8. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Metal skriver:

Du skal melde dig ledig den første dag du står uden job. Det gøres på www.jobnet.dk. At du ikke har gjort det, kan have konsekvenser for din ret til dagpenge. 

Indkaldelser fra Jobcentret og fagforeningen kommer gerne digitalt (for de fleste). Reglerne for at få dagpenge vil du ligeledes få tilsendt fra fagforeningen, ellers læs på deres hjemmeside. Jobcentret indkalder gerne til info møde kort tid efter du er meldt ledig. Det samme med fagforening. Herefter skifter intervallerne for kontakt til jobcenter/fagforening meget, ofte cirka hver 3 måned. 

Varsling på møde er som regel minimum en uges tid inden. Og ligesom det meste andet, så foregår tingene digitalt. 

Hvorfor skulle det have konsekvenser for retten til dagpenge???  Det er da frit om man synes man har brug for dagpenge eller ej.. så længe man har optjent timer nok til at få dagpenge, og fortsat betaler til a-kassen selfølgelig,  er det da ligegyldigt om man har gået ledig i 4timer eller 6mdr når man melder sig ledig... Eller har jeg overset noget?  

Anmeld

8. november 2014

Snoopy77

Men bliver dagpengesatsen ikke netop beregnet udfra hvor mange timer man har arbejdet de sidste 12 uger inden man melder sig ledig? 

Anmeld

8. november 2014

Nystart

Dp bliver udregnet efter de sidste 3 mdr..... Så det kan altså nemt få konsekvenser...

Anmeld

8. november 2014

lille-fisen

Hej baby brugere. 

Ring til din a-kasse og få et klart svar  på alle dine spørgsmål 

som en anden skriver beregnes dagpenge på baggrund af de sidste tre måneder så ja det kan måske godt havs en effekt for hvor høj en sats du får. 

Jeg blev indkaldt til første møde efter 6 uger tror jeg det var. Det foregik pr. Brev mener jeg. Og varsel er ofte ikke særlig lang ca. 1-2 uger før mødet. Kommunikationen mellem mig og jobcenter/a-kasse foregik både pr. Mail og ved brev.

Hvor hurtigt du skal aktiveres afhænger af din alder. Under 30 år er det inden for 3 måneder og over 30 er det indenfor 9 måneder. Men aktivering kan fx bare være et jobsøgningsforløb - det er ikke så slemt 

Systemet er som sådan ikke så slemt - man bliver indkaldt til møde ind i mellem. Det er nok mere frusterende at bruge tid på møder man ikke føler man får noget ud af med jobkonsulenter, som  alle er rigtigt søde,måske ikke er såååå kompetente og hvor mange af dem har tendens til at gentage den samme information igen og igen fx først ved møde på jobcenter og derefter samme info ved møde på a-kasse. Det er lidt en tung bureaukratisk maskine hvis du spørger mig. Men så meget tid går der trods alt heller ikke med det sådan alt i alt. For mig var hele den kontakt til systemet et nødvendigt onde og ikke noget der rigtigt hjalp mig i min jobsøgning. Nu har jeg heldigvis fået et vildt godt job indenfor mit faglige område 

men lad mig sige det sådan - jobcenter/a-kasse/2.aktør lærte mig ikke noget om jobsøgning som jeg ikke selv havde læst eller undersøgt. Så ja 

iøvrigt var mængden af møder ikke overvældende - nok fx 2-3 pr måned

Anmeld

8. november 2014

mulleh

nu ved jeg ikke hvorfor du er blevet arbejdsløs, altså om du selv har sagt op eller er blevet fyret. (Det rager heller ikke mig) ville bare sige at hvis man selv har sagt op, får man 3 ugers kantæne. (Staves) 

Anmeld

8. november 2014

Boble123

Nej rolig nu!

Hvis du ønsker at søge dagpenge nu skal du først og fremmest melde dig ledig på Jobnet.dk. Du kan først få dagpenge fra den dag du er registreret som ledig på Jobnet.

Det næste du skal gøre er, at kontakte din a-kasse, så du kan få oplyst hvilke oplysninger a-kassen skal bruge for at kunne behandle en sag på dig.

Det er korrekt at din dagpengesats beregnes ud fra dine 3 seneste månedslønindberetninger (12 uger hvad man er uge- eller 14 dages lønnet). Det at du har gået ledig i et par måneder inden du beslutter dig for at søge dagpenge vil altså ikke påvirke din sats ... Man bruger de 3 seneste måneder hvor man har fået løn til at lave beregningen.

Du bliver indkaldt til møde cirka hver 3. måned. 

Så slap du bare af. Det vigtigste er at du får meldt dig ledig på Jobnet og får kontaktet din a-kasse. 

Anmeld

8. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Boble123 skriver:

Nej rolig nu!

Hvis du ønsker at søge dagpenge nu skal du først og fremmest melde dig ledig på Jobnet.dk. Du kan først få dagpenge fra den dag du er registreret som ledig på Jobnet.

Det næste du skal gøre er, at kontakte din a-kasse, så du kan få oplyst hvilke oplysninger a-kassen skal bruge for at kunne behandle en sag på dig.

Det er korrekt at din dagpengesats beregnes ud fra dine 3 seneste månedslønindberetninger (12 uger hvad man er uge- eller 14 dages lønnet). Det at du har gået ledig i et par måneder inden du beslutter dig for at søge dagpenge vil altså ikke påvirke din sats ... Man bruger de 3 seneste måneder hvor man har fået løn til at lave beregningen.

Du bliver indkaldt til møde cirka hver 3. måned. 

Så slap du bare af. Det vigtigste er at du får meldt dig ledig på Jobnet og får kontaktet din a-kasse. 

Sådan vil jeg jo også mene det hænger sammen ellers ville min svigerfar da have været på røven dengang han meldte sig ledig efter at have taget "fri for egen regning" i nogen måneder efter han blev opsagt han havde haft en rigtig godt lønnet job, og deraf en fin opsparing han kunne tære på de måneder, det burde man jo ikke blive straffet for  

Anmeld

8. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Dobbelt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.