Øgede afgifter på det usunde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

764 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. august 2009

Helle30

I næste uge præsenterer S og SF et skatteudspil, der sigter på at lægge afgifter for ekstra 3,9 mia kr. om året på de varer, der betegnes som usunde. Et bud er, at cigaretter skal koste ca. 10 mere pr pakke og en pose slik 2 kr. ekstra.
 Pengene tænkes brugt til behandling af kræft, andre livstruende sygdomme og til forebyggelse.

Hvad mener I? Er de øgede afgifter ok? Skulle den ekstra indtægt evt. bruges anderledes?

- Helle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2009

FrkT

Jeg synes idéen er god nok. MEN jeg synes absolut ikke den er iorden som den er! Skal de usunde ting sættes op i pris, så bør de også sætte prisen på grøntsager, frugt og andet sundt ned i pris. Jeg synes i forvejen tingene er mega dyre her i Danmark, og kan ikke forstå de siger at vi er billige med usunde ting i forhold til fx Norge, hvor jeg VED at både sodavand og chips næsten kun koster det halve af hvad det gør her i Danmark (svigermor er norsk). Kun cigaretter er dyrere i Norge end i Danmark af de "usunde ting", som de vil øge afgiften på. Så den sammenligning kan jeg ikke forstå. Men fair nok de ting skal være dyrere, hvis de bare sætter prisen på de sunde ting ned til gengæld! Synes ikke det skal dreje sig om at få et stort overskud ud af det, for det er en billig måde at vinde penge ind på, og så handler det ikke om at vi skal leve sundere osv., så handler det reelt bare om at regeringen skal tjene nogle penge ind, og vi må lide under det.

Anmeld

23. august 2009

Zeta

Skatteskruen får lige en tand mere på hjulet må man sige. Og Danmark er i forvejen 75% dyrere end gennemsnittet i EU på dagligvarer, så nu skal vi altså betale endnu mere. De er rablende gale på Christiansborg.

Jeg hverken ryger eller spiser usundt, men sætter man disse grupper op i pris, så sker der bare det som FØR man satte afgifterne ned år tilbage, at folk køber det i udlandet, især tyskland og sverige, og så går det udover betalingsbalancen.

Så nej, forslaget er dybt latterligt og på ingen måde gennemtænkt.

Anmeld

23. august 2009

Lone Jakobsen

FrkT skriver:

Jeg synes idéen er god nok. MEN jeg synes absolut ikke den er iorden som den er! Skal de usunde ting sættes op i pris, så bør de også sætte prisen på grøntsager, frugt og andet sundt ned i pris. 

Men fair nok de ting skal være dyrere, hvis de bare sætter prisen på de sunde ting ned til gengæld! Synes ikke det skal dreje sig om at få et stort overskud ud af det, for det er en billig måde at vinde penge ind på, og så handler det ikke om at vi skal leve sundere osv., så handler det reelt bare om at regeringen skal tjene nogle penge ind, og vi må lide under det.

jamen det var lige nøjagtigt min tanke.
det er okay at de vil sætte afgifterne op på de usunde ting.... men så sæt priserne tilsvarende ned på de sunde.

Anmeld

23. august 2009

LineD

Mon vi snart skal til at have bøder for manglende motion også... HMPF!

Anmeld

23. august 2009

AstridM

Hvad med at sætte afgifterne NED på det sunde i stedet for at flå det sidste skind der er på næsen.

Jeg er helt med på den med at "tvinge" folk sunde men ikke ved at gøre intet ved at almindelige ikke kan købe sundt og så gøre det dyre endnu mere dyrt.

Anmeld

23. august 2009

karina1980

jeg synes måske de skulle starte med at sætte afgiften ned på det sunde, cigaretter har ikke lavet andet end stige de sidste mange år alligevel og det skaber ikke færre rygere, dem der vil ryge rygere og så spare de på et andet område, som regel det helt sunde,

jeg har aldrig forstået politik og tror bestemt hellere aldrig jeg kommer til det, synes mange af deres forslag om sundhed og lign er helt hen i vejret

og så synes jeg måske ikke at man skal hæve priserne på en hel masse når folk i forvejen har små penge i mange hjem pga krisen, som jo endnu ikke er vendt

Anmeld

23. august 2009

Ni-ko-li-ne

jeg synes faktisk det er OK at sætte mere afgift på de usunde varer men kun hvis man samtidig sænker prisen på det sunde...

Anmeld

23. august 2009

Vingummien

Syntes det er helt fint at de gør det, vil nok virke en del på overvægt og rygerlunger osv.

Men altså, de skulle tage at sætte priserne ned på det sunde, vi får langt fra det grønt vi skal have for det er virkelig dyrt hvis vi 3 skal have et hvis antal grønt om dagen, det har vi simpelhen ikke råd til, og elsker sådan noget, og ved der  er mange der står i samme situation.

Anmeld

23. august 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
ka-ri-na skriver:

jeg synes faktisk det er OK at sætte mere afgift på de usunde varer men kun hvis man samtidig sænker prisen på det sunde...

Helt enig !!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.