Hvad gør rygning endelige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.047 visninger
12 svar
4 synes godt om
3. november 2014

got2b

Ja, jeg sad og læste og set en masse forskelligt om hvad rygning gør når man er gravid, altså ved barnet. Nogle som er kloge ved det område eller skal jeg snakke med min jordemoder om det? (: 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2014

Købmagerkonen

got2b skriver:

Ja, jeg sad og læste og set en masse forskelligt om hvad rygning gør når man er gravid, altså ved barnet. Nogle som er kloge ved det område eller skal jeg snakke med min jordemoder om det? (: 

Sundhedsstyrelsen har udgivet en pjece som indeholder informationer om rygning og graviditet. Der kan du sikkert få svar på dine spørgsmål Link til pjece

Anmeld

3. november 2014

got2b

FruOlsen skriver:

Sundhedsstyrelsen har udgivet en pjece som indeholder informationer om rygning og graviditet. Der kan du sikkert få svar på dine spørgsmål Link til pjece

Mange tak (:

Anmeld

3. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

fra apoteket.dk

Rygnings påvirkning af barnet

Når du ryger, inhalerer du flere tusinde skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte, som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer).
Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, du ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at du er færdig med at ryge.
Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer gennemsnitligt 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere.
Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.
Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.
Ligeledes har børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.
Når barnet er født, er det vigtigt, at man ikke ryger inden døre, da røgen forsat kan skade barnet.

Anmeld

3. november 2014

got2b

Mor11 skriver:

fra apoteket.dk

Når du ryger, inhalerer du flere tusinde skadelige stoffer. Et af dem er nikotin, som får dine blodårer til at trække sig sammen. Desuden danner du kulilte, som sætter sig på de iltbærende blodlegemer (de røde blodlegemer).
Det betyder, at barnet får mindre ilt og næring i den periode, du ryger. Barnets puls stiger og forbliver forhøjet 30-40 minutter efter, at du er færdig med at ryge.
Moderkagen fungerer som regel dårligere hos rygere end hos ikke-rygere. Børn født af mødre, der ryger 10-20 cigaretter daglig, vejer gennemsnitligt 200-250 g mindre, sammenlignet med børn af ikke-rygere.
Det er alt på barnet som er mindre, det vil sige også hoved, længde og de indre organer. Rygere har øget risiko for at abortere, ligesom det er sværere at blive gravid, hvis man ryger.
Efter fødslen er børn af rygere oftere syge. Børnene fødes med en nedsat lungefunktion, som holder sig resten af livet. Derudover har børn af rygere større risiko for at udvikle hoste og astma, ligesom der er undersøgelser, der viser, at disse børn oftere er indlagt på hospitalet end børn af ikke rygende forældre.
Ligeledes har børn af rygere en større risiko for bl.a. vuggedød, kolik, astmatisk bronkitis og mellemørebetændelse.
Når barnet er født, er det vigtigt, at man ikke ryger inden døre, da røgen forsat kan skade barnet.

Tak for dit svar! 

Puha, det der ord vuggedød, det slår godt nok knuder i min mave da. Jeg er ikke selv ryger, men min kæreste ryger desværre, jeg stoppede for tre år siden præcis faktisk, og det er jeg så glad for nu. Gad vide om det os gælder hvis faren ryger, altså med vuggedød.

Anmeld

3. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
got2b skriver:

Tak for dit svar! 

Puha, det der ord vuggedød, det slår godt nok knuder i min mave da. Jeg er ikke selv ryger, men min kæreste ryger desværre, jeg stoppede for tre år siden præcis faktisk, og det er jeg så glad for nu. Gad vide om det os gælder hvis faren ryger, altså med vuggedød.

Det gør det hvis han ryger indendørs.. 

Fra Sundhedsstyrelsen:

AKTA OM PASSIV RYGNING OG BØRN (ALDER 0 – 15 ÅR)

De skadelige stoffer fra røgen spredes i luften og opsamles i møbler, gardiner og tæpper. Børn optager de skadelige stoffer når de indånder luften og kravler på gulvet og bevæger sig i møblerne.

Den samme mængde røg i et rum gør større skade på børn end voksne, fordi:

Børn er mere aktive
Børn ofte roder rundt på gulvet og i møblerne
Børn trækker vejret flere gange i minuttet end voksne gør
Børn har en mindre krop end voksne

HVORNÅR UDSÆTTES BØRN FOR PASSIV RYGNING

Børn tåler ikke passiv rygning. De 200 skadelige stoffer i røgen påvirker børn så de bliver mere syge.

Børn er udsat for passiv rygning, når de indånder luften i et rum hvor der ryges – eller der har været røget.

Tobaksrøgen i et rum består af to forskellige typer af røg, dels den røg, som rygeren puster ud i luften efter inhalering (hovedstrømsrøg), og dels den røg, som kommer fra selve gløden (sidestrømsrøg). Sidestrømsrøgen er den farligste - og den udgør normalt 85 pct. af den røg, som passive rygere indånder.

Fakta om passiv rygning og små børn

Små børn der udsættes for passiv rygning har:

oftere mellemørebetændelse
flere forkølelser
øget risiko for vuggedød
øget risiko for allergi og astma

Anmeld

3. november 2014

got2b

Mor11 skriver:

Det gør det hvis han ryger indendørs.. 

Fra Sundhedsstyrelsen:

AKTA OM PASSIV RYGNING OG BØRN (ALDER 0 – 15 ÅR)

De skadelige stoffer fra røgen spredes i luften og opsamles i møbler, gardiner og tæpper. Børn optager de skadelige stoffer når de indånder luften og kravler på gulvet og bevæger sig i møblerne.

Den samme mængde røg i et rum gør større skade på børn end voksne, fordi:

Børn er mere aktive
Børn ofte roder rundt på gulvet og i møblerne
Børn trækker vejret flere gange i minuttet end voksne gør
Børn har en mindre krop end voksne

HVORNÅR UDSÆTTES BØRN FOR PASSIV RYGNING

Børn tåler ikke passiv rygning. De 200 skadelige stoffer i røgen påvirker børn så de bliver mere syge.

Børn er udsat for passiv rygning, når de indånder luften i et rum hvor der ryges – eller der har været røget.

Tobaksrøgen i et rum består af to forskellige typer af røg, dels den røg, som rygeren puster ud i luften efter inhalering (hovedstrømsrøg), og dels den røg, som kommer fra selve gløden (sidestrømsrøg). Sidestrømsrøgen er den farligste - og den udgør normalt 85 pct. af den røg, som passive rygere indånder.

Fakta om passiv rygning og små børn

Små børn der udsættes for passiv rygning har:

oftere mellemørebetændelse
flere forkølelser
øget risiko for vuggedød
øget risiko for allergi og astma

Når jeg har født, så bliver han jaget ud og ryge, da vi os flytter inden jeg skal føde. 

Anmeld

3. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
got2b skriver:

Når jeg har født, så bliver han jaget ud og ryge, da vi os flytter inden jeg skal føde. 

Husk på at hvis du bliver udsat for passiv rygning under graviditeten, så gør baby også. Jeg er IKKE fanatisk, men ville helt klart sende manden ud allerede nu hvor baby er i maven  

én ting er at være i et rygerhjem engang imellem, men hvis man bor i det, så er det sgu meget røg der passerer ned til baby på 9måneder.  

Anmeld

3. november 2014

aarhusmor

Jeg læste et eller andet sted i går at moderens rygning havde forbindelse til adhd ved barnet

Anmeld

3. november 2014

migxher

Mor11 skriver:

fra apoteket.dk

Det sidste kan jeg nikke genkendende til. Min mor røg med mine 3 små søskende og de har alle 3 haft asiatisk bronkitis som små og min eneste søster har bøvlet med mellemørebetændelse og andet med ørene. Om det er pga af rygning skal jeg ikke kunne sige men det skulle da ikke undre mig.

En andenbette pige jeg kender er konstant syg, som virkelig tit. Dog kun småting, forkølelse, feber mm. Men nok til at moren må få hende passet tit fordi hun jo skal arbejde. Hun røg også under graviditeten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.