Maveonde ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.419 visninger
8 svar
0 synes godt om
22. august 2009

Ox.

Hej piger ...

Jeg søger lidt godt råd, da min lille datter på 12 dage, har haft mavebøvl de sidste par dage ...

Hun får ikke rigtig bøvset, hendes mave larmer og hun kommer ikke af med så meget afføring som hun har gjort før .. Kan det være min mælk?

Hun sover meget overfladisk fordi hun har ondt kan man se, så jeg ville høre om i eventuelt har lidt idéer til hvad jeg kan gøre for min lille prinsesse, puha det gør ondt når man føler sig magtesløs ..

Håber i kan hjælpe ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. august 2009

Mormilla

Prøv at lave cykel øvelser med hende`s ben eller laver cirkel bevægelser i urets retning omkring navlen...

Min søn har os haft problemer med maven og vi laved de øvelser... Hvis det ikke hjælper så prøv at snak med din læge...

Go bedring med hende...

Anmeld

22. august 2009

Ayasmor

Det havde jeg også med min datter dengang. Hun havde nogle opstartsproblemer med tarmene som allerede startede på 4. dagen. Men vi lavede også de øvelser so Mormilla nævner, og her hjalp de en smule. Ellers kan du altid kontakte vagtsundhedsplejersken.. De plejer som regel at have lidt mere styr på det, end vagtlægen..

Anmeld

22. august 2009

LISBETH:-)

SussieOx skriver:

Hej piger ...

Jeg søger lidt godt råd, da min lille datter på 12 dage, har haft mavebøvl de sidste par dage ...

Hun får ikke rigtig bøvset, hendes mave larmer og hun kommer ikke af med så meget afføring som hun har gjort før .. Kan det være min mælk?

Hun sover meget overfladisk fordi hun har ondt kan man se, så jeg ville høre om i eventuelt har lidt idéer til hvad jeg kan gøre for min lille prinsesse, puha det gør ondt når man føler sig magtesløs ..

Håber i kan hjælpe ..

Ja, babymassage med cirkelbevægelser rundt om navlen, og cykelbevægelser med benene. Er hun samtidig meget ked af det? Eller er det bare rumlen og urolighed eller hvordan?

Hvis det fortsætter ville jeg ringe til sundhedsplejesken eller lægen.

Håber det snart går over!!

Lisbeth

Anmeld

22. august 2009

3rollinger

SussieOx skriver:

Hej piger ...

Håber i kan hjælpe ..

Hej Sussie

Jeg skrev dette til min bror den anden dag og har faktisk bare kopieret mailen til dig:

Jeg har en amerikansk babybog som helt perfekt beskriver de ting jeg gjorde ved mine unger da de havde luft i maven og som maaske kan forklare hvor Anton har luft i maven, saa here goes:

Getting the Wind out of Gassy Babies 
Swallowing air and passing gas is a normal part of growing up. But excessive intestinal gal can make a young baby misarable. A mother of one of my gassy little patients describes these bloated episodes: When my daughter is trying to pass gas, it is like a mother going through a difficult labour. Try these ways of getting the air out.

Letting Less Air in
If breastfeeding, be sure baby's lips form a good seal far back on the areola.
If bottlefeeding, be sure baby'slips are positioned on the wide base of the nipple, not just on the tip.
Eliminate fuss foods from your diet if breasfeeding.
Keep baby upright (at about a fortyfive degree angel) during a half hour after feeding
Avoid prolonged sucking on pacifiers.
Respond promptly to a baby's cry
Getting more air out
First and foremost be sure to burp baby during and after feedings.
Abdominal massages
baby bends

Gassy foods
Broccoli, onions, brussels sprouts, green peppers, cauliflower, cabbage.

Baby bends
Besides creative rocking, baby bends are great for untensing baby, especially for a baby with pain in the gut. Here are some timetested favorites, most of which are not effective when baby is at the peak of an attack. Do what you can to calm baby somewhat first, then he'll be more able to receive the physical benefits of bening.

The gas pump. Grasp both lower calves and pump babys legs, knees to tummy. Occasionally alternate the pumping actions with bicycling motions.

The colic curl. This is a favorite of tens babies who stiffen and arch their backs and have difficulty relaxing and molding into any holding position. Cradle baby with him sitting in your arms facing forward, resting his back against your chest. Bending baby relaxes the abdoming and back muscles, which often relaxes the whole baby. If your arms give out, try the kangaroo carry in the baby sling. Or if you and baby like eye contact an like to play facial gesture games, reverse the bend. Hold baby's back away from you and bend his legs up against your chest.

Roll out the pain. Drape baby tummy down over a large beach ball and roll him back and forth in a circular motion. Lay a securing hand on baby's back while rolling.

Press out the pain. Drape the awake baby stomach down on a cushion, with his legs dangling over the edge, to apply some soothing pressure to his belly.

The big hand. Dads, place the palm of your hand over baby's navel and your fingers and thumbs circkling baby's abdomen. Let baby lean his tense abdomen against your warm hand.

The I love U touch. Picture an upside down U over the surface of your baby's abdomen. Underneath are your baby's tense intestines, which need relaxing, and the colonn out of which you try to massage the gas. Rub some warm oil into your hands and knead baby's tens abdomen with your flattened fingeres in a circular motion. Start with a downward stroke for the I on babys left side (your right) This stroke moves gas down and out of baby's descending colon. Then massage along the opside down L moving the gas along the transverse portions of the colon and down the descending colon again. Then massage along the upside down U stroking along the ascending colon, across the transverse and down the descending colon. Abdominal massages workd best with baby on your lap, feet facing you

Anmeld

22. august 2009

Ox.

Hun græder også samtidigt, og man kan se på hende at hun har ondt ...
Det med cykelbenene har vi prøvet, men den virker deværre ikke ..

Anmeld

22. august 2009

LISBETH:-)

Hvis det fortsætter ville jeg kontakte vagtægen i morgen - eller før hvis det bliver være.

Det er meget normalt at babyer har ondt i maven, men ikke over længere tid.

Nogen siger også at 100 ml vand blandet med 1 tsk sukker, kogt op og afkølet skulle hjælpe. Har aldrig selv prøvet det..

Anmeld

22. august 2009

Amelia<3

SussieOx skriver:

Hej piger ...

Håber i kan hjælpe ..

Min datter havde det samme problem med maven, og hun sagde at jeg skulle tage 20 ml vand og en tsk sukker og koge det,(man giver lidt af gangen)hjalp rigtig meget.

Eller prøv at lægge hende på dine lår, og masser hendes ryg det hjælper med at bøvse.

Anmeld

22. august 2009

mor_sabina

SussieOx skriver:

Min lille Phillip døjede også med maven i de første uger og jeg løftede hans ben op med en hånd ligesom når man pusler og rystede dem let. Har du lagt mærke til om det hjælper når du pusler hende? Herhjemme virkede cykelbevægelserne nemlig ikke det andet virkede bedre for os så håber da det kunne være til gavn hos jer også det er nemlig hårdt når man kan ´se de har ondt. Men også rart at huske på at mor er den bedste i lige præcis de situationer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.