Jeg er anonym, da jeg ikke vil risikere genkendelse. Dette er et oplæg til debat og ikke et konkret spørgsmål.
Jeg kender en familie, far, mor og barn på to. Forældrene er ikke helt unge og havde svært ved at opnå graviditet. Så gik hun på radikal kostomlægning, droppede gluten, mælk og meget andet og blev herefter gravid. Hun har holdt fast i de ændrede kostvaner, fordi hun fik det meget bedre af dem, og har overført samme principper til sit barn. Han må ikke få gluten, sukker, kartofler og en masse andet. Jeg kender ikke alle principperne. Han er ikke allergiker eller andet, det er hendes overbevisning, at det er bedst for ham.
Når de er på besøg hos andre, sorterer hun i, hvad han må få. Eksempel: Jeg havde bagt boller, da jeg ikke kendte til principperne, og hun bad mig skjule dem for ham. Så spiste hun og manden og vi andre boller, og han fik en frugtstang. Hun går selv på kompromis og giver sig selv lov til at spise noget uden for "reglerne", men er totalt konsekvent med ham. Hun skjuler for ham, at hun selv spiser brød og kartofler osv., gemmer sin bolle under servietten og spiser af den i smug.
Han er nu så stor, at han peger på den mad, andre spiser, og det giver problemer, når han ikke må få det og græder og plager. De ryger i konflikter med bl.a. bedsteforældrene, fordi disse kan "komme til" at sige "Lad ham da smage!", og der går længere og længere imellem, at de besøger andre. I forvejen er de meget isolerede - selvvalgt, hvilket jo er ok - men det er nu blevet mere udtalt, fordi det at spise hos andre giver problemer.
Moren har stolt sagt til mig, at hun er glad for, han er så slank. I min verden skal man ikke stile efter, at et barn på to ligefrem er slankt.
Forældrene er veluddannede og intelligente, og jeg tror ikke, drengen bliver fejlernæret, men jeg oplever, at moren har svært ved at skelne mellem sine egne og sønnens behov for en bestemt slags mad. Det provokerer også lidt, at han får den evige frugtstang stukket i hånden for at få afledt opmærksomheden, mens moren i smug spiser det "forbudte". Og så ser jeg en farmor og farfar, der prøver ikke at blande sig, men alligevel har svært ved at lade være, og som ved, at de ikke får lov at passe ham foreløbig, fordi moren ikke stoler på, de ikke lader ham smage det forbudte.
Hvad tænker I om dette?