Sosu - hjælp ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.025 visninger
17 svar
5 synes godt om
18. oktober 2014

Princesspigen

jeg har tidliger lavet et opslag omkring hjælp med uddannelser og undersøger vildt hvad jeg skal stille op med mit liv, jeg har store drømme om at flytte sammen med min kæreste igen men det kan ikke lade sig gøre på den su jeg får nu på vuc..

jeg overvejer meget kraftigt en sosu til trods for min skæve ryg, men hvis der sidder nogle der ude som er sosuér, kan i så ikke fortælle om jeres job, om hvad i laver til hverdan ? (jeg ved der er mange ting/indgange inde for sosu hvis man ønsker det )  og evt hvor hårdt det er fysisk for jer

på forhånd tak, sara

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2014

Tip!

Jeg har flere kollegaer der er sosu assistenter

De laver primært det samme som os pædagoger... 

Varetager borgernes behov, ture ud af huset, praktiske ting, personlig hygiejne.... 

Men der hvor jeg ser forskellen, er at de har et bedre kendskab til medicin og sondemad... Det er de bare knald dygtige til (hvert fald mine kollegaer) 

Anmeld

19. oktober 2014

L-Mortil3

Som du selv skriver har vi som assistenter mange forskellige opgaver jeg kan skrive lidt om opgaverne fra de steder jeg har jobbet ;-)

hjemmeplejen: personlig hygiejne (ikke ret fysisk hårdt her, da de fleste hjemme er nogenlunde mobile), varme mad, vaske tøj , gøre rent ( ikke godt hvis du har dårlig ryg) , man kører i bil (ass og spl i hvert fald) så der er mange ud og indstigninger.

medicinsk afd: pers hyg. Lidt mere omfattende, ellers normal oppasning, medicin osv. Katheter pleje, sonde pleje , injektioner osv

nuværende, bosted for fysisk og psykisk udviklingshæmmede. Et sted hvor vi er både pædagoger og ass. 

Der er meget pers hygiejne , mange tunge flyt, mange liftbrugere, du skal være psykisk og fysisk stærk, have god forståelse for egen autoritet, jeg er her desuden medicin ansvarlig, superviser og vejleder så jeg har en del undervisningstimer , hvilket giver meget... Vi bruges her meget til sonde, katheter, medicin og undervisning...

Kan du klare sådan en uddannelse med dårlig ryg, ja det kan du sagtens... Kan du klare arbejdet med dårlig ryg, BUM den var værre... Så skal du VIRKELIG overveje hvor du søger hen bagefter , du får prøvet kræfter med det meste i dine praktikker, men livet som SSA er fysisk hårdt ligemeget hvordan du vender og drejer det...

- knus Line, der selv har en meget skidt ryg i en sølle alder af godt 28

Anmeld

19. oktober 2014

Princesspigen

tak for jeres svar.. jeg syndes virkelig det er svært at finde ud af hvor jeg skal hen af uddannelses mæssigt, dårlig ryg, igeng men en 9 kl eksamen og mor til en pige på 2.. mange af de ting jeg gerne vil kan jeg ikke enten pga ryg, pga skole-mangel, eller fordi det er områder der bare ikke er læreplader inden for..

Anmeld

19. oktober 2014

L-Mortil3

Princesspigen skriver:

tak for jeres svar.. jeg syndes virkelig det er svært at finde ud af hvor jeg skal hen af uddannelses mæssigt, dårlig ryg, igeng men en 9 kl eksamen og mor til en pige på 2.. mange af de ting jeg gerne vil kan jeg ikke enten pga ryg, pga skole-mangel, eller fordi det er områder der bare ikke er læreplader inden for..

Jeg tror også det handler om du må se mulighederne frem for begrænsningerne ;-) jeg har en rigtig flot eksamen og kom f.eks ind på medicin studiet (drøøøøømmen!!!!!) men der var den ældste lille og det passede bare slet ikke... Sygeplejerske havde jeg ikke meget fidus til da det indebar kørsel fra Herodes til Pilatus med praktik osv , igen fandt jeg det ikke optimalt... Jeg havde sværget jeg ikke skulle være assistent , men her er jeg så, jeg nøjes, for det er det man nogen gange gør for sine børn ;-) og nu stortrives jeg med min udd. Med årene kommer flere overbygninger og ansvar, og nu lærer jeg jo så nye op og sender faklen videre ;-)

Jeg ved ikke hvor slem din ryg er, men jeg kan tale ud fra min, jeg har MB Scheuermann og scoliose, slidg igt og to prolaps'er. Jeg sværger til min træning, for den SKAL man død og pine overholde hvis man vil have en bedre livskvalitet , så får jeg selvf. Medicin også... Der jeg gerne vil hen er bare at det ikke er min ryg der bestemmer hvad jeg kan og ikke kan, det gør JEG ! Og så sammensætter jeg dagens opgaver så det fungerer (prioritering)...

Måske det kunne hjælpe dig at lukke øjne og øre for hvad der ikke har fungeret før/ hvad du tror der ikke fungerer og så spring ud i det? Man skal jo starte et sted tænker jeg :-)

Nu må du ikke tage det jeg skriver som en surt opstød på bogen måde, men man kan nemt male sig selv ind i et hjørne med "jeg kan ikke" "jeg vil ikke@ du ved ;-)

Anmeld

19. oktober 2014

Morjanne76

Som  jeg læser det, er det så ikke social og sundhedshjælper uddannelsen du overvejer at søge ind på?

Lige meget hvad, tror jeg ikke at du kan holde til det i din ryg. Jeg er normalt ikke problemer med ryggen, men har trods det haft ondt i ryggen i perioder. Man bruger sin krop meget og det er gentagende gange de samme belastninger, man udsættes for. Op og stå/ ned og sidde, forflytninger, hjælpe med personlig pleje, rengøringer osv.

Jeg er forresten social og sundhedsassistent, men har valgt at læse videre til sygeplejerske. 

Du skulle måske overveje noget mere stillesiddende arbejde.

Anmeld

19. oktober 2014

Sissel

Jeg er sosu hjælper, og jeg døjer som sådan ikke med dårlig ryg. Men har haft bækkenløsning under alle graviditeter og døjer med iskiasnerven når jeg ikke er gravid. Og det kan altså mærkes! Jeg har arbejdet både på plejehjem og i hjemmeplejen og begge dele var lige hårdt for mig. Så synes virkelig du skal overveje om det er den rette uddannelse for dig. Det er jo også spild af tid at tage uddannelsen, hvis det så viser dig i sidste ende at du ikke kan bruge den til noget. Desuden er det røv svært at få arbejde, ihvertfald i Jylland. 

Anmeld

19. oktober 2014

Hønsemor

Jeg er ved at læse til social- og sundhedshjælper..

Jeg lider af kroniske smerter i hele kroppen, og jeg er snart færdig uddannet.. Som en skriver så handler det om at se muligheder og ikke begrænsninger. Jeg vil ikke lyve og sige jeg ikke har været ved at give op pga. mine smerter, men er også kommet frem til at jeg må passe på min krop og bruge alle de teknikker og hjælpemidler der er i f.eks en forflytning. For som hjælper på f.eks plejehjem er der rigtig mange forflytninger og det er hårdt for kroppen, især hvis man ikke bruger ens hjælpemidler, kollegaer, eller lider under smerter i forvejen..

Jeg lider bla. selv af skæv rygsøjle, og jeg kan mærke, hvis jeg ikke har brugt de rigtige hjælpemidler..

Men som lægerne der frarådede mig uddannelsen og alle andre uddannelser (blev rådet til at søge invalide pension) også sagde, så det kun en selv der kan lave sidste vurdering af ens situation, men tiden på arbejdsmarkedet, kan blive forkortet markant..

Anmeld

19. oktober 2014

Princesspigen

Morjanne76 skriver:

Som  jeg læser det, er det så ikke social og sundhedshjælper uddannelsen du overvejer at søge ind på?

Lige meget hvad, tror jeg ikke at du kan holde til det i din ryg. Jeg er normalt ikke problemer med ryggen, men har trods det haft ondt i ryggen i perioder. Man bruger sin krop meget og det er gentagende gange de samme belastninger, man udsættes for. Op og stå/ ned og sidde, forflytninger, hjælpe med personlig pleje, rengøringer osv.

Jeg er forresten social og sundhedsassistent, men har valgt at læse videre til sygeplejerske. 

Du skulle måske overveje noget mere stillesiddende arbejde.

Problemet er at de stille siddende arbejder jeg kan finde er ting jeg ikke fagligt kan da jeg kun er ved at afslutte en 9 kl eksamen.. Jeg er ikke interesseret i hue-uddannelser eller alt alt for lange uddannelser da jeg er meget skoletræt og ikke fagligt stærk.. Og pc arbejde er slet ik mig 

Anmeld

19. oktober 2014

Princesspigen

Sissel skriver:

Jeg er sosu hjælper, og jeg døjer som sådan ikke med dårlig ryg. Men har haft bækkenløsning under alle graviditeter og døjer med iskiasnerven når jeg ikke er gravid. Og det kan altså mærkes! Jeg har arbejdet både på plejehjem og i hjemmeplejen og begge dele var lige hårdt for mig. Så synes virkelig du skal overveje om det er den rette uddannelse for dig. Det er jo også spild af tid at tage uddannelsen, hvis det så viser dig i sidste ende at du ikke kan bruge den til noget. Desuden er det røv svært at få arbejde, ihvertfald i Jylland. 

Uddannelses vejlederene her siger der er meget arb at hente (Nordsjælland) 

men i forhold til ryg er det os at jeg meget kraftigt overvejer om det er det eller hvad jeg skal for et eller andet skal jeg jo

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.