Anonym skriver:
Åhh jeg er sådan i tvivl....
De af jer som er gået ud af et langvarigt forhold (og som har børn sammen), hvordan tog I den endelige beslutning?
Jeg er sådan i tvivl om vores forhold, vi er gift og har været det i en del år, vi har børn sammen, alle skolebørn.
Vi har haft snakken en del gange om hvordan vi undgår der går "leverpostej" i vores kærlighedsforhold, men vi falder altid tilbage i den gamle velkendte rumle efter nogen tid.
Jeg elsker min mand, men har efterhånden sværer og sværer ved at forblive lykkelig, da jeg føler der går FOR meget tummerum i den, jeg mener det er jo okay ifht vores børn, at dagligdagen bare kører, men ifht vores kærlighedsforhold er det FOR meget tummerum.
Vi har sex sammen, ca. 1 om ugen, men KUN hvis jeg bedef om det (eller ligger op til det), og prøver jeg at ligge op til det inden det rent faktisk skal ske (altså siger, gør noget først på aftenen, som ligger op til sex senere for jeg altid svaret "måske").....Aldrig et Yes, eller jeg glæder mig 
Jeg føler min mand er blevet "kærlighedsdoven", såen lidt ala "vi/jeg har dt jo meget godt, så hvorfor ændre noget".... Men det har jeg det bare meget meget svært ved..
Såh de af jer som brød, hvordan tog I den endelige beslutning?
Og er der nogle som har tanker eller gode råd, så vi kan undgå skilsmisse?

Ud fra din beskrivelse mener jeg slet ikke skilsmisse skal på bordet endnu, jeg tror umiddelbart godt i kan få løst de problematikker i står overfor. Måske det kan være hensigtsmæssigt at kontakte en parterapeut, med henblik på at få værktøjer, måske vil din mand så få øjnene op for at du mangler noget i jeres forhold.
Jeg kan også anbefale nogle bøger, jeg tror du kan finde dem på biblioteket hvis du ikke vil købe dem:
http://www.saxo.com/dk/mars-og-venus-faar-konflikter_john-gray_haeftet_9788721032067
http://www.saxo.com/dk/mars-begaerer-venus-venus-elsker-mars_john-gray_haeftet_9788721027971
Jeg vil også sige at jeg ved af erfaring at man let lægger hele ansvaret og skylden over til partneren, og siger "det er også bare fordi han ikke.." eller "hvis han nu bare..". Jeg kan sagtens forstår tankerne bag, man føler man er den eneste der gør noget, og det er muligvis også rigtigt -MEN den eneste du kan ændre på er dig. Du bliver nødt til at give slip på at fordele ansvaret og i stedet med løftet pande påtage dig rollen som den der vil skabe bedring i jeres forhold - vær stolt af det i stedet for at ærgre dig over hans manglende indsats. Hvis du prøver at følge rådende i bøgerne, hvis du ændrer din adfærd og taktik i forhold til din mand, så er det jo muligt at hans adfærd vil ændre sig. Måske er alt der skal til for at jeres forhold kommer på ret spor at du finder en anden tilgang, din mand behøver måske ikke være en bevidst del af "planen", måske skal hans bare opleve at du ændre noget, for at han selv bliver inspireret (bevidst eller ubevidst). Det hele starter hos dig
Det kan selvfølgelig være hårdt at stå med ansvaret, men husk samtidig den befrielse det er at du kan gøre en forskel, uden at skulle forholde dig til om han gør det. Du skal gøre en forskel for din skyld, hvis din mand er tilfreds, er det måske svært for ham at se at der er et behov. I stedet for at tænke på hvordan han kan ændre sig så dit behov bliver opfyldt, så overvej hvordan du kan ændre dig så du får dit behov opfyldt, hvordan kan du påvirke ham positivt, så han føler et behov for at opfylde dit behov?
Jeg tænker også om du nogensinde gør noget for dig selv, noget som er dit? Dyrker sport, er sammen med veninder, tager på shopping, arbejder frivilligt, går/cykler en tur, tager et langt bad - bare noget der får dig til at føle dig godt tilpas og gør dig glad (ting hvor du er den der gør dig selv glad). Hvis ikke skulle du måske overveje hvilke ting du kan gøre for dig selv, som gør dig glad - det vil give overskud du kan tage med hjem og bruge i dit parforhold.
Jeg håber det jeg skriver giver mening for dig, og at du kan bruge det.
Held og lykke