Blødning uden for cyklus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.200 visninger
10 svar
3 synes godt om
14. oktober 2014

Anonym trådstarter

Jeg havde menstruation i sidste uge. Nu bløder jeg frisk, rødt blod i mindre mængder. Skal til læge i morgen af anden årsag - ville I ringe straks og få en akuttid eller vente til i morgen? Jeg er nervøs. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2014

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg havde menstruation i sidste uge. Nu bløder jeg frisk, rødt blod i mindre mængder. Skal til læge i morgen af anden årsag - ville I ringe straks og få en akuttid eller vente til i morgen? Jeg er nervøs. 

Roooolig nu, der er ingen grund til panik.

Der er mange flere helt naturlige og godartede forklaringer på blødningsforstyrrelser end der er ondartede, så tag den med ro og tag til læge i den bestilte tid, ingen grund til katastrofetanker.

Anmeld

14. oktober 2014

modesty

Anonym skriver:

Det er helt normalt at bløde udenfor menstruationen. Så nej, jeg ville ikke kontakte lægen. Du kan evt. nævne det for ham/hende når du alligevel skal derop, men h*n vil sikkert sige at det er normalt og ikke noget du skal bekymre dig over.

Anmeld

14. oktober 2014

Mom

Profilbillede for Mom
modesty skriver:

Det er helt normalt at bløde udenfor menstruationen. Så nej, jeg ville ikke kontakte lægen. Du kan evt. nævne det for ham/hende når du alligevel skal derop, men h*n vil sikkert sige at det er normalt og ikke noget du skal bekymre dig over.

Først og fremmest - ingen grund til panik til TS.

Dernæst så er det altså ikke normalt at bløde uden for cyklus - bevares der er mange kvinder som gør det, uden der er noget galt. MEN det er altid noget man skal tale med sin læge om, for man BURDE ikke bløde uden for nummer så at sige. Og det vil altid give anledning til en snak, en GU og en x-tra smeartest.

Anmeld

14. oktober 2014

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Mærkeligt - uanset hvilke links, jeg følger på google, står der, at man altid skal søge læge ved blødning uden for cyklus. 

Sundhedslex: "Blødning fra skeden - der ikke er menstruationsblødninger - er unormalt. Hvadenten der er tale om pletblødninger eller kraftige blødninger, bør du blive undersøgt."

Anmeld

14. oktober 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mærkeligt - uanset hvilke links, jeg følger på google, står der, at man altid skal søge læge ved blødning uden for cyklus. 

Sundhedslex: "Blødning fra skeden - der ikke er menstruationsblødninger - er unormalt. Hvadenten der er tale om pletblødninger eller kraftige blødninger, bør du blive undersøgt."

Helt korrekt.

Anmeld

14. oktober 2014

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Først og fremmest - ingen grund til panik til TS.

Dernæst så er det altså ikke normalt at bløde uden for cyklus - bevares der er mange kvinder som gør det, uden der er noget galt. MEN det er altid noget man skal tale med sin læge om, for man BURDE ikke bløde uden for nummer så at sige. Og det vil altid give anledning til en snak, en GU og en x-tra smeartest.

Tak - har en del sygdom at slås med, så der skal ikke meget til, før jeg panikker. Jeg tager den med lægen i morgen. 

Anmeld

14. oktober 2014

modesty

Men det er ikke akut.

Og jeg kender mange, inklusiv mig selv, der ind imellem har haft pletblødninger udenfor cyklus.

Hvis det var tilbagevendende over en længere periode ville jeg også søge læge, men ikke for en enkelt gang (eller to). 

Anmeld

15. oktober 2014

Mom

Profilbillede for Mom
modesty skriver:

Men det er ikke akut.

Og jeg kender mange, inklusiv mig selv, der ind imellem har haft pletblødninger udenfor cyklus.

Hvis det var tilbagevendende over en længere periode ville jeg også søge læge, men ikke for en enkelt gang (eller to). 

Man "skal" (altså ingen kan jo tvinges), ringe til lægen hvis man bløder uden for normal cyklus. Det kan så godt være at lægen gerne vil se det an, for nej det udløser ikke en akut tid ved lægen, men det er noget som altid bør undersøges!

Anmeld

15. oktober 2014

Anonym trådstarter

Nej, jeg er klar over nu, at det var en overreaktion at opfatte det som akut. Men normalt er det ikke i følge lægerne, og det kræver henvendelse til lægen - endnu et link, denne gang fra sundhed.dk:

"Enhver blødning fra livmoderen uden for den normale menstruationsperiode kaldes unormal blødning eller uregelmæssig blødning - herunder også pletblødninger og blødning efter samleje
Hyppige årsager er psykosocialt stress, overgangsalder, bivirkninger til prævention, manglende ægløsning, infektioner i livmoderhalsen eller skeden, graviditet, polypper, PCOS eller medicin
Sjældne årsager er livmoderhalskræft og livmoderkræft
Uregelmæssige blødninger skal undersøges af lægen, og behandling rettes mod årsagen."

Derfor kan det selvfølgelig godt opleves som "normalt", hvis man oplever det ofte, men det er problematisk, at du kalder det normalt og ikke mener, det er noget at kontakte lægen for, når nu lægerne hævder det modsatte. Jeg opdaterer, når jeg har været hos lægen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.