Hvordan bearbejder man sorg bedst?Ved at snakke om det? Ved at skrive om det? Eller måske endda ved at tie?Jeg ved det ikke - det er vel op til hvert individ, hvad man vælger..
Jeg vælger at blotte min sjæl herinde, hvor jeg i fred bag skærmen kan græde over mit knuste hjerte, men samtidig også dele min sorg og frustration med jer der måske gider at læse mit lange indlæg i håb om, at der måske sidder nogen som kan nikke genkendende til min oplevelse af hele denne trummerum..
"Hej! Mit navn er Susan og jeg lider af barnløshed".. Jeg forestiller mig, at jeg sidder på en stol i et lokale, sammen med andre kvinder i samme situation!
Idag skulle have været en god dag! Testen var positiv allerede dagen efter udeblivelsen af min røde fjende - men jeg holdte lidt igen med glæden, for det var jo gået galt før. Idag skulle jeg scannes i 8. uge for at se om der var hjerteaktivitet. Det var der ikke!
I september 2011 fødte jeg en dejlig søn - han er sund og rask og netop fyldt 3 år. (Ja i tænker nok, jamen hvis hun har et barn, så lider hun da ikke af barnløshed - men det hedder det når man har forsøgt at blive gravid over en bestemt periode, uden held) Vi vidste vil ville have flere børn men på daværende tidspunkt havde vi endnu ikke taget stilling til hvornår..
I november 2012 fandt vi ud af at jeg var gravid og så frem til at der snart skulle være flere barnefødder i hjemmet. I januar 2013 da jeg skulle scannes for at fastsætte terminen, var barnet gået til!
...Så er det at jeg igen spørger - hvordan håndterer man bedst sin sorg? Jeg har altid set mig selv som en stærk person. Jeg har i bund og grund nok aldrig mødt den store modstand. Nååh ja altså, jeg har da haft et par dumme forelskelser og knuste hjerter, men mine forældre er ikke skilt, jeg har aldrig manglet mad eller materielle goder, jeg har en søn og er gift med en dejlig mand.. Så ved jeg overhovedet hvad modstand er?
Da scanningen viste ingenting i januar 2013 væltede mit korthus FULDSTÆNDIGT!!! Jeg har aldrig nogensinde været så vred og ulykkelig. Jeg var vred på mig selv, vred på min mand, vred på min søn, vred på andre gravide og vred på dem som prøvede på at overbevise mig om at barnet nok havde været sygt og derfor ikke overlevet - "åårh hold dog kæft! Prøver du på at trøste mig, for så får du edderfisme dumpekarakter!"
Det var været en hård kamp for at blive glad igen! Jeg havde aldrig nogensinde overvejet at barnløshed skulle blive mit problem - det gik så fint med min første graviditet! I foråret 2014 startede vi på en fertilitetsklinik hvor vi blev testet i hoved og r.. men de kunne ikke finde noget der var galt med os! Måneden op til jeg blev gravid denne gang (næsten 2 år efter sidste gang) prøvede jeg at få hormoner, jeg gik til body sds behandling, spiste alle mulige piller og så fik jeg en ægløsningssprøjte. Jeg ved ikke hvad der gjorde det endelige - men gravid blev jeg!
Nu sidder jeg så her, 5 timer efter den dårlige besked og forsøger at sluge det hele! Jeg skal komme til endnu en scanning på tirsdag - de vil selvfølgelig sikre sig at de ikke tager fejl. Men jeg ved godt hvad klokken har slået, det var det samme sidste gang. Sidste gang fik jeg piller og skulle selv "afslutte" det - dét gør jeg bare ikke én gang til, så jeg forbereder mig nu mentalt på at blive sendt ned på hospitalet efter scanningen, hvorefter de så fjernet "det" operativt.
Gør det så mindre ondt denne gang? Næh, måske lidt. Det gør stadig ondt fordi at jeg nu skal forholde mig til at der ikke kommer et barn alligevel, det gør ondt fordi mit underliv nok er begyndt at skille sig af med graviditeten, men mest af alt så gør det rigtig ondt i mit sind fordi jeg er bange for at skulle gennemgå den sindssyge rutschebanetur jeg netop troede var slut ..men nu starter den forfra! Skal der nu igen gå 2 år før jeg bliver gravid igen? Det knuser mit hjerte at tænke den tanke!
Tak fordi du læste med..