Allerførst vil jeg starte med at sige, at midt i alt det du skriver, så brænder der en stærk og smuk sol, nemlig dig og din blik for din søn.
Det var så nemt at spørger om: Hvordan får jeg ham til at opføre sig ordentligt, men det spørger du slet ikke om! Men du skriver (ganske rigtigt): Jeg tror han har brug for omsorg og kærlighed.
Det lyder til at din dreng har det sindsygt svært. Flyttet to gange, mistet far, først den biologiske far, og derefter knytter han sig til en ny far, der nu afviser ham. Han skifter skole og skal finde sin plads blandt nye børn og nu skal han også finde sin plads i en helt ny familiekonstellation, hvor mor nu pludselig har en baby hun også skal tage sig af og en ny far, der ikke rigtig vil ham mere.
Pyha...jeg ved om nogen hvor svært det er ikke at skælde ud eller give konsekvenser (du skriver noget om at han bliver sendt ind på værelset), men ih hvor han din søn bare brug for at høre 1000 gange at han er god nok som han er. At du (måske ikke I) elsker ham, og at han bidrager og er betydningsfuld for jer som familie.
Jeg tænker at ALT hvad han gør rigtigt, spiser med gaffel i stedet for fingerne, selv tage tøj på, bære sin talleren ud af bordet, sidder ikke med fødderne på sofabordet, kommer allerede efter 3 gange når du kalder (i stedet for at du skal kalde 10 gange), det skal bemærkes over for ham. Jo mere positiv opmærkshed du kan give ham, og jo mere du kan sige: Pyt til alt det dårlige, jo mere vil han opføre sig pænt. MEN DET ER SKIDE SVÆRT i praksis!!!!
Husk at rose dig selv, for hver ene gang du undlader af skælde ham ud! Husk at give dig selv et skulderklap hvor hver gang du siger noget pænt til ham. Husk at tilgive dig selv, at du ikke er super mor, det kan du ikke være, for du har også været meget igennem med brud med tidligere kæreste, ny kæreste, graviditet og nu et lille spædbarn, med alt hvad der følger af manglede nattesøvn osv. Men det må ikke blive en undskyldning for at behandle sin søn hårdt. Det er nu han danner sin personlighed, og det er vigtigt at han bliver støttet i det.
Jeg sender dig bunker af kærlighed, til rig uddeling til alle omkring dig.