Hvad mener I om plakaten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

678 visninger
12 svar
18 synes godt om
3. oktober 2014

TNBC

http://www.bt.dk/danmark/her-er-tivoli-plakaten-der-har-udloest-storm-paa-facebook-dybt-sexistisk-eller-bar

Ja, hvad mener I?

Min mening:
Folk brokker sig for meget. Og hvis det havde været for 5-10år siden havde der ikke været noget. Jeg synes det er sjovt, og kan ikke se problemet i det. Ja, kan godt se at der er nogen der kan se det som forkert, men så synes jeg heller ikke det er værre.

Det er som når man sidder i en rutjebane(staves?) og folk siger, du skriger som en lille pige.. Og det gør man, så hvorfor ikke bruge det udtryk

Man har jo altid set at pigen bliver hurtigere bange end drengen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2014

Nystart

Jeg så det faktisk lige nu.....

For mig er ordet negativ ladet, men er faktisk lidt splittet omkring det..... 

For er man en pivskid, så kalder mange det også for tøs.. eller en tøse-tøs.....

Og er specielt hankøn bange for noget kalder mange dem os for tøs, med et glimt i øjet...

Anmeld

3. oktober 2014

Linkae

Min mening, folk har for lidt at gå op i 

Anmeld

3. oktober 2014

lineog4

Synes det er unødvendigt at bruge ordet tøs her når der er så mange andre gode ord.

Ville gerne gøre op med at tøs er synonym for svaghed/noget svagt. Der florerede på et tidspunkt en meget signende video på facebook hvor kvinder og piger blev bedt om at løbe som en pige fx og se deres karikatur var skræmmende i forhold til deres selvbillede af deres eget køn.

Så jo synes den er en unødvendig og lidt dum plakat. 

Og forresten er det mor her hjemme der tager ungerne i rutchebanen for far "tør" ikke - en tur i bon bon land og far skubber klapvogn mens mor kaster sig over forlystelserne

Anmeld

3. oktober 2014

TNBC

Linkae skriver:

Min mening, folk har for lidt at gå op i 

Helt enig..

Det er jo bare et sjovt udtryk..
Men folk skal bare brokke sig over alt, nu til dags.
Vi må jo snart ikke skrive eller sige noget, før vi bliver tromlet ned.

Anmeld

3. oktober 2014

lineog4

Fandt den

http://m.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs

Anmeld

3. oktober 2014

lineog4

Yurie skriver:

Helt enig..

Det er jo bare et sjovt udtryk..
Men folk skal bare brokke sig over alt, nu til dags.
Vi må jo snart ikke skrive eller sige noget, før vi bliver tromlet ned.

Problemet ligger i ord skaber virkelighed. Metaforer og sprogbilleder danner sammenhænge mellem ting i virkeligheden og hvis vi nok gange får hørt at en tøs er svag så skabes den forestilling...

Jeg ville nu nok bare trække på skuldrene om jeg så plakaten. Men hører jeg det fx i skolen så tager jeg det op

Anmeld

3. oktober 2014

TNBC

lineog4 skriver:

Problemet ligger i ord skaber virkelighed. Metaforer og sprogbilleder danner sammenhænge mellem ting i virkeligheden og hvis vi nok gange får hørt at en tøs er svag så skabes den forestilling...

Jeg ville nu nok bare trække på skuldrene om jeg så plakaten. Men hører jeg det fx i skolen så tager jeg det op

Jeg kan godt se din pointe, men nu ser jeg ikke ordet tøs, som at man er svag.
Men jeg kan godt se at andre kan se det sådan.
Men jeg ville hellere ikke reagere hvis jeg så skiltet, men det er fordi jeg ved at jeg ikke er en svag tøs..  

Men det er jo bare et ord, der bliver brugt til det.

Jeg siger også; når jeg hører drengene skriger højt, at de skriger som små piger, for det har jeg altid gjort.

Anmeld

3. oktober 2014

Hectar

Nu må folk altså lige tage og slappe af! 

Anmeld

3. oktober 2014

lineog4

Yurie skriver:

Jeg kan godt se din pointe, men nu ser jeg ikke ordet tøs, som at man er svag.
Men jeg kan godt se at andre kan se det sådan.
Men jeg ville hellere ikke reagere hvis jeg så skiltet, men det er fordi jeg ved at jeg ikke er en svag tøs..  

Men det er jo bare et ord, der bliver brugt til det.

Jeg siger også; når jeg hører drengene skriger højt, at de skriger som små piger, for det har jeg altid gjort.

Men det gør de jo ikke, de skriger som drenge eller rettere de skriger som dem selv.

Jeg er ikke til hen, eller at der ikke er forskel på kønnene. Men jeg er så sindsyg træt af stereotyperne.

Har selv en dreng som er blevet mødt skævt hele tiden fordi han ikke lige passede ind i kassen. En dreng der møder små børn på 3 år der siger han er en pige fordi hans hår er længere end gennemsnittet.

En pige der skal definere sig selv som anderledes fordi hun er til slåskamp i live rollespil osv osv osv.

Piger skriger ikke højere a priori, er ikke mere bange a priori og hvis vi kunne ryste stereotyperne ville jeg smile stort. Og sådan en plakat fastfryser stereotyper.

Jeg er ikke 100% social konstruktivist, men jeg er dog nok til at vi i høj grad selv skaber en del af virkeligheden og er da glad for nogen gider prøøve at ændre og sætte fokus på hvad vi sprogligt skaber fx med henblik på køn

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.