barnedåb eller navngivning ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2014

MHB

Min søn rt døbt fordi min kæreste er troende Havde det været op til mig alene var han ikke blevet døbt da jeg ikke tror på Gud og derfor ikke synes det er rigtigt. Vi valgte at jeg ikke skulle have en rolle i forbindelse med dåben, i stedet var der vigtigt for mig at dem der fik en rolle skulle være kristne og derfor valgte vi en god veninde som Gudmor og min søster og svigerinde som faddere da de er kristne og derfor, i mine øjne, rent faktisk kan stå for den kristne del af min søns opdragelse  

Om barnet skal døbes må være forældrenes beslutning og så kan alle andre (mormor, farmor who ever) som jeg ser det tænke hvad de vil! At lade barnet døbe kun pga tradition er i mine øjne ikke rigtigt! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2014

modesty

OneNight skriver:

Heej alle i dejlige mennesker...

Jeg har og tuller lidt med tanken om hvad jeg skal vælge at gøre omkring det at lille pigen skal have navn.. Jeg er på ingen måde kristen selvom jeg kommer fra en familie som tror på gud..faktisk var jeg overbevist om at hun skulle have en barnedåb fordi sådan har det altid været i familien og jeg meget godt kan lide selve det at holde traditioner i live men men men i dag var vi se h kirke for at tjekke den nye præst ud (første gang efter min konfirmation jeg har været i kirke) og det var en så vild oplevelse for mig..desværre ikke på den positive måde...præsten var vældig god og sød men jeg følte mig helt malplaceret og skidt til pas (salmer og bøn har siden min fars død mindet mig om hans bisættelse)...nu er jeg så der hvor jeg tænker at måske er navngivelse det eneste rigtige valg for mig...men det virker som om at alle undtagen min mor og søster bliver skuffede over jeg ikke vil døbe hende fordi det er en tradition og næsten mener det er ondt "for Hvad så når hun vil (måske)konfirmeres så skal hun i gennem en masse"... samtidig bliver jeg jo lidt ked af hun ikke kan have dåbskjolen på og føre traditionen videre.

Hvad havde i gjort i mit sted og hvad har i selv gjort...var det et let valg for jer?

Er traditionen eller troen vigtigst i den sammenhæng ?

Jeg ville aldrig kunne stå i en kirke og sige at jeg ville opdrage mit barn i den kristne tro, vel vidende at det er en løgn. Jeg synes det er top hyklerisk - men det er så bare min mening. 

Det vigtigste er at du lytter til dig selv og ikke tager valget ud fra hvad andre synes. Du og din mand skal vælge hvad der føles rigtigt for jer to - ingen andre.

Anmeld

28. september 2014

MHB

Og for øvrigt er min søn døbt i min families dåb kjole selvom jeg ikke selv er døbt og derfor ikke selv stå på kjolen (navne og fødselsdag samt dåbsdag på tidligere børn døbt i kjolen er broderede ind i kjolen!) I min kæreste familie havde de ikke en kjole så det var helt naturligt at han skulle have den min farmor har syet på selvom jeg ikke selv har brugt den! 

Anmeld

29. september 2014

Ciss

Jeg synes, du skal vælge det, som føles rigtigst for dig/jer.

En navngivningsfest/seremoni kan også være en stemningsfuld og fin højtidelighed - der er bare mange, som ikke har erfaring med det, men det er jo jeres barn, som er årsagen og midtpunktet uanset, så når det kommer til stykket, tror jeg ikke, de andres skuffelse kommer til at stikke så dybt.

Ja, det kan da være lidt ærgeligt ikke at kunne bruge dåbskjolen, men det er også muligt at finde andre alternativer, som også har betydning. F eks en lille kjole syet af lidt af brudekjolen eller pyntet med håndlavede blonder, som oldemor hæklede i sin tid, eller hvad man nu har i familien.

Vores børn er døbt i kirken, men det var egentlig ikke en selvfølge. Deres far er ikke kristen, jeg er. Han ville døbe af tradition, jeg ville ikke døbe, siden jeg var klar over, at vi ikke kom til at "opdrage dem i den kristne tro", som det hedder, og jeg bryder mig ikke om at stå i kirken og love noget, som ikke bliver holdt. Det endte så med dåb alligevel.

Jeg tænker, at argumentet om, at det ellers bliver for besværligt for dem at vælge konfirmation ikke er godt nok. Hvis det virkelig er det, de tror på og mener, så er det ikke en uoverstigelig hindring. Siden vi døber små babyer er det op til forældrerne at vælge det, de selv mener er rigtigst, og som man selv føler, man kan stå inde for. Hvis du ikke er kristen og i tillæg føler dig utilpas i kirken og med de medfølgende ritualer, så er dåb nok ikke det rette for jer.

Anmeld

29. september 2014

Nystart

For mig er troen og barnets eget valg vigtigst...

Min datter er navgivet, da jeg ikke ville træffe et så vigtigt valg for hende, som det er at blive døbt.. så hun vælger selv og snakker nu om at hun nok gerne vil døbes...

Vi venter en lille purk til januar, min kæreste er troende... og vil gerne ha at barnet bliver døbt... men vi  er ikke nået helt til enighed endnu...

Selv blev jeg døbt som spæd, og havde ikke selv valget om at blive konfimeret.. det var ganske enkelt frivillig tvang.. 

Anmeld

29. september 2014

OneNight

Mange tak for at dele jeres meninger... Da der desværre ikke er en far inde i billedet er valget mit og jeg tror jeg er ved at være okay med følelsen om navngivning og at det vil være det bedste og rigtigste for mig og min pige..

Anmeld

29. september 2014

Frk.S

Du skal i hvert fald ikke gøre det, fordi andre vil blive skuffede. Du skal gøre det, hvis du selv synes det er det rigtige. 

Vi har valgt at vi vil døbe vores børn. Det er såmænd ikke fordi vi som sådan er troende, og der er ikke den store tradition i familien for det (jeg selv og mine søstre er døbt, men mine søstres børn er alle navngivet).

Jeg spurgte min mand, dengang vi skulle have Freja, hvad han synes. Han ville rigtig gerne at de skulle døbes. Han er selv først døbt lige inden han blev konfirmeret - og det syntes han bare ikke var særlig sjovt. 

Så vi har valgt at de skal døbes, og så må de selv tage stilling når de når konfirmationsalderen. 

Anmeld

29. september 2014

ErDetSnartNU

Medmindre min kæreste MEGET gerne vil have, at vores børn skal døbes når den tid kommer, så skal vores navngives. Jeg er ikke troende, og der er min kæreste som sådan heller ikke - han går i hvert fald aldrig i kirke, beder eller andet. Derfor synes jeg det ville være forkert og uærligt af os at stå og sige ja til en masse ting, som vi ikke kan stå inde for. Tænk sig at stå oppe ved døbefonden og enten ikke kunne trosbekendelsen, lyve mens man siger den, eller ikke ville sige den, fordi man i så fald står og lyver andre lige op i ansigtet. Foran alle mennesker. 

Dertil kommer, at jeg synes at de troende skal have deres hellige hus for sig selv. Faktisk synes jeg lidt det er at drive spot på de meget troende, når man bare gerne vil bruge kirken som en pæn ramme fordi rådhuset er for kedeligt eller fordi man bare gerne vil holde en "rigtig" fest. Det synes jeg faktisk er lidt synd for dem, som lever og ånder for deres religion - at deres hellige hus og centrum for deres inderlige tro bliver reduceret til blot at være en "pæn ramme" for andre. 

Anmeld

29. september 2014

Røverdatter

OneNight skriver:

Jeg har og tuller lidt med tanken om hvad jeg skal vælge at gøre omkring det at lille pigen skal have navn.. Jeg er på ingen måde kristen selvom jeg kommer fra en familie som tror på gud..faktisk var jeg overbevist om at hun skulle have en barnedåb fordi sådan har det altid været i familien og jeg meget godt kan lide selve det at holde traditioner i live men men men i dag var vi se h kirke for at tjekke den nye præst ud (første gang efter min konfirmation jeg har været i kirke) og det var en så vild oplevelse for mig..desværre ikke på den positive måde...præsten var vældig god og sød men jeg følte mig helt malplaceret og skidt til pas (salmer og bøn har siden min fars død mindet mig om hans bisættelse)...nu er jeg så der hvor jeg tænker at måske er navngivelse det eneste rigtige valg for mig...men det virker som om at alle undtagen min mor og søster bliver skuffede over jeg ikke vil døbe hende fordi det er en tradition og næsten mener det er ondt "for Hvad så når hun vil (måske)konfirmeres så skal hun i gennem en masse"... samtidig bliver jeg jo lidt ked af hun ikke kan have dåbskjolen på og føre traditionen videre.

Hvad havde i gjort i mit sted og hvad har i selv gjort...var det et let valg for jer?

Hejsa

Jeg har givet min søn det samme valg jeg fik. Nemlig retten til selv at vælge om man vil døbes (og konfirmeres) jeg blev døbt en måned før min konfirmation. Så min dreng har en navneattest og ikke en dåbsattest og vi holdte heller ikke dåbsfest. Sådan bliver det også fremover med de næste børn

Synes det er smukt at give sit barn chancen og muligheden for selv at vælge. Især når man ikke er kristen som sådan

Anmeld

29. september 2014

NNL

OneNight skriver:

Hej med dig,

Jeg blev selv navngivet da jeg var lille, og jeg valgte konfirmationen fra, da jeg ikke kunne tage den beslutning på det tidspunkt. I år er jeg så blevet døbt i kirken, for at kunne blive medlem af folkekirken. Jeg er ikke troede, men der er flere grunde til at jeg valgte at gøre det.

1. Jeg vil ikke kunne blive begravet på kirkegården eller få en bisættelse/begravelse med en præst når jeg dør uden at være medlem af kirken.

2. Vi har valgt at døbe vores søn, og jeg vil gerne være forgængeren for ham.

3. Jeg "hører til" blandt kristne, da jeg fejrer jul, påske osv, modsat andre religioner, derfor tager jeg nu offentligt stilling (hvis det giver mening).

Men nu har jeg været igennem 3 aftaler med præsten for at lære om kristendommen (som jeg kender), har skullet læse dele af bibelen som lektier og endelig døbes i kirken - det havde altså været lettere da jeg var spæd

Det var bare min historie, håber den kan sætte lidt gang i tankerne...

Mvh Nadia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.