Mor1986 skriver:
vi har et boliglån i total kredit og vi kører med en fast rente. Er ikke lige klar over hvad den er på.
lige nu har vi afdragsfrit, sådan vi kun betaler renter. Og vi betaler ca 3400 om måneden. Lånet var på ca 700.000 kr.
min mands far har lånet hvor det er variabel rente, han har også valgt afdrags frit og betaler kun renter. Hans lån lød vist på 1.2 mio. Og han betaler omkring 1500 i måneden. Sidste år faldt renten så han betaler 2000 mindre om året end året før.
ved godt at med variabel rente så kan den jo godt stige også. Men det har han ikke oplevet i de fem år han har haft det.
vi fik ikke valget da vi købte hus, og havde egentlig heller ikke forstand på det, men vi tænker nu om det bedre kan betale sig med variabel rente.
kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer.
skal lige siges vi begge hold har bolig lån i Total kredit.
Hejsa...
Jeg er langt fra bankdame, men vi står selv og er igang med at omlægge lån mv, så vi har sat os en lille smule ind i tingene...
Den faste Rente er ALTID højere end den variable rente, men den vil altid være den samme i det tidsrum i har til at betale jeres lån af med.
Ud over det kan man vælge et F1 eller et F5 lån hvor renten er det samme i 1 år eller 5 år, efter 1 eller 5 år, skal man så genforhandle sit lån, hvor renten så højst sandsynligt er steget efterfølgende.
Så er der den variabele rente, som svinger an på hvad renten ligger på, man kan så hvis få sat et max på at hvis den rammer 5% så er det det højeste man kan betale...
Lige nu hvor renten er så lab som den er, kan man vinde meget ved at have et F1 eller et F5 lån...
Nu ved jeg ikke hvor længe i har til at betale jeres lån ud..
Men vi har et 30 års lån, og vores overvejelser lå i om vi skulle tage et fast for rente lån da renten er så lav som den er og så vil det måske være lidt dyrt nu, men vi vil måske vinde på det om 20 år hvor rentet højst sandsyligt er højere...
Det jeg tror vi ender med er et F3 lån og så har afdragsfrit i 2-3 år og så tror jeg vi tager et fast for rente lån ( selvfølgelig an på hvordan renten ser ud og hvor meget den er stegen i de forløbende 3 år)..
Håber det kunne give et lille overblik...