Husk, at der er så uendeligt mange hylder inden for lærerfaget! Hvis den nuværende ikke er din, er der måske en anden, der er den helt rette?
Jeg er og har næsten hele mit lærerliv - 18 år - været lærer i 7.-9. klasse. Det er min hylde, suverænt, og jeg elsker den! Til gengæld tror jeg ikke, jeg nogensinde ville finde mig til rette i indskolingen - og mange har det, heldigvis, lige omvendt.
Så er der forskel fra skole til skole - elevklientellet på en midtbyskole og i et "pænt" villakvarter kan virke som fra to forskellige planeter. Det er ikke en ubetydelig faktor. Og to klasser på samme skole kan ligeledes være vidt forskellige. Jeg tog afsked med en 9. klasse i sommer - en ordentlig mundfuld, meget uro og mange konflikter igennem alle tre år, jeg havde dem - måske havde jeg slet ikke magtet opgaven, hvis jeg havde været helt ny i faget. Min nye 7. klasse er HELT anderledes, de suger til sig og er nemme at fastholde og engagere.
Endelig er du blevet lærer på et barsk tidspunkt - garvede lærere går ned med stress, vi er blevet tæppebombet med nye opgaver og har ikke nær samme forberedelsestid som før. Det påvirker stemningen mange steder, og det kan ikke være let som ny at være omgivet af bekymrede og trætte miner.
Jeg kan ikke råde dig, men set udefra virker det klogt at prøve din uddannelse mere af, før du konkluderer, at det ikke er dig.
Anmeld